Vanzarile au reprezentat in anii de crestere economica cel mai tentant domeniu pentru cei dornici sa muncesca mult si sa obtina comisioane pe masura, iar salariile erau pe masura asteptarilor.

Criza economica a lovit puternic in acest segment, nivelul de salarizare a scazut, cererea de forta de munca nu mai este la fel de ridicata precum era in anul 2008, insa fluctuatia de personal aflata la cote ridicate in perioadele economice bune s-a redus.

Cu toate acestea, posturile din domeniul vanzarilor raman in continuare atractive, in special datorita comisioanelor, care pot reprezenta si 40% din suma incasata lunar, iar in multe cazuri sute de candidati se lupta pentru fiecare post deschis.

"Domeniul vanzarilor a fost in permanenta unul activ, in ultima perioada chiar ascedent, trend care nu-si va modifica traiectoria nici in 2014. Cererea pentru specialisti in domeniul vanzarilor se va mentine, insa de tinut cont este faptul ca, angajatorii care se afla in cautarea oameniilor de vanzari vor alege atent candidatii care vor parcurge primele etape de interviu si vor fi si mai atenti la oamenii alesi sa se alature echipei de vanzari", a declarat pentru wall-street.ro Monica Zgibarcea, consultant HR in cadrul agentiei de recrutare Professional.

Astfel, cererea de oameni specializati in vanzari este una in crestere in 2014, spun reprezentantii companiei APT, care arata ca in prezent sunt anuntate multe companii cu planuri de dezvoltare pe parcursul anului, care vor recruta forte de vanzari.

Ce posturi de vanzari au cele mai multe pozitii libere

Domeniul vanzarilor aduce in prim-plan pozitii disponibile pentru o varietate de specialisti, chiar si pentru incepatori.

"In cadrul celor mai multor companii, domeniul vanzarilor este segmentul care poate fi reprezentat printr-o organigrama destul de stufoasa, iar cele mai cautate pozitii din acest segment vor fi fara indoiala cele aflate la baza sau la mijlocul organigramei, care vor fi regasite in piata dupa diverse denumiri", a precizat Zgibarcea.

Se cauta in special candidati pentru functiile de reprezentant de vanzari prin telefon, agent vanzari directe, reprezentant vanzari, account manager, key account representative si manager de zona.

Agent de vanzari

Cele mai mici salarii incep de la 700 de lei plus comision pentru un incepator in domeniu, care trebuie sa aiba abilitati de comunicare, orientare catre client, capacitate de analiza, capacitate de invatare rapida si capacitate de negociere.

Un vanzator cu experienta poate sa castige 3.000 lei pe luna

"Pozitiile cu cele mai mari oferte financiare sunt cele de key account executive, unde salariul incepe de la 2.000 lei net, iar comisioanele variaza. Dar un vanzator cu experienta poate sa castige un comision lunar de minim 3.000 lei. Specialistii care ajung sa castige aceste sume sunt oameni pasionati de vanzari, care nu renunta la un simplu raspuns negativ si care au instrumentele teoretice si abilitatile necesare pentru a transforma intr-un succes, o vanzare aparent imposibila. Sunt cei care isi doresc castiguri mari si fac tot posibilul pentru a ajunge la ele", a explicat Veronica Stoica, recruitment manager, grupul APT.

Citeste si:

Pentru pozitiile de seniori in vanzari angajatorii cauta oameni cu experienta de minimum doi ani, abilitati de vanzare si negociere, precum si un portofoliu de clienti.

Astfel, specialistii in vanzari obtin salarii bune la angajare, chiar daca sunt cu 30% mai mici decat in urma cu cinci ani, insa pot ajunge pana la 3.000 de euro lunar, sustine reprezentantii companiei de recrutare Adecco.

"Cele mai bine cotate din punct de vedere salarial vor fi fara discutii pozitiile de midle si top management din cadrul departamentului comercial, pozitii a caror responsabilitate cantareste mult in strategiile de dezvoltare a copaniilor. Candidatii care opteaza pentru joburi din acest segment de activitate trebuie sa fie deschisi pentru negocierea unui pachet salarial ce va cuprinde la baza un salariu fix si comision. Acesta din urma este stabilit de catre fiecare companie functie de nivelul de performanta a fiecarui reprezentant de vanzari si va urma o grila de bonusare agreata de catre conducerea companiei, gandita astfel incat sa motiveze pe termen lung fiecare angajat", au explicat reprezentantii Professional.

Cei mai multi specialisti in vanzari se cauta in domeniile FMCG, tehnic si diverse servicii.

"FMCG ramane unul dintre cele mai active domenii drept pentru care si forta de vanzare face cu usurinta schimbari profesionale. Segmentul tehnic pe de alta parte este la fel de activ, insa de data aceasta vorbim de selectii de midle si top management alocate departamentelor de vanzari", a precizat Monica Zgibarcea.

Sute de CV-uri pentru o pozitie libera

Cei aflati in cautarea unui loc de munca aplica cu sutele imediat ce este deschisa o pozitie din departamentele de vanzari ale companiilor.

"Interesul este mare pentru faptul ca domeniul vanzarilor iti permite o activitate sustinuta, cu un program flexibil. In medie, primim aproximativ 700 de CV-uri per pozitie deschisa", a declarat Felix Toma, director general al companiei de resurse umane Gi Group Romania.

"Domeniul vanzarilor a fost intotdeauna unul dinamic in cadrul caruia au existat fluctuatii de personal, chiar daca uneori acestea s-au mai diminuat. In ultima perioada, oamenii din vanzari s-au implicat mai mult in activitatile si proiectele demarate alaturi de compania angajatoare, ceea ce a condus la o stabilitatea a nivelelor de midle si top management din aceste departamente. (...) Candidatii au invatat sa-si faca branding personal, au invatat sa se faca vazuti in piata, fara a cauta neaparat o noua oportunitate profesionala. Cei interesati sa-si schimbe locul de munca sunt prezenti in piata si stiu cum sa ajunga la recruiterul care se ocupa de selectie, deoarece urmaresc piata si stiu exact ce companii sau ce pozitii targeteaza. Mai mult decat atat, ei sunt pregatiti sa faca fata unui proces de selectie complex si atent implementat de catre o echipa de recruiteri", potrivit companiei Professional.

Companiile de recrutare considera ca cererea de oameni de vanzari va ramane constanta si va continua sa fie influentata de dorinta de dezvoltare pe piata locala a companiilor mari, precum si a micilor companii care si-au facut aparitia in ultimii ani.

Foto: Proces de vanzare, Shutterstock

Sursa foto: Vanzator, Shutterstock.com