"Incertitudinile politice afecteaza mediul de business in general, iar efectele sunt vizibile si in piata muncii. Angajatorii aleg sa fie precauti, amana decizii care tin de dezvoltarea businessului, asadar exista organizatii unde recrutarea se afla in stand by", a declarat pentru Wall-Street.ro Andreea Munteanu, Recruitment Manager in cadrul Lugera & Makler, cea mai mare companie de recrutare din Romania.

Influentele instabilitatii politice, reflectate pe termen lung

“Schimbari majore in piata muncii nu sunt vizibile imediat, deoarece evolutia mediului de business este influentata in primul rand de criterii economice, iar acestea la randul lor sunt influentate de schimbarile majore de natura politica. Din pacate, instabilitatea si incertitudea politica dezechilibreaza factorii macroeconomici, cu influenta asupra businessului derulat de agentii economici. Ca atare, ne asteptam ca lipsa unei directii clare, a unei strategii economice de dezvoltare stabile, vor influenta pe termen mediu si lung deciziile de investitii si dezvoltare ale companiilor active pe piata din Romania, dar si ale unor potentiali investitori externi, iar acestea la randul lor vor influenta negativ piata muncii”, spune Sorina Donisa, CEO al APT Resources & Services, companie independenta care furnizeaza servicii de resurse umane.

Ea subliniaza ca stabilitatea este un factor cheie in crearea unei afaceri solide in orice tara.

“Intr-o piata fragila doar oportunistii profita, dar acestia nu cladesc, ci doar profita de oportunitati si dispar imediat de oportunitatea se inchide”, a explicat Donisa.

Si in trainingul de personal sunt asteptate schimbari

“Piata de training nu s-a modificat major in ultimele luni. Am putea spune chiar ca in ultimele doua luni am simtit o oarecare crestere a cererilor de training si mai ales de consultanta. Ne asteptam insa la efecte ale instabilitatii politice cu care ne confruntam”, a explicat Marius Decuseara Brandenburg, Country Manager Trend Consult Romania, companie cu activitate de training si consultanta.

El spune ca este greu de prezis cand vor aparea primele efecte ale incertitudinii politice in domeniul pregatirii angajatilor.

“Probabil ca nu vor fi resimtite in toamna pentru ca, de obicei, in aceasta perioada a anului, companiile isi consuma bugetele de training pe care le-au tot amanat. Este dificil de prevazut in acest moment ce se va intampla la inceputul anului viitor”, a mentionat Brandenburg.

Seful Trend Consult a adaugat ca de-a lungul anului, departamentele de HR au continuat sa simta incertitudinea din mediul economic si reducerea bugetelor de training si de aceea comportamentul de cumparare al acestora este diferit fata de anii anteriori, fiind mai precauti.

“Se apleaca cu mai multa atentie asupra modului in care sunt cheltuiti banii cu instruirea angajaților. A crescut preocuparea pentru «Cum sa cheltuim mai puțin si mai eficient?», «Cum sa sustinem cat mai direct si mai vizibil pentru organizatie obiectivele acesteia?”. Desi firmele mici si freelancer-ii au revenit in piata, pentru companiile care cumpara training au contat si vor conta din ce in ce mai mult brand-ul companiei de training, senioritatea trainerilor, experienta consultantilor care construiesc programul de training”, a precizat Marius Decuseara Brandenburg.

Cum se schimba comportamentul companiilor in vremuri de criza

“Atunci cand vremurile sunt grele, clientii nu isi pot permite sa faca greseli sau sa isi asume prea multe riscuri si de aceea au tendinta sa joace prudent. Acest lucru inseamna adesea ca ei sunt dispusi sa plateasca un pret mai ridicat pentru o solutie care prezinta cele mai mici riscuri si tocmai de aceea multi furnizori cu preturi relativ mari continua sa castige proiecte. Insa pentru a avea succes, un furnizor cu tarife mari are nevoie de oameni de vanzari care stiu cum sa ii convinga pe clienti ca au solutia potrivita, sa le demostreze acestora ca le ofera mai multa valoare decat competitia si ca afacerea lor este pe maini bune si, mai ale,s sigure. Speranta oricarui ordonator de curs este pana la urma o modificare pozitiva a cifrelor (cresterea profitabilitatii, imbunatatirea timpilor in procese etc.)”, a explicat Brandenburg.

Managerii, demotivati de imposibilitatea de a realiza un plan de afaceri

In perioade de instabilitate, angajarile sunt facute doar in limita nevoilor de moment ale organizatiei, iar cei care isi mai permit sa faca angajari cu scop strategic sunt putini, apreciaza Cristian Tudoran, specialist in coaching, presedintele Asociatiei de Coaching Executiv si de Afaceri pentru o Dezvoltare Sustenabila.

„Lipsa de predictibilitate, dificultatea de a construi un plan de afaceri realist, care sa aiba sanse de a fi urmarit pe parcursul implementarii, iar apoi de a fi evaluat constituie, din punctul meu de vedere, factori demotivatori. Carui manager, persoana obisnuita sa lucreze pe baza de rezultate si realizari, ii place ca, atunci cand ajunge la momentul evaluarii sa scrie nefacut sau nu sau intarziat sau amanat pana ... ? Iar apoi la Motiv/Cauza sa fie un factor extern organizatiei ...?”, se intreaba Tudoran.

20 de ani de vremuri grele isi spun cuvantul

Cristian Tudoran, specialist in coaching pentru manageri, spune ca acestia sunt bine antrenati sa reziste in situatii dificile de contextul romanesc din ultimii 20 de ani.

Citeste si:

„Drept urmare reusesc sa se descurce. Cei care doresc sa lanseze noi afaceri, au o abordare extrem de precauta, investind doar sume minime, spre infime, de bani. O perceptie a celor mai multi dintre cei pe care ii cunosc eu ar fi ca isi recupereaza banii din ce in ce mai greu, fapt pentru care se orienteaza catre afaceri – fie total noi, fie colaterale actualului domeniu de activitate – in care banii se primesc in momentul vanzarii”, a afirmat acesta.

Despre coaching, el spune ca este un domeniu aflat la inceput, sub 1% dintre firmele din Romania apeland in prezent la astfel de servicii. In acest context, este si o forma de pregatire destul de ieftina, potrivit aprecierilor lui Tudoran.

„Deocamdata coachingul este ieftin in Romania. Acesta este motivul pentru care, odata luata decizia de a accepta coachingul, finantarea este alocata si utilizata in acest scop. In concluzie, nu cred ca fondurile alocate coachingului, in organizatii, ar putea fi reduse”, a concluzionat Tudoran.

Nevoie de transparenta in mediul politic

Specialistii in domeniul pietei muncii spun ca lucrurile se vor indrepta in acest sector doar in momentul in care reprezentantii clasei politice vor inceta scandalurile si vor da dovada de transparenta decizionala.

“Lucrurile vor trece intr-o etapa de evolutie pozitiva in momentul in care mediul politic va dovedi transparenta reala in luarea deciziilor, va avea capacitatea de a dezvolta si mentine un program de dezvoltare economica, cu masuri care sa stimuleze activitatile productive, iar legile si mai ales metodologia de aplicare vor fi clare, obiective, si fara variante de interpretare la latitudinea celui care le aplica”, a spus Sorina Donisa, CEO al APT Resources & Services.

Sursa cover photos: freedigitalphotos.net