Companiile din Romania au preferat sa acorde si in 2014 beneficii in bani si in natura cu ocazia sarbatorilor de iarna, insa tipul acestora a variat in functie de impozitele si contributiile pe care angajatorii au fost sau nu dispusi sa le plateasca, potrivit unei analize realizate de Accace, una dintre principalele companii de externalizare si consultanta de afaceri din Europa Centrala si de Est.

"Este evident ca beneficiile in natura sunt cea mai des aleasa varianta de catre organizatii, deoarece cu ocazia Craciunului acestea au posibilitatea de a acorda un tip de beneficiu in natura nesupus impozitului pe venit si contributiilor sociale. Este vorba despre cadourile oferite de angajatori in bani si in natura, in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, in limita a 150 de lei”, a precizat Maria Cojocariu, payroll manager Accace in Romania.

Aditional, exista o optiune minim taxabila, respectiv tichetele cadou, acestea fiind supuse doar impozitului pe venit. In majoritate, celelalte beneficii in natura se supun tuturor contributiilor sociale si impozitului pe venit, astfel ca nu reprezinta o varianta atractiva pentru niciuna din parti – angajat sau angajator.

Cand vine vorba de beneficiile in bani, acestea se traduc in bonusuri sau prime si sunt supuse impozitului pe venit si contributiilor sociale obligatorii, atat la angajat cat si la angajator, astfel ca genereaza cele mai mari costuri dintre cele doua categorii.

"Un alt aspect important este identificarea nivelului de satisfactie adus de fiecare dintre cele doua categorii de beneficii in randul angajatilor. Intalnim din ce in ce mai des organizatii care sunt atente la nivelul de satisfactie pe care beneficiile oferite angajatilor il aduc, mai degraba decat sa abordeze principiul oferirii unui singur tip de beneficiu tuturor angajatilor", a adaugat Maria Cojocariu (foto).

Potrivit acesteia, un specialist in zona de compensatii si beneficii ar trebui sa priveasca din doua perspective acest subiect, in egala masura din cea a organizatiei pe care o reprezinta (perspectiva avantajoasa din punct de vedere al costului) si cea a angajatului in cadrul respectivei organizatii (perspectiva beneficiului extrasalarial, cu ocazia Craciunului).

Astfel, in companiile puternic tehnologizate, unde sistemele de HR permit, se organizeaza campanii prin care angajatii pot alege dintr-o lista de beneficii propuse de catre companie, pe acela pe care si-l doresc cel mai mult. In baza rezultatelor, compania ia o decizie, luand in considerare cel mai votat beneficiu.

Intr-o situatie ideala, avantajele in natura s-ar acorda nominal, in functie de rezultatele chestionarelor folosite in procesul de mai sus, tinand cont de asteptarile si preferintele fiecarui angajat, bineinteles respectand bugetul alocat de organizatie pentru aceasta activitate. Aceasta practica ar garanta un nivel de satisfactie de 100% in randul angajatilor si un nivel de implicare a acestora la fel de ridicat.

"In realitate insa, identificarea nevoilor la un nivel atat de detaliat este foarte greu de realizat si necesita timp si energie din partea tuturor. Dificultatea logistica, alaturi de costul ridicat generat de o astfel de evaluare, nu face din aceasta propunere o solutie eficienta sau preferata de angajatori, de aceea ei aleg sa ramana la modelele clasice de beneficii", a incheiat reprezentanta Accace.

Accace este o companie specializata in servicii de externalizare si consultanta in contabilitate, raportare financiara, salarizare, administrare de personal si consultanta fiscala si de afaceri. Compania este prezenta in regiunea Europei Centrale si de Est, dar ofera servicii si la nivel mondial, atat prin intermediul birourilor din Romania, Republica Ceha, Germania, Ungaria, Polonia, Slovacia, Ucraina si Marea Britanie, precum si in alte 12 tari prin partenerii sai, respectiv in Austria, Brazilia, Bulgaria, Croatia, China, India, Luxemburg, Olanda, Rusia, Serbia, Slovenia si SUA.

Sursa foto: Cadouri/Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri