Wall-Street.ro: Aveti in CV o activitate variata in multinationale. De ce v-ati inscris in proiectul Manager privat la stat?

Benoit Pleska: Manager privat la stat este un proiect care m-a atras, in primul rand, prin noutatea demersului. Si cand spun acest lucru, nu ma refer doar la Romania. Personal, nu am intalnit in Europa un proiect asemanator, in care managementul sa fie deschis unei largi participari internationale. Acest lucru este imbucurator nu doar prin faptul ca statul, actionarul majoritar al unei companii de stat, decide ca o companie din portofoliul sau sa fie condusa de o echipa formata dintr-un manager selectat prin concurs si un consiliu de administratie in care sunt grupati specialisti cu competente si expertiza recunoscuta in domeniile in care au activat.

Este foarte important sa existe o sinergie perfecta intre cele doua entitati de decizie – managerul si consiliul de administratie. O echipa perfect integrata din perspectiva competentelor si expertizei factorilor de decizie poate obtine rezultate foarte bune si poate transforma orice companie intr-una rentabila. Este remarcabil faptul ca, printr-o astfel de decizie, actionarul majoritar da posibilitatea eliminarii etichetei de stat sau private.

O companie este rentabila sau nu, nu se mai face diferenta intre companie de stat si companie privata. Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri din Romania are astfel ocazia sa demonstreze ca face performanta. In intreaga mea cariera, am ales proiectele in care mi s-a cerut sa fac performanta. Si acesta este primul motiv pentru care am ales sa candidez pentru functia de CEO al CNADNR.

Al doilea motiv al candidaturii este proiectul in sine. O infrastructura puternica defineste un stat puternic, acest lucru se poate vedea in toate tarile din Uniunea Europeana. Romania are doi mari producatori auto si doreste sa dezvolte industria auto dar nu are o infrastructura corespunzatoare. In plus, o infrastructura bine dezvoltata inseamna si o rata mai mica a accidentelor rutiere. Am citit ca statisticile arata ca Romania ocupa locul 4 in Uniunea Europeana, dupa numarul deceselor cauzate de accidentele rutiere.

Wall-Street.ro: Ce atuuri va recomanda in aceasta competitie, in care majoritatea candidatilor au in CV o experienta in multinationale?

Benoit Pleska: Rezultatele excelente cu care am incheiat fiecare dintre proiectele international la care am participat, interactiunea cu mai multe domenii de activitate, la fel de provocatoare la momentul la care am inceput sunt in opinia mea, elementele principale datorita carora am fost acceptat in lista de candidati si, cum am vazut recent in mass-media, m-au inclus in lista favoritilor pentru aceasta functie.

Nu cred ca functia de recomanda, cred ca importante sunt rezultatele. Am ales aceasta candidatura si pentru ca am vazut ca schimbarea implica si consiliul de administratie. Cred ca un candidat cu experienta in dezvoltarea si restructurare de business se poate completa foarte bine cu un consiliu de administratie in care primeaza expertiza financiar-bancara.

Wall-Street.ro: Ati fost etichetat drept ”mercenar managerial”. Care este istoricul dumneavoastra profesional?

Benoit Pleska: ”Mercenar managerial” exprima, in opinia mea, un lucru pozitiv, nu negativ pentru ca am fost implicat in numeroase proiecte profesionale de la debutul carierei mele, iar rezultatele obtinute ma fac sa privesc in urma cu mandrie.

Inca de la inceputul carierei mele, Europa de Est a fost zona economica de care am fost atras. Era la inceputurile anilor 90, eu eram student la Stiinte Economice la Universitatea Fucam din Belgia si am primit propunerea unui internship la Solvay, lider mondial in industria produselor chimice. Ca intern, am mers in Ungaria, unde am participat la primul proces de retrocedare a unui active preluat abuziv de un stat communist. Solvay a preluat de la Ungaria un active nationalizat in perioada regimului communist.

Dupa finalizarea studiilor universitare si stagiul militar obligatoriu, de 15 luni, am fost recrutat de Puratos, o companie internationala din industria de panificatie, cu aproape 100 de ani vechime, lider global pe segmental premixurilor. Am transformat Ciabatta dintr-o specialitate italieneasca intr-un produs de panificatie de success mondial.

Apoi, am fost promovat director general al companiei Puratos pentru Bulgaria. In 1995, am fost invitat sa preiau pozitia de director de vanzari si marketing al producatorului de bere Interbrew, la acea vreme o companie dezvoltata pe model antreprenorial. Ca director de vanzari si marketing, am colindat toata tara, principalul meu obiectiv fiind sa dezvolt o retea si sa aduc compania in pozitia de lider pe piata berii. In scurt timp, Interbrew a ajuns la o cota de piata de 30%.

Citeste si:

Acest lucru m-a adus in atentia Danone, care intentiona sa se extinda in Romania. Mi s-a propus acest pariu si l-am acceptat desi la acel moment, cunostintele mele despre aceasta industrie cu reguli extrem de stricte de productie si livrare si durata de viata extrem de scazuta parea o incercare de a-ti taia singur craca de sub picioare. Fiecare extindere insemna pentru Danone achizitie. Pentru Romania, am convins board-ul sa schimbe strategia si sa accepte in premiera mondiala pentru grup investitia de la zero (greenfield) .

