Astfel, cei mai multi romani au urmatoarele convingeri:

  1. Pentru a avea succes in relatiile cu ceilalti, trebuie sa le spui ceea ce vor sa auda – 86,68% (ceea ce inseamna ca doar 13,32% dintre participanti sunt, in acest caz, complet in dezacord cu afirmatia, asadar cu principiul moral; acelasi pattern poate fi aplicat pentru toti itemii de mai jos).

  2. O persoana cinstita are multe de pierdut in ziua de azi – 86,99%;

  3. Daca cineva se comporta nedrept fata de tine trebuie sa-i raspunzi cu aceeasi moneda – 65,79%;

  4. Nu poti sa fii corect cu toata lumea – 84,05%;

  5. Cand vrei sa determini pe cineva sa actioneze intr-un anumit fel este nevoie sa-i dai motive mai puternice decat sunt ele in realitate – 92,45%;

  6. Cred ca nu as realiza nimic daca inainte de a incepe o activitate m-as gandi la toate aspectele pe care le implica aceasta – 77,62%;

  7. Vei avea multe de pierdut daca esti cu totul increzator in ceilalti – 96,13%;

  8. In ziua de azi, nu poti sa fii impartial – 84,19%;

  9. Sunt dispus sa fac mici compromisuri pentru a obtine rezultatele dorite – 90,69%;

  10. Una e sa furi un ou si alta e sa furi un bou – 58,37%;

  11. Hotul neprins e negustor cinstit – 59,96%;

  12. Uneori este necesar sa faci si unele lucruri de care poate ca nu vei fi mandru mai tarziu – 81,40%;

  13. In orice companie exista si unele reguli ciudate – 97,01%;

  14. Normele si regulile nu au o stransa legatura cu viata practica de zi cu zi – 82,07%;

  15. Regulile sunt respectate de oameni prin constrangere – 88,93%;

  16. Oricat s-ar stradui cineva tot n-ar putea respecta toate regulile care exista in societatea noastra – 93,28%;

  17. Sunt anumite situatii in care este mai bine sa nu spui tot adevarul – 91,81%;

  18. Scopul scuza mijloacele – 73,97%;

  19. Admir persoanele care castiga in orice situatie – 87,05%;

  20. Pentru a ajunge unde vrei trebuie sa te folosesti de scurtaturile pe care ti le ofera viata de zi cu zi – 94,83%.

O cultura favorabila compromisului si necinstei?

Aceste rezultate ne indica un model socio-cultural relativ bine conturat in care cei mai multi indivizi, aproximativ 8 din 10, sunt in doze semnificative:

  1. Duplicitari si cu tendinte manipulative, puternic centrati pe interesele personale si pe castigul din orice situatie;

  2. Construiesc scheme mentale prin care se mint pe sine cu privire la propria onestitate si integritate (de exemplu, frauda mea este mai mica decat a celorlalti, este mai rezonabila in comparatie cu ceea ce se intampla la nivel general);

  3. Nu respecta regulile pentru ca sunt nepotrivite sau ciudate si pentru ca nimeni nu le respecta;

  4. Valorizeaza persoanele care castiga in orice situatie, chiar daca acest castig presupune sa calci pe cadavre, sa faci compromisuri;

  5. Valorizeaza neincrederea plecand de la propria victimizare – suntem victime sigure ale societatii si ale celorlalti daca avem incredere si suntem onesti. Se impune asadar sa luam masuri, sa apelam la acte de necinste, la tradare etc.

In consecinta, daca facem o medie a principalelor date rezultate din studiu, putem spune ca:

  • Doar aproximativ 16% dintre angajatii romani cu studii superioare participanti la acest studiu actioneaza constant si consecvent in spiritul onestitatii si integritatii, ceea ce se poate traduce prin faptul ca doar una, maxim doua persoane din 10 impartasesc in mod consecvent valorile si principiile morale, deci sunt de incredere.

  • Pentru aproximativ 84%, tot ce tine de onestitate si integritate este discutabil, este in functie de situatie, ceea ce inseamna ca 8 sau 9 din 10 romani nu impartasesc sau impartasesc partial, in doze personalizate cultura onestitatii si integritatii. Pentru acestia, am putea spune ca oportunitatea si interesul personal primeaza in fata alegerilor oneste. In consecinta, 8 sau 9 din 10 nu sunt de incredere privind la convingerile lor.

Din perspectiva economica si sociala, un model ce favorizeaza necinstea, compromisul, manipularea adevarului distruge incredere, considera autorii studiului.

Sursa foto: Angajat suparat/Shutterstock.com