In ceea ce ii priveste pe antreprenori, cei mai multi dintre ei nu luau in calcul sa prevada un buget pentru consultanta. Nu vedeau sensul de a plati pe cineva doar pentru ca avea sau sugera idei despre cum sa isi conduca afacerea. Si ei aveau idei si sotiile si prietenii, rudele puteau veni cu idei… gratis!

In timpul crizei, chiar daca majoritatea ar fi cerut ajutor pentru consultanta in management, HR (recrutare, coaching, training, evaluari etc), vanzari, PR, marketing, business development, constrangerea cel mai des invocata era legata de fee-urile consultantilor.

Astazi, constat cu placere si bucurie ca lucrurile se schimba. Se schimba frumos, matur, constient. Pe langa faptul ca au rezistat doar acei antreprenori care au reusit sa se schimbe ei insisi, care au inteles ca trebuie sa schimbe radical perspectiva de a vedea noul context economic, acestia se indreapta cu incredere catre consultanti.

Citeste si:

Am intalnit antreprenori care apeleaza la consultanti pentru exit sau pentru design organizational sau pentru evaluarile angajatilor. Sunt foarte increzatori in expertiza acestora , sunt gata sa implementeze solutiile propuse si sa aloce bugete. De partea cealalta, consultantii inteleg ca trebuie sa schimbe nu doar fee-urile, dar si instrumentele de abordare, maniera, atitudinea de a oferi consultanta. Cred cu tarie in rolul expertului, dar doar in acela care ramane autentic, onest, consistent, care reuseste sa se conecteze cu clientul si cu afacerea acestuia. Nu cred in consultantii care aplica acelasi sablon tuturor clientilor. Afacerile, in esenta, sunt diferite, proprietarii lor sunt diferiti.

Asadar, cred ca vom asista la inceputul unor frumoase proiecte si parteneriate intre antreprenori si consultanti. De asemenea, am foarte mare incredere in antreprenorii care, dincolo de teoriile din cartile de management, cred in munca si in puterea exemplului propriu in fata celorlati.