In linia intai a momentului stau asezate competentele lingvistice, limbile straine rare, aflate la mare pret. De ceva vreme, vorbitorii de limbi straine, tot mai straine, sunt marea provocare a recrutorilor, mai ales pentru proiectele de BPO. Ai nevoie de multa creativitate si instinct social ca sa ajungi la acesti candidati, dupa care trebuie sa arunci in lupta toata artileria de vanzator, pentru a-i convinge sa accepte job-ul. Portofoliul APT de recrutari e plin de astfel de povesti cu final fericit.

In parc pentru relaxare sau pentru... recrutare?!

Pentru un job de customer support, vorbitor de limba ceha, din categoria celor considerate exotice, se cauta un candidat cu un profil destul de special, greu de gasit. Si, pentru ca, in perioada respectiva, aveau loc festivitatile aferente Zilelor Comunitatii Cehilor din Bucuresti, recrutorul nostru inventiv a iesit din birou si a plecat… la plimbare in parc. E drept, nu in timpul orelor de program, ci duminica. In Herastrau, unde se desfasura un festival al cehilor. La o prima scanare, nimeni nu corespundea cu profilul cautat. Dar "detectivul HR" nu s-a lasat cu una cu doua si a inceput sa socializeze cu cateva persoane, mai in varsta, care aveau aura unor personalitati unanim recunoscute ca lideri ai comunitatii. De aici, din vorba in vorba, conversatii despre vreme, vremuri si copii, apare informatia despre un prieten al unui prieten, al carui fiu, vorbitor nativ de ceha, ar locui, deocamdata, in Bucuresti… Au urmat, in ritmul accelerat impus de urgenta recrutarii: schimbul de telefoane, aflare de coordonate personale, abordat potential candidat, trimis CV, vazut, placut, angajat. Mission accomplished.

Un selfie pentru cariera ta

Tiberiu Focica, director de dezvoltare in cadrul grupului APT, a fost invitat pe 1 octombrie sa vorbeasca "bobocilor" de la Facultatea de Limbi Straine din Bucuresti, in calitate de reprezentant al grupului de lucru "Academia Business Council", o initiativa AmCham (in care grupul APT este membru activ), care are ca scop cresterea gradului de angajabilitate a studentilor romani. Nu isi pregatise speech-ul in toate detaliile, stia doar ce mesaj avea de transmis: este bine ca studentii sa se implice cat mai mult in actiuni extracuriculare, sa faca stagii de practica si de voluntariat si sa se inscrie in asociatii studentesti. Ajuns la microfon, a scanat rapid sala: o multime dintre ei stateau cu ochii plecati in jos - stii gestul acela inconfundabil al capului usor lasat pe umar sau in fata, cand butonezi un mobil. Si atunci i-a venit ideea. Copiii acestia (scuze pentru formula!) traiesc pe smartphone. Ca sa ajungi la ei nu mai trebuie "glasul", ci "tagul".

Un sondaj rapid a aratat ca un numar mare dintre ei studiau Germana. Plus alte limbi "exotice", aflate la mare cautare printre angajatori. Le-a povestit despre programele APT, de recrutare, de internship, ca oportunitati de a incepe sa lucreze la cariera lor, inca din primul an. Apoi, ca la orice intalnire intre doi parteneri care isi propun sa faca lucruri bune impreuna, le-a sugerat sa se cunoasca mai bine, pe… Facebook. Mai exact, pe pagina APT de Facebook. Si uite asa s-a ajuns la ideea unui selfie de grup, cel mai simplu si eficient shortcut catre cei care vor fi candidatii valorosi de maine. Tibi a scos telefonul, a facut o poza acolo, pe loc, un selfie impreuna, pe care a postat-o instantaneu pe pagina APT de Facebook si i-a invitat sa dea tag. Zis si facut: in doar cateva minute au inceput sa "curga" tag-urile si vizualizarile: peste 2000 in doua ore, aproape 7.000 dupa 24 de ore. Din aproape in aproape, mii de studenti au aflat despre programele APT de internship si consiliere in cariera. Mission accomplished.