Saptamana aceasta mi s-au intamplat trei lucruri nemaipomenite. Editorul mi-a trimis luni prima copie a noii mele carti, “Work Rules!”. Marti, directorul general al unei companii foarte importante mi-a spus ca a urmarit interviurile mele cu Tom Friedman despre cum sa obtii un job la Google sau in alta parte. M-a intrebat cum ar putea compania sa implementeze o parte din acele idei. Cineva chiar ma asculta!

Iar miercuri m-a oprit pe strada un angajat nou din cadrul Google intr-una dintre cafenelele din campus si mi-a spus “Am citit toate articolele tale despre CV-uri si despre ce cauta Google la un angajat, am facut ce ai spus tu si am inceput sa lucrez pentru Google saptamana trecuta. Vreau doar sa-ti multumesc ca m-ai ajutat sa fiu angajat de Google”. Acela a fost cel mai tare moment - imi doresc mai mult decat orice sa avem joburi importante si sa lucram intr-un mediu in care ne simtim ca proprii sefi, nu ca rotitele unei masinarii care pot fi inlocuite.

Asa ca, in primul rand, vreau sa multumesc tuturor milioanelor de oameni care mi-au urmat sfatul. Va multumesc pentru acele zeci de mii de postari si pentru ca ati impartasit cu mine si cu ceilalti povestile voastre de succes. Abia astept sa aflu si altele!

Sa presupunem ca, asemenea amicului meu de la Google, ai un CV bine pus la punct. Ai evitat greselile care apar in 60% dintre CV-uri, ai folosit cuvintele cheie potrivite iar realizarile tale nu mai au loc pe pagina. (Daca CV-ul tau nu este inca atat de grozav, citeste articolele mele despre cum ar trebui sa fie si ce ar trebui sa eviti.)
Ai fost chemat la interviu. Cum vei convinge persoana de cealalta parte a mesei sa te angajeze? Cum vei excela la interviu?

Te folosesti de faptul ca multi dintre noi nu se pricep la a lua un interviu.

Am scris despre procesul de angajare in "Work Rules!"; iata un scurt fragment din carte:

“Nu ti se va acorda niciodata o a doua sansa in ceea ce priveste prima impresie pe care o lasi” - acesta a fost sloganul pentru o campanie publicitara pentru Head & Shoulders din anii ’80. Din nefericire acesta sta la baza modului in care decurg cele mai multe interviuri. Tricia Pricket si Neha Gada-Jain, doi studenti la facultatea de psihologie din Universitatea din Toledo, au colaborat cu profesorul lor Frank Berieri pentru a face un studiu pe 2000 de persoane care sa arate ca impresiile pe care acestia le lasa dupa un interviu de 10 secunde vor determina rezultatele interviului. Au filmat interviurile pe care le-au aratat mai apoi studentilor. In ceea ce priveste calitatile pe care le-au testat - inteligenta, ambitia si increderea- acestia au descoperit ca rezultatele evaluarii celor care au vizionat inregistrarea se asemneau cu cele ale intervievatorilor. Asta s-a intamplat chiar daca ca nu s-au intalnit cu respectivii candidati. Chiar daca nu au vazut decat o inregistrare de 10 secunde. Si chiar daca inregistrarea nu avea sonor.”

“Cu alte cuvinte, cea mai mare parte a interviului nu este decat o confirmare a primei impresii. Cele mai multe interviuri nu sunt decat o pierdere de timp deoarece 99.4% din timpul sau este petrecut in cautarea confirmarii impresiei pe care intervievatorul si-a facut-o in primele 10 secunde.”Spune-mi cateva lucruri despre tine?”, “Care este slabiciunea ta cea mai mare?”, Care este punctul tau forte?”, complet inutil.”

Sunt mai multe informatii in carte care sa demonstreze ca in mare parte nu ne pricepem atat de bine la evaluarea candidatilor. Scriu despre cum ar trebui sa ne perfectionam la acest capitol. Si despre cum am aplicat cunostintele acumulate de-a lungul unor zeci de ani de studii stiintifice astfel incat sa ne imbunatatim calitatea evaluarii noastre (cu toate ca nu este perfecta nici acum).

