Christian Tour a deschis prima scoala de dezvoltare profesionala si personala din piata de turism pentru angajati, in special pentru cei din vanzari si front office. Compania sustine ca angajatii au nevoie de training-uri pentru ca, daca pana acum vanzarile au fost sustinute de piata si de produsul turistic in sine, de acum incolo ei trebuie sa stie cum sa convinga clientii sa cumpere si sa-i fidelizeze. In plus, tinerii angajati nu vin pregatiti suficient de pe bancile facultatii.

Marketing managerul companiei subliniaza ca angajatii din agentii, care au contact direct cu clientii, sunt in cea mai mare parte tineri absolventi de facultate sau cu cel mult doi ani experienta in domeniu si nu sunt pregatiti indeajuns in facultatile pe care le absolva.

Invatamantul public nu invata studentii la turism sa vanda

"Din pacate, sistemul de invatamant public este unul mai degraba teoretic decat practic si atunci avem o mica problema la ai lua de-a gata. Angajatii sunt incepatori. Mare parte din angajatii nostri sunt entry level, nu au mai mult de doi ani de experienta. Si atunci ei au cunostinte foarte bune pe partea de produs, stau, citesc, dar trebuie sa invete sa convinga pentru, din pacate, invatamantul public din Romania nu-i invata lucrul acesta. Ii invata munti, ape, stiu sa identifice pe harta, nu trimit turistul in Hong Kong cand vrea in Honolulu, dar trebuie sa stie sa convinga clientii sa cumpere pentru ca noi suntem consultanti de turism, nu suntem vanzatori de paine. Adeseori clientul nu stie ce vrea. El vine si te intreaba «Unde imi recomanzi sa ma duc in vacanta?»", a declarat, pentru Wall-Street.ro, Diana Pascut, marketing manager Christian Tour.

Agentia Christian Tour are in prezent peste 120 de angajati pe zona de vanzari si front office, iar media lor de varsta este 25-27 de ani. Scoala a fost gandita pe trei module, iar primul se va incheia la sfarsitul lunii octombrie. Investitia companiei in primul modul este de aproximativ 15.000 de euro.

In scoala de dezvoltare profesionala si personala Christian Tour, o premiera pe piata de turism din Romania, angajatii invata cum sa vanda, cum sa se fereasca de situatii conflictuale, cum sa iasa din situatiile problema, invata managementul crizei, managementul reclamatiilor si cum sa-si organizeze timpul, lucruri pe care in invatamanatul public nu le invata, subliniaza marketing managerul companiei. "Acolo (n.r invatamantul public) sunt notiuni mult mai tehnice si mai teoretice decat lucruri cu care ne lovim de zi cu zi. Lucrurile acestea teoretice le poti invata citind sau din experienta de zi cu zi, pe cand tips-urile si cum sa-ti organizezi timpul, cum sa te comporti, cum sa citesti personalitatea unui client, cum sa convingi, cum sa ajungi sa atingi un target, cum sa nu te demotivezi cand nu atingi targetul nu le inveti la scoala si nici nu le inveti singur. Le inveti daca iti «vinde» cineva niste ponturi", explica Diana Pascut.

Incercam sa-i invatam ceea ce nu au invatat. Daca sistemul nu ne ofera angajati asa cum ii vrem, ii facem noi.

Compania vrea ca prin aceste cursuri sa-si iubeasca locul de munca si sa convinga clientii sa ramane fideli si sa cumpere de la agentie fara sa compare preturile cu cele ale altor agentii. "Incercam sa-i invatam ceea ce nu au invatat. Daca sistemul nu ne ofera angajati asa cum ii vrem, ii facem noi. Daca pana acum ne-am dezvoltat datorita produsului, de acum, si este in dezvoltare globala acest lucru, trebuie sa mergem pe oferirea celui mai bun serviciu, pe calitate. Este serviciu plus produs, nu mai este doar produs. Acum angajatii trebuie sa ofere consultanta, pentru care primesc comision, ca alfel clientii si-ar cumpara de pe Booking.com. Vine lumea si ma intreaba «Dar de ce sa nu cumpar de pe Booking?» si eu ii spun ca daca ai probleme, Booking nu iti raspunde la telefon, pentru ca daca tu nu poti sa ajungi Booking nu iti returneaza banii, pentru ca daca tu vrei ceva extra la Booking nu ai cum sa scrii si sa spui ca vrei ceva in plus fata de o cazare, data de un calculator", sustine marketing managerul Christian Tour.

Ii ajutam sa-si imbunatateasca calitatile si sa stearga din reactiile negative pe care le pot avea vizavi de clienti.

