La sfarsitul lunii ianuarie, 18 manageri si antreprenori din Romania au absolvit programul Executive MBA din cadrul WU Academy, o scoala de business din Viena. Programul dureaza 1 an si 5 luni si costa 35.000 de euro, suma pe care romanii au achitat-o din fonduri proprii, in principal, iar cei mai norocosi, din fondurile companiei.

La mine a fost finantare din partea companiei pe care o detin.

Cristian Eduard Ionescu, director general adjunct la Allianz Tiriac Insurance, a primit sustinere financiara de 50% din partea companiei. Insa, mai mult decat finantare, pentru un MBA ai nevoie si de timp. Finantare partial din propriul buzunar, partial din partea companiei a fost si in cazul lui Radu Pojoga, country manager pe Romania si Bulgaria la MoneyGram, alt absolvent roman din cadrul WU Academy.

Pentru alti absolventi romani, investitia in MBA a venit din partea companiei.. proprii. "La mine a fost finantare din partea companiei pe care o detin", spune razand Cristian Dinca, fondatorul si proprietarul companiei de software DCS+Travel Technologies. Si in cazul lui Ovidiu-Ioan Dumitru, proprietarul companiei de turism Ovi Group, este investitie personala. El este si lector universitar la Academia de Studii Economice, unde de asemenea exista un program de MBA, insa profesorul si antreprenorul roman a preferat sa urmeze cursurile universitatii din Viena.

Managerii spun ca, intr-adevar, companiile vin cu anumite conditii cand acopera o parte din costul unui MBA. In cazul unuia dintre ei, pentru ca suma de companie sa fie mai mare, conditia era sa lucreze inca minimum trei ani in aceeasi companie. "Conditiile companiei difera de la una la alta. E clar ca compania isi doreste sa aplici cunostintele in job, cu tot ce presupune o pozitie de executive, de la people management, la performanta. Dar clar ti se cere o performanta mai buna", a spus unul dintre absolventii romani despre ce la ce se asteapta companiile de la ei dupa un program de MBA.

Efectele unui MBA: "Ca investitor, are un efect pozitiv: sa devii mult mai precaut. Nu te mai arunci la prima idee super tare."

Un MBA isi ofera sansa de deschidere, iti schimba putin viziunea, relaxeaza managerii in activitatea lor in companie si are impact in companie vizavi, in principal, de analizele financiare, sustin managerii si antreprenorii romani absolventi ai WU Academy.

"Este o curiozitate, esti curios sa vezi ce mai poti invata. Ca antreprenor, vii dintr-un mediu practic, daca ai succes esti si mai convins ca stii tot. Eu am dorit sa vad o alta perspectiva, nu neaparat sa o aplic de maine, ci pur si simplu ca un concept. Ca CEO al companiei, pot spune ca un MBA are un anume impact in companie, vizavi de analize financiare. Ca investitor, are un efect pozitiv: sa devii mult mai precaut. Nu te mai arunci la prima idee super tare", argumenteaza Cristian Dinca, fondatorul DCS+Travel Technologies.

Un MBA te aduce in ziua de astazi, dar fara marire de salariu

Insa, pentru toti cei 5 manageri si antreprenori, "sa gandesti global" este beneficiul suprem al unui program de MBA. Ei explica, astfel, ca modulul de marketing te invata sa gandesti global, chiar daca compania nu este si nu va fi prezenta in toata lumea. Modul in care sunt structurate cursurile si faptul ca te invata ca trebui sa actionezi global schimba perceptia studentilor, pentru ca in alte tari se aplica alte metode.

Citeste si:

"Un MBA te aduce in ziua de astazi si la ce se intampla in lume. Cam toate modulele au aceasta tendinta de a-ti arata ce inseamna sa fii global. Chiar daca compania ta nu este pe alte piete, trebuie sa iei in calcul ca traim intr-o alta lume, in care informatiile circula foarte repede, iar noile generatii vin deja cu ele. Un MBA te ajuta foarte mult, daca pleci cu un start-up sau pleci intr-o companie mare pentru ca deja stii cam unde trebuie sa te adresezi si cum sa te adresezi", sustine Ovidiu Dumitru.

Cat despre marire de salariu, functioneaza daca schimbi compania, este de parere Radu Pojoga, contry manager la MoneyGram. "Nu are sens. Este ilogic. Este logic sa primesti marire de salariu daca performezi, iar performanta inseamna eventual sa ti se mareasca aria de responsabilitati. Si atunci promovare inseamna raspundere mai mare, inseamna ca ai posibilitatea si demonstrezi ca aplici la o scara mai larga si sa extragi calitate din ceea ce faci. Legatura de cauzalitate eu am o hartie si primesc salariu este un non-sens", sustine managerul roman.

Cand este momentul sa te inscrii la un MBA

Ei au mai invatat sa segmenteze foarte bine tot ce este in piata si sa caute potriviri perfecte intre ceea ce pot oferi si cererea existenta. Totusi, pentru un antreprenor, MBA-ul trebuie sa vina dupa ce deja compania are un volum, o prezenta pe piata. "Daca este prea devreme, s-ar putea sa-i omoare spiritul de antreprenor", este de parere Cristian Dinca.

De asemenea, un MBA nu este recomandat pentru un junior, pentru ca nu aduce valoare companiei, explica Ovidiu Dumitru. El crede ca trebuie sa-l faci intr-un moment in care ai o pozitie cu care ai puterea sa schimbi lucrurile. "Daca il faci mai devreme decat este cazul, s-ar putea sa te simti strans intr-o camasa de forta si inveti doar ca sa inveti", explica profesorul si antreprenorul roman.

Managerii si antreprenorii romani au ales sa urmeze programul Executive MBA al WU Academy pentru combinatia dintre partea austriaca (organizarea si structurarea riguroasa a cursurilor) si partea americana (dinamismul modulelor si al profesorilor americani, care au si experienta de consultanti in companii). "Pentru mine MBA-ul este ca un ceas pe care il vezi pentru prima data si nu poti sa identifici ce este in spate. Prin MBA, vezi fiecare rotita, tot ce este in spate si cum functioneaza si stii exact unde sa actionezi, cand ceva nu functioneaza, iar cand functioneaza aplici mai departe", ofera o explicatie despre MBA, la modul general, managerul de la Allianz.