"Aparent poate parea o activitate extrem de usoara, a sta de vorba cu cineva in biroul lui. Dar in spatele acestor discutii este multa munca si multa pregatire. Fiecare intalnire pe care o am cu clientii, personal, o dublez ca timp cu pregatire", spune Cristian Tudoran, presedintele Asociatiei de Coaching Executiv si de Afaceri pentru o Dezvoltare Sustenabila (ACEA).

Desi definitiile pentru coaching sunt mult si complexe, Tudoran spune ca aceasta activitate poate fi caracterizata prin "lucrul cu omul facut spre beneficiul companiei".

El spune ca la coaching apeleaza in general persoanele cu functie de conducere din top management si middle management.

O sedinta de coaching poate dura de la 25 de minute pana la peste doua ore si jumatate, in functie de capacitatea de concentrare a clientului.

"Recomand realizarea unor teluri la inceputul lucrului cu un client, sa se stabileasca ce vrea clientul si pe masura ce acestea sunt atinse sa se stabileasca, daca mai lucreaza impreuna si cum lucreaza. Intr-o prima faza, intalnirile trebuie sa fie saptamanale, pentru a castiga celeritate", spune Tudoran.

Astfel, in functie de numarul de sedinte pe care le efectueaza pe luna, care poate varia intre 2 si 5, un coach poate incasa de la un singur client intre 600 si 1.200 de euro lunar.

"Remuneratia unui coach depinde de cat de mult vrea sa lucreze, sunt unii care fac asta doar 2 zile pe saptamana, insa un coach dedicat acestei meserii poate sa castige de la 1.500 euro la 5.000 euro pe luna. Eu recomand plata pe luna, cu stabilirea unui numar minim de ore", a adaugat el.

Potrivit acestuia, in cele mai multe cazuri compania este cea care achita aceste costuri, insa nu de putine ori, dupa ce perioada contractata cu compania se incheie, unii clienti aleg sa prelungeasca sedintele de coaching cu bani proprii.

El spune managerii care apeleaza la coaching au salarii de la 700 euro pana la 3.500 euro pe luna.

Problemele care ii indreapta pe managerii romani catre coaching

Una dintre cele mai acute situatii in care sunt pusi managerii este reducerea cheltuielilor companiei.

Citeste si:

"Tendinta este de reducere a cheltuielor alocare trainingului angajatilor, marketing, reducerea salariilor si reducerea numarului angajatilor, in aceasta ordine. Ceea ce m-a bucurat este ca din 2010 multe firme si-a redus bugetul de dezvoltare organizationala, inclusiv cel de coaching, dupa care si-au dat seama ca e ca si cum si-ar fi taiat craca de sub picioare, fapt pentru care in 2011 au revenit la activitatile acestea", a explicat Tudoran.

Incasarea banilor este o alta problema, in sensul de a-i recupera din piata.

Tot acuta este pentru manageri si cresterea numarului de clienti sau atingerea altor canale de distributie.

“Suntem alaturi de ei si ii ajutam sa isi clarifice situatia, sa stie care sunt motivele pentru care a ajuns in situatia respectiva", a precizat acesta.

Cum i-a schimbat criza pe manageri

“Inainte de criza managerii erau mai concentrati pe viata personala si incepusera sa-si puna pe lista mai mult timp de petrecut cu familia, mai mult pentru sine, sa renunte la programul de 12-14 ore pentru organizatie. Acum ii vad parca mai concentrati pe angajati, adica sa pastreze angajatii care fac diferenta in companie, si asta este si recomandabil, pentru ca acea afirmatie cum ca nimeni nu este de neinlocuit irita, pentru ca sunt costuri ce nu le poti exprima in termeni monetaro-financiari. Intotdeauna cand clienti de-ai mei imi cereau recomandari pentru firme de recrutare, intotdeauna le-am spus ca oamenii pe care ii cautau erau chiar in curtea lor. Au fost si cazuri in care nu au gasit, dar mai rare, in general, au mers pe promovare", a adaugat Cristian Tudoran.

El a mai spus ca la coaching apeleaza oameni din toate domeniile, "de la spalatorii ecologice la la domeniu bancar, asigurari, retail, auto".

Femei versus barbati

Tudoran recunoaste ca femeile cu care se lucreaza cel mai usor in intalnirile de coaching.

"Persoanele care sunt mai dornice si care acceseaza cu mai multa usurinta programele de coaching sunt cele de gen feminin. Femeile sunt mai interesate de mediul imediat inconjurator, in timp ce barbatii sunt dornici sa arate cat sunt ei de puternici si cum se descurca singuri", a explicat Tudoran.

Rezultate la care ajung managerii dupa sesiunile de coaching

"La finalul intalnirilor de coaching, in cele mai multe cazuri, managerii ajung sa isi atinga telurile propuse la inceput. Astfel, ei si-au clarificat domeniile in care trebuie sa actioneze, si-au eficientizat activitatea, au descoperit modalitatea de comunicare optima cu angajatii lor, cu colegii de board", a afirmat Tudoran.

Piata de coaching din Romania

"Potentialul pietei de coaching este insuficient pentru nevoile pietei romanesti. Pentru acest motiv am adus cursurile de coaching", a explicat presedintele ACEA.

Potrivit acestuia, in Romania sunt peste 100 de specialisti in coaching in prezent.

Cei care vor sa devina specialisti in acest domeniu pot sa urmeze cursurile ACEA care costa aproximativ 4.000 de euro, iar acreditarile primite aici sunt recunoscute international.

Asociatia de Coaching Executiv si de Afaceri pentru o Dezvoltare Sustenabila (ACEA) este o asociatie profesionala, infiintanta in 2008, si este dedicata profesiei de coaching, urmand standardele internationale de coaching promovate de Academy of Executive Coaching – UK.

Coachingul este definit de statutul ACEA ca fiind „administrarea viitorului printr-un prezent asa cum ni-l dorim”.