Polita de asigurare D&O are rolul de a proteja directorii executivi si administratorii companiei in cazul in care acestia primesc cereri de despagubire din partea tertilor ca urmare a unor erori produse in acitivitatea manageriala si include cazurile in care actionarii companiei se intorc impotriva propriilor directori pentru eventuale erori si omisiuni.

Din punct de vedere legal, obligatia de incheiere a politelor de raspundere manageriala a fost introdusa in anul 2006 prin Legea Societatilor Comerciale, iar initial obligatia incheierii politei revenea exclusiv managerilor. Incepand din iunie 2007 s-a dat si companiilor posibilitatea de a incheia asigurari de raspundere pentru managerii lor.

“Obligatia de a incheia polita de raspundere civila manageriala revine administratorilor, respectiv membrilor directoratului sau consiliului de supraveghere al societatilor comerciale pe actiuni”, a explicat Catalin Micu (foto), managing associate la casa de avocatura Zamfirescu Racoti Predoiu.

El a adaugat ca nu exista o astfel de obligatie si pentru managerii societatilor comerciale cu raspundere limitata, insa nimic nu impiedica societatea sau managerul sa se asigure in acest sens. Cu toate acestea, specialistii in asigurari contactati de wall-street.ro, spun ca piata este intr-un stadiu mediu al dezvoltarii, iar majoritatea companiilor care au optat pentru polite D&O pana in prezent au dorit sume asigurate destul de mici.

In cazul companiilor multinationale de multe ori acest tip de asigurare face parte din programul international. Exceptia de la regula pietii, o reprezinta companiile listate la bursa, care incheie de regula polite cu sume asigurate de peste 1 milion de euro. Alte societati incheie aceasta polita la limite mici de aproximativ 100.000 euro, sau mai mici.

In mod traditional, exista doua sectiuni principale pe care aceasta polita le acopera:

Raspunderea administratorilor si a directorilor executivi – aceasta sectiune ofera protectie administratorilor si directorilor executivi ai unei companii pentru daune cauzate de reclamatii impotriva acestora, in comun sau in parte, in perioada de asigurare, datorate unor acte eronate/incorecte comise de acestia in calitate de director sau functionar.

Indemnizarea companiei – aceasta sectiune ofera protectie companiei pentru situatiile in care s-a acordat o indemnizatie ca rezultat al unor revendicari impotriva administratorilor si directorilor executivi in perioada de asigurare, din cauza unor acte eronate/incorecte comise de acestia in calitate de director sau functionar.

Polita D&O poate cuprinde si acoperiri suplimentare:

• Acoperirea pentru practici gresite privind angajatii: polita ofera acoperire pentru cereri de despagubire formulate de fosti, prezenti, sau viitori angajati impotriva administratorilor sau directorilor executivi, invocand destituirea incorecta din functie, discriminari, incalcarea drepturilor salariatilor.
• Acoperirea raspunderii directorilor sau administratorilor din afara companiei: acoperirea se extinde asupra oricarui administrator sau director executiv, care, la solicitarea companiei, va ocupa o pozitie administrativa intr-o companie ce nu este filiala.

De ce au nevoie managerii de polita D&O

“Pentru a-si proteja propria bunastare si active, polita acoperind eventualele prejudicii pe care altfel ar trebui acoperite din fonduri proprii. In acelasi timp, compania se asigura ca situatia financiara este protejata si in cazul unor astfel de erori de management, prejudiciul putand fi recuperat mai rapid”, a declarat Cristian Fugaciu (foto), director general Marsh Romania.

El a daugat ca exista si cazuri in care companiile au achizitionat o astfel de polita pentru a putea atrage si retine manageri de top. "Acest produs poate fi considerat un beneficiu pentru manager pentru ca este destinat protectiei acestuia".

Citeste si:

Polita D&O este utila si in stabilirea unei relatii cu asiguratorul inainte de lansarea unui IPO sau de efectuarea unor investitii mari. De asemenea, este important ca managerii sa nu fie distrasi de litigii costisitoare acestea pot fi rezolvate facil prin intermediul politei, a precizat Fugaciu.

Sumele de asigurare ajung la cateva zeci de milioane de euro

La nivelul intregii piete, clientii opteaza pentru limite care variaza in jurul valorii de un milion de euro.

“In portofoliul Marsh Romania se regasesc insa foarte multi clienti care au optat pentru limite intre 10 si 25 de milioane de euro. Tot in portofoliul nostru exista clienti care au ales sume asigurate de peste 70 de milioane de euro. Exista si companii care au limite de pana in 100,000 euro, insa acestea recomandam sa fie revizuite”, a explicat Fugaciu. Marsh a intermediat in 2011 prime de peste 2,5 milioane de lei pe segmentul de polite D&O. Pentru 2012, compania estimeaza ca volumul de prime intermediate pe aceasta clasa se va mentine la acelasi nivel.

De unde provin companiile care incheie politele D&O

“In ceea ce priveste segmentele din care provin cele mai multe polite de acest tip am putea mentiona cu precadere institutiile financiare (de toate tipurile), sectorul FMCG si companiile industriale de productie. Acestea sunt si industrii cu o expunere ceva mai mare la risc, iar impactul este foarte rapid in cazul in care apare o eroare manageriala . Companiile sunt atat romanesti cat si multinationale”, a mentionat Fugaciu.

De asemenea, un alt segment important din piata este cel legat de listarile initiale la bursa (IPO) cand managerii respectivelor companii implicate trebuie sa isi incheie o astfel de polita.

Politele D&O - 1% din piata totala de asigurari

“In Romania nu exista statistici cu privire la nivelul subscrierilor pe aceasta clasa de asigurari. Totusi, segementul de raspunderi are circa 6% din subscrieri la nivelul intregii piete. Considerand cifrele de mai sus putem estima ca nivelul de subscrieri este sub 1% din total piata”, a declarat Fugaciu.

Piata de asigurari a inregistrat, in primul semestru din acest an, un volum total de subscrieri de peste 4,1 miliarde lei, nivel in crestere cu 2,7% comparativ cu aceeasi perioada din 2011, potrivit datelor preliminare centralizate de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.

Defalcat, dupa primele sase luni, primele brute subscrise pentru asigurari generale au totalizat aproape 3,3 miliarde lei, ceea ce reprezinta o crestere cu 3,54% fata de acelasi interval al anului trecut, iar pe segmentul asigurarilor de viata, s-a inregistrat o scadere cu 0,38% a volumului de subscrieri, care totaliza 857,1 milioane lei, la data de 30 iunie 2012.

Pentru clasa XVIII, clasa de asigurari din care fac parte si asigurarile de raspundere pentru manageri, subscrierile au insumat, la sfarsitul primelor sase luni din acest an, 267 de milioane de lei, in crestere cu 180% comparativ cu aceeasi perioada de anul trecut, de la valoarea de 95 de milioane de lei. Alaturi de asigurari de raspundere civila pentru manageri, din aceasta clasa mai fac parte, de exemplu, asigurarile de raspundere a producatorului, a prestatorilor de Servicii, a chiriasului fata de proprietar, a avocatilor, a lichidatorilor, a traducatorilor si interpretilor s.a.m.d..

Cum poate creste piata

Pentru dezvoltarea pietei ar trebui investit in comunicarea beneficiilor si importantei acestei polite, sustine Fugaciu. Printre elementele care ar putea contribui la dezvoltarea pietei D&O in Romania, se regaseste si stabilirea in cadrul legislativ a unui plafon minim al sumei asigurate (pentru ca la aceasta data, in lege, se specifica numai faptul ca asigurarea D&O este obligatorie pentru companii, neoferindu-se alte detalii n.red), coroborat cu masuri care sa asigure respectarea obligativitatii acestui tip de asigurare.

“Obligativitatea politei nu asigura si limite de asigurare adaptate riscului la care sunt expusi. Foarte multe companii care sunt obligate sa cumpere polita D&O aleg limite foarte mici care nu ii ajuta in cazul unei daune majore. Sustinem cu tarie ca managerii ar trebui sa discute cu un consultant specializat pentru a identifica nivelul optim de acoperire. La nivel legislativ s-ar putea implementa niste limite de asigurare minime care sa fie in deplina concordanta cu riscul la care se expune compania pe care o conduce acel manager. Pentru polita de raspundere manageriala este important sa fie tratate toate aspectele legale conexe, de aceea un broker cu experienta este vital in alegerea acoperirilor potrivite”, spune el.

In criza, trimiterile in instanta ale managerilor au crescut

“Anterior intrarii in recesiune astfel de situatii erau foarte rare, insa in ultimii 3 ani numarul companiilor care decid in cadrul adunarilor generale ale actionarilo/asociatilor atragerea raspunderii administratorilor a cunoscut o crestere semnificativa. Mai mult, in cazul societatilor comerciale pe actiuni, exista situatii in care, desi in cadrul adunarilor generale ale actionarilor este adoptata o decizie de respingere a propunerii de a se declansa actiunea in raspunderea administratorilor, totusi, in foarte multe cazuri, actionarii care reprezinta – individual sau impreuna - cel putin 5% din capitalul social, promoveaza singuri aceasta actiune”, spun Catalin Micu.

Principalele acuzatii aduse conducerii

In principal, managerii sunt trasi la raspundere pentru aspecte ce tin de managementul defectuos al investitiilor desfasurate, precum contractarea unor servicii peste costul practicat in piata specifica, dobandirea unor bunuri imobile la preturi peste medie, plasarea unor fonduri semnificative din resurse companiei in sustinerea unor divizii de activitate neprofitabile.

De asemenea, conducerea este acuzata de imposibilitatea culpabila de mentinere/aducere a business-ului la nivelul asumat prin politicile interne de dezvoltare.

Daune de milioane de euro

“Au fost situatii in care daunele solicitate au fost de de ordinul zecilor de milioane de euro. Pana in prezent, in cauzele instrumentate instantele nu s-au pronuntat inca, insa putem sustine ca rata de succes ar trebui sa fie direct proportionala cu posibilitatea concreta de a se putea stabili in sarcina managerilor o culpa profesionala (situatie care excede riscul operational). Se poate sustine ca exista cupla profesionala atunci cand insuccesul unei operatiuni comerciale nu este rezultatul materializarii riscului operational, respectiv atunci cand actiunea/inactiunea managerului a avut impact evident asupra operatiunii”, a explicat Micu.

“Cererea de despagubire vizeaza un director. In speta, directorul in cauza a fost cercetat si trimis in judecata pentru presupuse fapte infractionale. In urma judecarii dosarului, solutia a fost de achitare, instanta constatand ca actiunile directorului in discutie, investigate si reclamate de procurori, nu sunt infractiuni. In cursul dosarului penal, in vederea formularii si sustinerii apararilor, au fost contracte servicii de asistenta juridica, servicii de specialitate ale unor experti experti, altele – care au fost achitate ulterior pronuntarii solutiei favorabile. Asiguratorul a despagubit o suma de peste 30.000 euro pentru aceste cheltuieli”, a exemplificat Cristian Fugaciu.

Sursa cover foto: freedigitalphotos.net