Cei mai de succes lideri sunt constienti cat le este de necesara inteligenta emotiala in afaceri. „Nu conteaza cat de deschis esti la minte, pentru ca daca ai un rol de executiv de top trebuie sa folosesti vigilenta, sa te fortezi sa ramai cu picioarele pe pamant si sa fii constient ca deciziile pe care le iei pot afecta oamenii care lucreaza pentru tine zi de zi”, a scris autoarea Jen Shirkani in cartea sa, „EGO vs EQ: Cum liderii de top bat trec peste cele 8 capcane ale inteligentei emotionale”.

Iata 8 capcane ale propriului ego care ii trage in jos pe lideri:

1. Ignora feedback-ul care nu-i convine

Chiar daca nu-i place, fiecare lider trebuie sa auda adevarul, indiferent ca mesajul este neplacut. Cei mai multi lideri cred ca sunt buni in ceea ce fac pentru ca primesc foarte putin feedback negativ sau feedback constructiv, pentru ca nu cer parerile angajatilor si pentru ca, de cele mai multe ori, isi spun in gand „Daca nu le place ce fac, sa-si caute de munca in alta parte”.

2. Crede ca abilitatile sale tehnice sunt suficiente

De obicei, sefii isi supraestimeaza abilitatile tehnice, cunostintele profesionale sau propria expertiza in detrimentul abilitatilor emotionale in conducerea unei echipe, cum ar fi flexibilitatea, autocontrolul si capacitatea de socializare.

Asta se intampla atunci cand ei se concentreaza sa prinda angajatii ca fac greseli in loc sa le accepte punctul lor de vedere si noua lor abordare in activitatea de la birou.

3. Se inconjoara doar de oameni ca ei

Pe scurt, unii lideri nu vor sa auda opiniile deranjante ale altor oameni, asa ca de cele mai multe ori angajeaza oameni care nu indraznesc sa-i contrazica sau sa-i provoace, sa-i intrebe ce gandesc sau care sa ofere alte directii sau alte perspective.

4. Detin controlul peste tot

Citeste si:

Unii lideri vor sa stie si cele mai mici detalii, tin sa dea indicatii in orice activitate si se concentreaza prea mult pe munca celorlalti din companie in loc sa supervizeze piata si concurenta si sa aiba o vedere de ansamblu a business-ului. Sunt acei lideri care cred ca fara ei ceilalti nu se pot descurca.

5. Nu recunosc ca au un impact negativ

Sa nu stii ca actiunile tale ii pot afecta pe ceilalti este una dintre marile greseli pe care le poate face un lider. Cele mai frecvente cazuri sunt cele in care unui angajat i se pun in carca sarcini pe care nu este specializat.

6. Subestimeaza faptul ca ceilalti nu sunt cu ochii pe el

Angajatii observa tot timpul comportamentul sefilor lor si le remarca neregulile, asa ca liderii nu trebuie sa creada ca nimeni nu vede ceea ce ei fac. Spre exemplu, unii sefi nu cred ca este important sa-si cunoasca angajatii.

7. Pierd contactul cu subalternii

„Ca senior executive este foarte usor sa te deconectezi de restul lumii”, crede autoarea. Astfel, sefii ar trebui sa comunice, din cand in cand, cu subalternii si sa se intereseze de activitatea lor. Asta se intampla cand compania are angajati in mai multe sedii pe care sefii nu le viziteaza.

8. Se intoarce de unde a pornit

Daca interactionezi cu angajatii cu diferte ocazii, dar ii eviti complet in unele situatii, ei vor crede ca te prefaci si ca nu esti de incredere.

Atunci cand ocupa o functie de top in companie, liderii cred foarte usor ca abilitatile lor si munca grea inseamna totul pentru a-si pastra functiile. Doar ca aceasta este una dintre capcanele propriului ego care duce la destramarea relatiilor dintre angajati, scaderea moralitatii, cresterea cifrei de afaceri sau scaderea motivatiei.