Primul sediu social al Danone in Romania a fost in livingul casei in care locuiam. Imi invitam de cateva ori pe saptamana acasa colaboratorii pentru discutii, iar dupa ce am inceput sa vindem iaurturi, zilnic veneau si sunau la usa cei care doreau sa distribuie produsele Danone. Am cumparat un depozit la marginea Bucurestiului si am construit de la zero, tot ceea ce inseamna Danone – fabrica, depozite, retea de distributie. Dupa Bucuresti, prima extindere pentru Danone a fost in Constanta, chiar in perioada sezonului estival, unde exista o mare concentratie de consumatori si aveam ocazia sa crestem rapid nivelul de cunoastere a produsului.

Dupa Danone, mi s-a propus sa lucrez pentru Holderbank, numele de atunci al actualului producatorului de ciment Holcim. Holderbank era, la inceputul anilor 2000, o entitate multinationala care functiona atomizat. Am rebranduit grupul si unificat cele 350 de branduri sub care activa la nivel international concernul elvetian, iar Romania a fost proiectul pilot pentru acest exercitiu la nivel mondial.

In aceeasi perioada, am fost selectat pentru programul Sloan, MBA-ul organizat de universitatea Stanford. Am fost unul din cei 50 de cursanti selectati din 5.000 de candidati din toata lumea si am avut onoarea sa intalnesc o “colectie”de CEO sau fondatori de business-uri caabre din toata lumea. Lista celor cu care am avut ocazia sa ma cunosc este extrem de lunga, dar pot enumera printre ei, fondatorul Nike, Ben Bernanke, Carlos Ghosn de la Renault, George Schultz, unul dintre diplomatii din perioada presedintiei lui Ronald Reagan sau Eric Schmidt, CEO –ul Google.

Dupa Stanford, mi s-a propus sa lucrez in Ucraina, unde am dezvoltat un lant de hypermarketuri, din pozitia de director general.
Experienta mea in economia Romaniei depaseste zece ani, iar industriile in care am activat au fost, dupa cum se vede, destul de diverse.

Wall-Street.ro: De ce alegeti sa va reintoarceti in Romania?

Benoit Pleska: Locuiesc impreuna cu familia in Romania de mai multi ani. Atat eu cat si sotia mea suntem indragostiti de aceasta tara, pe care am descoperit-o imediat dupa anii 90 si despre care in strainatate nu se stiau foarte multe. Initial, cand am primit invitatia de a participa la proiectul Interbrew, sotia mea nu a fost foarte bucuroasa de idee, tocmai pentru ca intre ceea ce reprezenta Romania si ceea ce se stia despre aceasta tara, era foarte diferit.

Dupa o scurta calatorie, in special in zona Sibiului, ne-a placut atat de mult incat astazi putem spune ca Romania este tara noastra.
Dupa mai mult de zece ani de activitate in Romania, va pot spune ca romanii sunt ambitiosi, doresc sa fie implicati in proiecte ambitioase, sa aiba obiective inalte si sa fie stimulati, motivate. Sunt bucurosi atunci cand pot vorbi cu mandrie despre compania la care lucreaza, pentru ca este performanta si ii motiveaza.

Am ales Compania de Drumuri, pentru ca eu cred ca se poate face performanta cu aceasta companie. Va spuneam mai devreme ca am colindat Romania, pentru a dezvolta business-urile pentru care eram angajat. Cu alte cuvinte, cunosc compania de drumuri din perspective beneficiarului dar o vad si cu ochiul managerului. Imi dau seama cand o investitie este supra sau subevaluata.

Compania de Drumuri are toate argumentele pentru a deveni o companie moderna si, nu in ultimul rand, profitabila. Spre deosebire de industrii in care exista cicluri de existenta logice, determinate de cerere sau de evolutia resurselor, o companie responsabila cu infrastructura va avea permanent “piata”.

Wall-Street.ro: Exista diferente intre salariul de la Compania de drumuri si cel pe care il aveti acum in Ucraina?

Benoit Pleska: Pe lista mea de motivatii pentru care alegi o slujba noua, salariul este ultimul pe lista mea. Provocarea care vine odata cu proiectul este principala motivatie si, poate, aceasta este explicatia pentru titulatura compliment de “mercenar managerial. Cred ca Compania de Drumuri are nevoie in acest moment al dezvoltarii ei de un “mercenar managerial”si acesta poate fi unul dintre motivele pentru care am fost admis pe lista scurta si creditat, cum scrie mass-media, cu cele mai mari sanse. O motivatie legata de salariu nu cred ca este foarte sanatoasa pentru evolutia profesionala a unei persoane iar pe mine nu m-a motivat niciodata salariul.

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri din Romania este printre cele mai dorite in randul managerilor care vor sa prinda un loc la conducerea companiilor de stat.