Scoala este pregatita pentru trei module si va dura pana aproape de sfarsitul anului 2015. Scopul este ca angajatii sa fie pregatiti pentru sezonul vanzarilor. "Suntem constienti ca nu o sa avem rezultate financiare, daca nu personalul nu este atasat de brand si nu transmite acest lucru si clientilor", explica Pascut.

Desi Christian Tour este o agentie in crestere in privinta vanzarilor, pe locul doi anul trecut in tara, marketing managerul sustine ca tocmai din acest moment este nevoie de dezvoltarea angajatilor. "Pana acum, cresterea a fost pe zona de produs, o crestere organica si ajutata de piata. In urma cu 7-8 ani, romanii calatoreau in Grecia la Nei Pori, Paralia si Halkidiki si erau foarte fericiti. Dar intre timp s-a schimbat un pic perceptia, s-au deschis granitele, a crescut si puterea de cumparare, s-au ieftinit serviciile turistice, deci am fost ajutati de piata. La nivel urban, o familie care are un venit constant si stabil merge in cel putin o vacanta pe an si merge in strainatate", mai spune coordonatorul proiectului.

"Ii ajutam sa-si imbunatateasca calitatile si sa stearga din reactiile negative pe care le pot avea vizavi de clienti pentru ca este un domeniu in care vindem unei palete foarte largi de oameni, de toate nivelurile, si salariale, si de educatie. Vindem de la bilete de avion pentru persoane care merg la munca in strainatate, pana la ambasadori sau directori de mari companii, de aceea am sedii in diferite zone si se adreseaza diferitelor categorii sociale", explica Pascut.

Scoala este deschisa pentru angajati din intreaga tara. Astfel, cursurile au loc in Bucuresti (pentru angajatii din Capitala si zona de sud), in Bacau (pentru angajatii din zona Moldovei), in Timisoara pentru angajatii din zona Banatului si a Olteniei si in Sibiu pentru cei din zona Ardeal. "Cursurile sunt aceleasi pentru angajatii din fiecare regiune, iar participarea este benevola. Ei nu sunt obligati printr-un contract sa ramana o anumita perioada in companie prin inscrierea la aceste cursuri. In functie de produsele pe care le pregatim pentru anul urmator, vor fi traininguri tinute de colegii mei din departamentele de productie. Pe urma vom avea traininguri pe zona de proceduri si operatiuni interne", a explicat marketing managerul companiei.

Trainingurile au loc de doua ori pe luna pentru grupuri de cate 20-25 de persoane. La sfarsitul fiecarui modul va avea loc o evaluare, iar prima va fi in octombrie. "Nu vor fi dati afara daca pica evaluarea, ci doar vom vedea unde avem de lucrat, ce mai au de imbunatatit, de unde am pornit, unde am ajuns si incotro ne ducem. Scopul evaluarii nu este unul punitiv", spune Diana Pascut.

Ce angajati cauta Christian Tour: "Sa stie unde se afla Grecia pe harta."

In primavara, Christian Tour a angajat opt agenti in sediile din Bucuresti si continua angajarile odata cu extinderea in tara sau cu introducerea unui nou produs. Momentan, compania nu face angajari, insa in principal sunt vizati tinerii cu experienta minima sau proaspat absolventi. "Cautam oameni dispusi sa se dezvolte si sa aiba cunostinte minime de turism: sa stie unde se afla Grecia pe harta. Nu cautam oameni rigizi si inchisi. Este foarte greu sa lucrezi cu acest tip de oameni. Cautam tineri pentru posturile entry level. Nu prea angajam oameni pe posturile de mai sus, ci ii crestem pentru acele pozitii. Ei au mai multe praguri: sunt trainee timp de un an, in care invata despre produs, despre vanzari. De obicei, oamenii care calatoresc si sunt muntomani sunt atrasi de astfel de joburi si vin la interviuri", spune Pascut.

Marketing-ul nu se invata la scoala.

Ea considera ca aceasta scoala este ca o scoala de marketing interna. "Marketing-ul nu se invata la scoala. Poate la turism mai inveti cateva ceva, dar la marketing nu. Pana nu te lovesti de primul tau contract de outdoor in care trebuie sa stai sa te gandesti «Dar oare pun roz sau pun galben sau pun ocru pe acest panou sau cum e mai bine, ce atrage mai mult atentia» sau «Oare ce sa scriu: vacanta de la 1 euro sau vacanta la un pret potrivit bugetului tau?». Sunt lucruri pe care le inveti doar lovindu-te de ele", spune Diana Pascut, coordonatorul scolii .

Momentan, scoala este interna, insa compania isi doreste sa ofere sesiuni de training si angajatilor din agentiile partenere. Christian Tour are 2.500 de agenti revanzatori in toata Romania. Ulterior, agentia de turism intentioneaza sa extinda conceptul la nivel de piata.

Sursa foto: Agent de turism/Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri