Despre flexibilitate

Zapada este doar una dintre constrangerile pe care le avem de infruntat o data - de doua ori pe an. Dar putem gasi cai de a fi flexibili si a le crea oamenilor posibilitatea de a lucra de acasa nu numai in aceste zile, ci si in alte zile?

Flexibilitatea locului de munca este un subiect care incepe sa prinda teren si in Romania si pe care l-am testat din plin in aceste zile, producand rezultate, uneori chiar mai bune decat intr-o zi uzuala de lucru. Ce ni s-a intamplat noua: unii au decis sa nu iasa din casa, ci sa lucreze din propria sufragerie. Si daca fiecare stie ce are de facut, daca lucreaza intr-un mediu care responsabilizeaza angajatul si care nu e concentrat pe control ci pe obtinerea rezultatelor, acest tip de initiative functioneaza foarte bine.

Sunt zile in care ai nevoie pur si simplu de un mediu mai intim in care sa gandesti, sa creezi, sa nu stai 2 ore pe zi in mijloace de transport in comun sau in trafic. Si poti alege sa stai sa lucrezi de acasa.

Am descoperit beneficiile programului flexibil acum mai multi ani si de fiecare data, agreand cu colegii mei ce este de facut in acea zi si ce tip de rezultate asteptam, a functionat foarte bine.

Sunt alte zile, de exemplu acum, cu nameti peste tot, cand unii prefera sa vina la birou, platind costul unui timp utilizat in trafic. La birou sunt mai putini colegi, este mai liniste si sunt disponibile mai multe resurse de care ar avea nevoie. Iarasi, o varianta pentru care unii colegi au optat voluntar.

Flexibilitatea aduce satisfactie, reduce stresul, creeaza autonomie si alimenteaza rezervorul de creativitate.

Zilele trecute am asistat la discutii intr-o echipa de manageri in care era combatuta ideea de program flexibil deoarece “nu poti avea incredere” ca vor fi seriosi, ca vor face ce spun ca fac… Intr-adevar, programul flexibil nu functioneaza intr-un loc fara incredere, respect si responsabilitate.

Managerul este direct responsabil pentru a crea un mediu in care oamenii sai sa poata lucra flexibil. Flexibil si responsabil.

Despre respect

Una dintre premisele realizarii performantei in orice munca este existenta respectului. Cu atat mai mult intr-un mediu in care alegem existenta unui program flexibil.

Citeste si:

Despre respect de sub zapada: intrand pe strada pe care am biroul, fara sperante reala ca as putea parca undeva, am gasit in fata portii un munte mare de zapada in timp ce peste drum, la vila unde stau niste oameni care au vreo doi paznici, genul de om bun la toate, trotuarul era bine curatat si cele patru masini tronau pe un asfalt bine curatat. L-am felicitat pe unul dintre ei si pregatindu-ma sa scot lopata alaturi de colegii mei, am privit deznadajduita la gramada de peste un metru si jumatate ce ma impiedica aproape sa vad pe partea cealalta a drumului. La interpelarea mea legata de posibilitatea de a fi depozitat acea cantitate de zapada in propria gradina si nu in poarta mea, omul a ridicat senin din umar.

O poveste simpla, cotidiana, banala care se regaseste in multe alte interactiuni si la locul de munca: atingerea propriului obiectiv, cu ravna, efort, talent cateodata si lipsa totala de respect fata de munca altuia, obiectivele altuia, relatia cu colegii.

Ma intorc la responsabilitatea managerului de a crea un mediu de lucru bazat pe respect. Respectul atrage dupa sine, in mod natural, exersarea capacitatii de a-i asculta pe ceilalti, de a fi deschisi la nevoile si solutiile lor, de a crea mecanisme de colaborare si coordonare.

Oare proprietarul vilei, domnul cu multe masini, proprietar si manager la una dintre marile companii romanesti din piata, ce o fi zis? Cum isi trateaza angajatii si ce le cere oare in munca lor?

Despre responsabilitate si destramarea mitului ca e greu de obtinut

Lipsa constrangerilor inutile, a constrangerilor ce fundamenteaza puterea discretionara a managerului, a constrangerilor de tip “ca asa zice la procedura”, prezenta flexibilitatii devin realitate. Claritatea in asteptari, mediul de lucru bazat pe respect atrag dupa sine un comportament responsabil.

Comportamentul responsabil este cel ce trebuie cultivat, ingrijit, intarit, crescut, protejat, asemenea unui copil mic ce trebuie ghidat si indrumat.

Nu am facut nimic special sa creez un mediu plin de responsabilitate in compania pe care o conduc. Am discutat intotdeauna erorile sa intelegem procesul si nu cine e vinovat. Am cerut opinia celor ce fac lucruri pentru ca ei stiu cel mai bine. Am acordat flexibilitate si am cerut cu insistenta gandire proactiva, am respectat fiecare persoana oricat de tanara, incepatoare sau mai putin pregatita decat mine si am cerut obsesie fata de client si respect fata de ceilalti.
Asta ne-a facut in aceste zile sa fim productivi, sa nu resimtim disconfortul vremii neprielnice, sa gasim solutii in sistemul actual de constrangeri. O saptamana care a devenit un exemplu despre cum am putea avea succes si in acest an.

PS: Zapada se va topi in cateva zile. Lipsa flexibilitatii, respectului si a responsabilitatii ramane. Aici, fiecare dintre noi trebuie sa faca progrese.

Madi Radulescu (foto) are peste 20 ani de experienta in consultanta si training, perioada in care a coordonat proiecte de evaluare, design si implementare de sisteme de management al performantei, a oferit consultanta in resurse umane, management strategic pentru companii de top in Romania si in alte noua piete europene. Este executive coach si a fost nominalizata "Cel mai bun trainer in 2010 si 2013". Intre 1993 si 2002 a fost director academic, trainer si director de consultanta in cadrul furnizorului de servicii de training CODECS, iar intre septembrie 2003 si aprilie 2006 a fost managing director al dezvoltatorului imobiliar Cefin Real Estate Bulgaria.

Sursa foto: Femeie muncind de acasa, Shutterstock.com