Cum au influentat anii de criza economica aspectele legate de diversitate de gen in business?

In recesiune, cele mai lovite domenii au fost zonele preponderent ocupate si conduse de barbati: constructiile, finantele, productia. Pe de alta parte, cele mai cautate abilitati manageriale in ultimii ani sunt comunicarea, atentia la detalii, socializarea, atribute specific feminine.

In ultimii ani au crescut voci feminine puternice atat in business, cat si in zona sociala si politica.

Mai mult decat atat, studiile arata ca echipele de top management cu o proportie echilibrata intre femei
si barbati genereaza rezultate financiare superioare si un nivel al angajamentului mult mai bun.
In Romania, nu a fost niciodata cercetata in profunzime tema diversitatii de gen, simultan la nivel individual, organizational si de societate. HART Consulting impreuna cu partenerii sai, Adina Bigas, ASEBUSS, si EXEC-EDU, au initiat si desfasurat aceasta cercetare.

Leadership masculin vs. leadership feminin: diferente si asemenari

La nivel individual, studiul a fost derulat de HART Consulting pe un esantion de peste 400 manageri de top si middle din Romania din companii multinationale si locale, acestia fiind testati cu instrumentele Hogan Assessments (profilul de personalitate HPI, profilul de factori comportamentali exagerati HDS si profilul valoric-motivational MVPI).

Cum arata rezultatele?

Femeile-lideri apar mai nelinistite, mai putin sigure pe fortele proprii, mai anxioase (isi fac mai multe griji) decat barbatii-lideri. Sunt mai temperamentale, mai pretentioase cu sine si cu ceilalti, mai greu de multumit, autocritice. Acest aspect are insa si implicatii pozitive: sunt mai deschise la feedback constructiv, mai dornice sa puna in aplicare sugestiile de dezvoltare primite.

Acestea au scoruri mai mari la dimensiunea „traditie“, ceea ce inseamna principii etice foarte puternice, respect pentru autoritate, dar si preferinta pentru conservatorism, pentru roluri jucate intr-o maniera traditionala, valorizarea echilibrului intre viata personala, de familie si cariera.

Barbatii au un stil de conducere mai agresiv, dominant, sunt increzatori in fortele proprii, in timp ce femeile sunt mai dornice de colaborare, mai deschise spre a acomoda si opiniile altora atunci cand conduc.

Citeste si:

Ei se concentreaza mai mult pe vederea de ansamblu, pe aspecte strategice, in timp ce femeile au o extraordinar de buna abilitate de a implementa strategia si sunt mai pragmatice.

Din punctul de vedere al valorilor, se remarca iarasi cateva diferente: femeile sunt mai altruiste, se concentreaza pe a face bine celor din jur, spre a oferi servicii de calitate, pe a genera si implementa proiecte cu caracter social. Barbatii sunt mai motivati de aspecte ce tin de profit, costuri, aspecte economice in general.

In conditii de stress si presiune, femeile tind mai mult sa se retraga din context social si sa fie mai precaute in ceea ce priveste luarea unor decizii, pe cand barbatii reactioneaza cu aroganta si mai multa agresivitate in aceste momente, putand intimida echipele din subordine.

Si femeile, si barbatii lideri din Romania se pliaza pe profilul managerului de succes pe plan international (studiu global realizat longitudinal de HOGAN Assessment Systems), au interese de statut in egala masura ridicate si doresc sa produca un impact, o diferenta in mediul in care lucreaza.

Madalina Balan este specializata in psihologie organizationala, psiholog, consultant senior si managing partner la HART Consulting. Aceasta este certificata in metodologia Hogan Assessments, fiind trainer pe Romania si Republica Moldova in aceasta metodologie. Cu o experienta de peste 10 ani ca trainer si consultant in resurse umane, Madalina a gestionat numeroase proiecte de talent management, selectie si dezvoltare pentru variate organizatii romanesti si multinationale. Madalina Balan este managing partner in cadrul Hart Consulting.

Hart va organiza luna aceasta un eveniment pe tema „Diversitatea de gen in leadership-ul romanesc”.