"Eu am fost foarte pasionat de antreprenoriat, chiar din liceu aveam astfel de vise. Am facut o culegere cu probleme de fizica pentru cei de la gimnaziu pe care am distribuit-o in peste 2.000 de exemplare. Aceia au fost primii mei bani din antreprenoriat. Era un buget considerabil sa ai banii astia, 2.500 de euro, mai mult decat aveau parintii", spune Mihai, trainer specializat in vanzari, negociere si comunicare.

Desi a terminat Facultatea de Finante-Banci, la ASE, si a lucrat 6-7 ani in vanzari, inca din primul an de studii, in mare parte cu lanturile de hipermarketuri, Mihai Arghire spune ca se simtea mult mai atras sa-si inceapa propriul business. Intre timp, in 2004, parintii lui au creat cu o investitie de 30.000 de euro o firma de training, consultanta profesionala si teambuilding, din care Mihai recunoaste ca nu voia sa faca parte initial pentru ca si-a dorit independenta.

"Fiind un business de familie, eu am fost implicat de la inceput, mai ales in dezvoltarea afacerii in Bucuresti. La vremea respectiva (n.r. 2004) a pornit din Bacau si usor-usor ne-am extins prin clientii nostri, local si apoi national. Lumea are impresia ca daca esti sef castigi multi bani, iti faci propriul program, pleci pe unde vrei tu. OK, acestea sunt avantaje, dar mai ales la inceput de drum este foarte multa munca, ai mult mai multe responsabilitati decat ca angajat. Cand ai un job, stii ca ai niste puncte de atins, ai un salariu, ai o siguranta. Cand esti antreprenor, toata responsabilitatea este pe umerii tai", spune tanarul manager.

In prezent, firma pe care au creat-o, Brightway, are centre in Bucuresti, Bacau si Iasi si clienti din mai multe orase. Activitatea este coordonata din Bucuresti, locul de unde vine de altfel partea cea mai mare din business, potrivit lui Mihai Arghire.

"Un background de finante te ajuta sa evaluezi piata, sa vorbesti aceeasi limba cu directorul financiar, sa evaluezi o investitie si sa calculezi indicatori de performanta", completeaza tanarul, cu studii in finante.

La inceput, am ajutat ca persoane fizice antreprenorii.

Compania a aparut ca o nevoie, dupa acumularea experientei in oferirea de training-uri, spune Mihai. "In lumea de business circula vorba, iar la vremea respectiva nu era un serviciu raspandit, era chiar o noutate pe piata. La inceput, am ajutat ca persoane fizice antreprenorii, dupa care, pentru ca au vazut ca functioneaza ce ii invatam noi, au venit cu echipa, cu partenerii", completeaza managerul.

In primul an, compania a avut 20-30 de clienti si o cifra de afaceri de 50.000 de euro, insa programele nu au fost atat de profunde ca acum, mentioneaza Mihai. Pana in boom-ul de dinainte de criza, compania a avut o crestere anuala de 30%. Odata cu boom-ul pietei de training, 2006-2008, veniturile companiei s-au dublat, iar numarul de clienti a ajuns la 200. Mutarea companiei in Bucuresti a avut loc dupa 2-3 ani de activitate. Atunci a fost marita si echipa, care in prezent numara 7 consultanti, o echipa de trei membri pe vanzari si marketing si parteneri.

2006-2008, cei mai buni ani pentru companie: "Faceau training pe banda rulanta, pentru ca era la moda."

"In anii inainte de criza, cei mai multi clienti care apelau la training erau din constructii si distributie. Faceau training pe banda rulanta. Dupa ce participau la un program de training, se ducea vorba imediat si mai veneau 10-20 de oameni. Veneau mult mai repede si cu mult mai putin efort. Erau foarte axati pe ideea ca este la moda, mai mult decat pe rezultate. Clientii vechi, cat si clientii noi la un pitch, nu analizau atat de mult ca acum ce si cum se intampla. Mergeau pe ideea ca trebuie sa faca ceva, ca vor sa afle lucruri noi. Eh, acum, clientii au ramas asa, dar analizeaza mai mult inainte de a intra intr-un program de training si se intreaba «Care este beneficiul meu ca proprietar, manager, CEO, cat si cel al colegilor care vin la training?", explica Mihai Arghire.

In anii de criza, compania a ajuns la o stagnare. Mihai spune ca cel mai important lucru pentru companie si mentinerea ei pe piata in criza a fost faptul ca s-a adresat si IMM-urilor, care acum reprezinta 60% din cei 300 de clienti. Restul de 40% sunt corporatiile, iar start-up-urile participa doar la evenimentele deschise, unde afla despre produsele companiei, si sunt interesate de cum sa-si construiasca o echipa si de zona de vanzare.