Citeste si:

Dar daca te afli in cautarea unui job, faptul ca cei mai multi dintre noi nu stiu cum sa ia un interviu este o mare oportunitate pentru tine, deoarece aceasta slabiciune iti permite sa detii controlul in timpul interviului. Iti permite sa castigi. Iata cum:

1. Prevesteste-ti viitorul. Poti anticipa 90% din intrebarile la care va trebui sa raspunzi in timpul interviului. Trei dintre ele apar mai sus; nu este greu sa faci tu singur o lista. “De ce iti doresti acest job?”, “Ce problema grea ai rezolvat in cadrul jobului anterior?”. Daca nu-ti vine in minte nicio intrebare cauta pe Google “cele mai frecvente intrebari din cadrul interviului”. Fa o lista cu 20 de intrebari la care crezi ca va trebui sa raspunzi.

2. Planifica-ti lupta. Pentru FIECARE intrebare, noteaza-ti raspunsul. Intr-adevar, este neplacut sa raspunzi la intrebari. Este greu si frustrant. Dar iti vor ramane in minte. Asta conteaza. Vrei ca raspunsurile tale sa iti vina in mod automat. Nu vrei sa stai sa te gandesti la raspunsuri in timpul interviului. De ce nu? Continua sa citesti.

3. Fa-ti un plan de rezerva. De fapt, pentru fiecare intrebare noteaza-ti trei raspunsuri. De ce trei? Ai nevoie de un raspuns diferit pentru fiecare intrebare deoarece s-ar putea sa nu-i placa primului intervievator raspunsul tau si vrei ca urmatorul intervievator sa auda un alt raspuns. In felul acesta, ambii vor deveni avocatii tai.

4. Demonstreaza-le ca poti. Trebuie sa dai la fiecare intrebare un raspuns care demonstreaza ca poti duce la bun sfarsit sarcina despre care vorbiti. La intrebarea “Ce fel de lider esti?” ar trebui sa raspunzi cu “Sunt un lider participativ/autoritar. Va pot povesti despre cum am reusit sa…”. Raspunsul tau trebuie sa fie intotdeauna sprijinit de fapte care sa arate ca esti ceea ce sustii.

5. Scaneaza incaperea. Ce faci cu energia aceea pe care nu o folosesti cu disperare pentru a raspunde la intrebari? O folosesti pentru a te lega de ceva din incapere. In primele 10 secunde, poti observa ceva in incapere de care te-ai putea lega pentru a stabili o conexiune mai profunda? O anumita carte de pe un raft? O poza de familie? Un tablou? Concentreaza-te asupra intervievatorului: care este limbajul corpului sau? Este obosit si poate ar trebui sa il incurajezi? Ii place raspunsul tau sau va trebui sa te indrepti spre alta directie?

6. Exerseaza pana ajungi la Carnegie Hall. Cum ajungi acolo? Doar exersand. Acelasi lucru este valabil si pentru a obtine un job. In cel de-al doilea an in care imi urmam studiile de business exersam cu voce tare raspunsurile la intrebarile din cadrul interviurilor, astfel incat ajunsesem sa spun fiecare poveste cu usurinta, fara sa ma gandesc prea mult la ea (dar nu atat de usor incat sa ma plictisesc). Colegul de camera m-a gasit intr-o zi vorbind incontinuu despre motivele pentru care ma consideram un lider exceptional. Astfel am primit 7 oferte de joburi de la 5 companii si eram pe cale de a primi o oferta si de la a sasea firma cand am incetat sa mai merg la interviuri. Cum este asta posibil? Doar prin exercitiu.

Toti merita un job grozav. Sper ca aceste sfaturi te vor ajuta sa obtii unul.

Acest articol scris de Laszlo Bock a fost tradus si adaptat de pe site-ul linkedin.com.

Sursa foto: Oameni de afaceri, Shutterstock.com