"Educatia este un proces continuu, ea este importanta pentru absolut toata lumea. Am un singur motiv pentru care antreprenorii romani au nevoie de educatie este acela ca ei, la randul lor educa: educa angajati, educa clienti, educa furnizori. In functie de felul cum o fac, impactul este urias in societate. Un antreprenor nu este doar un creator - vanzator de ceva, ci este un model pentru societate. Nu este vorba doar despre cum le merge ca antreprenori, ci si despre ce si cum lasa in jurul si in urma lor", spune, pentru wall-street.ro, Iuliana Stan, Managing Partner Human Synergistics Romania, autoarea cartii "Bun Simt Organizational".

In opinia sa, antreprenoriatul romanesc s-a maturizat mult in ultimii ani. Astfel, daca antreprenorii inceputului de mileniu erau mai haiduci, cei de acum sunt cumpatati, foarte bine echipati cu experiente anterioare ale altora din care cauta sa invete. "Sunt multi antreprenori foarte tineri carora le merge foarte bine, deci putem vorbi si despre curaj."

Cat despre tendintele din piata de training, Iuliana Stan a sesizat mai multa inclinare catre zona mai ezoterica a dezvoltarii personale. "Mi s-a parut ca vad mai multa disponibilitate pentru practici de meta invatare, pentru introspectii de grup, pentru fenomenologie. Ele au aparut pe langa trainingurile clasice si se pare ca au avut ceva mai mult loc prin organizatii. 2013 a fost primul an in care acest fel de dezvoltare a fost facut public, la vedere."

De asemenea, trainingurile de vanzari raman, detasat, vedetele programelor de instruire in continuare. "Scopul declarat al organizatiilor care cumpara training este cresterea vanzarilor in continuare, insa 2013 a fost, cred, primul an, in care nevoia de crestere a vanzarilor nu a fost neaparat tratata prin traing de vanzari ci printr-o varietate destul de generoasa de teme de instruire, care mai de care mai subtil ambalata", adauga Iuliana Stan.

Citeste si:

Perioada 2012 – 2015 este o perioada de relansare a educatiei de business, potrivit reprezentantei Human Synergistics. Daca pana in 2008 era inflatie de programe de dezvoltare, pana in 2012 cam cine nu participat la vreun astfel de program a apucat sa o faca, de acum inainte apare o genertie noua de manageri care are si ea nevoie, la randul ei sa treaca printr-un parcurs de educare. "Nu vad vreo tendinta, este doar o generatie noua care rasare si care parcurge etapele pe care managerii care au acum 38-45 de ani le-ai parcurs cand aveau si ei la randul lor in jur de 30 de ani."

Piata de training este definita in primul rand de cumparatorii ei si cred ca asteptarea celor care cumpara training in 2014 este una de revigorare dar si de echipare a angajatilor cu competente si cu deprinderi. Asadar, spune Iuliana Stan, se va cumpara foarte multa instruire, poate la fel de multa ca inainte de 2009. "Daca trainingul a tot fost cumparat din motive motivationale si inspirationale pana in 2009, anul acesta, 2014, cred ca este primul an, dupa multi ani, in care instruirea va fi cumparata din motive transmitere de cunostinte si de formare de deprinderi."

Iuliana Stan este, de asemenea, trainer in cadrul Atelierelor de Antreprenoriat, un proiect de educatie organizat de Fundatia Romanian Business Leaders.