"Piata de training a fost la un moment dat un boom, prin 2006-2008, inainte de criza. Era la moda sa faci training, erau si bugete in corporatii si toata lumea zicea ca trebuie sa mearga undeva unde sa faca un training. Atunci s-a dezvoltat piata, a devenit mult mai fragmentata, au aparut multi freelanceri, pentru ca acest domeniu nu necesita stocuri, capital, utilaje, doar proprietate intelectuala si experienta ta personala. Apoi cand a venit criza, companiile mari au taiat bugetele, au pus pauza, companii mici sau medii au inceput sa fie asaltate de oferte din toate partile, iar ca in orice domeniu lumea a inceput sa se orienteze foarte mult catre rezultate", sustine managerul.

Citeste si:

In prezent, cei mai buni clienti ai companiei in prezent sunt din agribusiness, pharma, banking si distributie, un domeniu care a fost permanent interesat de servicii de consultanta, in special in vanzari.

"Clientii vin de obicei cu probleme: s-au dezvoltat pana intr-un punct si managerul simte nevoie de a avea mai mult control, de a avea un sistem de vanzare, de a avea indicatori de performanta, de a-si motiva oamenii, de a intra pe o piata noua. Marea provocare este sa faci lumea sa incerce serviciul tau, pentru ca nu vinzi ceva tangibil. In functie de rezultat, multi clienti revin. Nu era chiar o premiera in Bacau, erau si alte companii, dar nu atat de multe ca acum", sustine tanarul.

Cea mai mare parte din venituri este reprezentata de consultanta (in jur de 60%), care este oferita pe termen lung, urmata de trainingurile de vanzari, dar in anumite cazuri se intalnesc cele doua servicii. 50%-60% din clienti sunt companii cu capital romanesc. Anul acesta, Mihai estimeaza o cifra de afaceri in jur de 400.000 de euro, in crestere usoara fata 2013.

Un client este convins in medie sa vina la training in 4-6 luni, iar cele mai multe training-uri au loc toamna si primavara. Cele mai solicitate programe sunt in vanzari, leadership si implementare. "Nu ai cum sa garantezi rezultate daca oamenii nu implementeaza strategiile si instrumentele primite. Este ca un abonament la sala: il faci pe un an de zile dar obtii anumite rezultate daca mergi de trei ori pe saptamana, cu antrenor personal, si alte rezultate daca mergi o data pe luna. Asa este si in training, este foarte important sa aplici constant ceea ce ai invatat”, explica Mihai Arghire.

Mihai Aghire si parintii lui au preferat sa creeze produse proprii de training si consultanta pentru clienti si nu sa le aduca din strainatate. El isi aminteste ca primul an a mers destul de bine. Atunci facea multe evenimente deschise pe diverse teme la care participau managerii. Dar usor-usor au inceput sa fie din ce in ce mai putin astfel de evenimente si tot mai multe programe personalizate in-house.

Desi managerii au suficienta experienta, multi dintre ei iau decizii doar pe baza experentiala.

Compania a inceput cu programe de leadership, iar acum se focuseaza pe zona de dezvoltare de abilitati ale managerilor si echipelor lor. Mihai spune ca, din pacate, zona de abilitati este prea putin dezvoltata in sistemul clasic de invatamant. "Desi managerii au suficienta experienta, multi dintre ei iau decizii doar pe baza experentiala. Cu cat ai job mai complex, cu atat apare dezechilibrul, chiar daca esti pasionat. Intervine problema de gestionare a timpului: cat delegi, cat pastrezi pentru tine. Programele noastre de training si consultanta concentreaza aceasta experienta si ofera managerului o directie clara de actiune", sustine Mihai.

Ulterior, compania a dezvoltat produse de marketing, in special pe strategie. Zona de vanzari, pe care Mihai o considera motorul oricarei companii, este o alta parte de care se ocupa tanarul manager, parintii lui si colegii sai traineri.

Cea mai dificila sarcina a trainerului este sa schimbe obiceiuri, recunoaste Mihai Arghire. "Cu cat obiceiul este mai vechi intr-o firma, cu atat e mai inradacinat, ca in viata personala. Nu este usor sa te lasi de fumat. Undeva de la 4 luni in sus este durata minima de obtinere a rezultatelor", spune Mihai.

Multe trainginuri le sustine in weekend, pentru ca managerii sunt liberi sambata si duminica. In ultimele saptamani, Mihai spune ca a lucrat chiar si peste 10 ore pe zi. Ii place sa faca sport si sa calatoreasca, dar sustine ca nu are hobby-uri specifice. Cea mai mare pasiune a lui Mihai ramane antreprenoriatul.