"In 2015 am simtit o cerere mai mare din partea companiilor pentru programe de leadership si proiecte complexe de consultanta si training in vanzari. (...) Un element important care credem ca ne lipseste este deschiderea participantilor catre invatare si dezvoltare individuala. Comparativ cu alte tari unde evolutiile tehnologice, economice si sociale au avut un impact la nivel comportamental prin cresterea gradului de adaptabilitate al persoanelor, in Romania inca mai exista reticenta oamenilor de a mai invata, a se dezvolta sau a-si imbunatati abilitatile profesionale", a explicat seful Trend Consult.

Ce programe de training cauta companiile

In ceea ce priveste deschiderea companiilor catre serviciile oferite de un furnizor extern, Marius Decuseara-Brandenburg sustine ca se simte o evolutie in ultima perioada.

"Companiile sunt interesate de programe complexe care raspund unei nevoi specifice de business, iar consultantii externi au o abordare creativa in dezvoltarea unor solutii personalizate. In etapa de implementare am intalnit participanti care trateaza trainingurile ca pe o oportunitatea de dezvoltare a abilitatilor profesionale si, de ce nu, personale, insa am intalnit si participanti dezinteresati sau reticenti la schimbare", a subliniat managerul companiei.

Brandenburg arata ca perioada 2009 – 2012 a fost una dificila pentru toate companiile, iar cele de training si consultanta au simtit aceast lucru prin scaderea considerabila a bugetelor alocate acestor servicii, aceasta fiind urmata de o stabilizare a pietei in 2012 -2013, iar in perioada 2014 – 2015, preponderent in 2015, numarul cererilor pentru astfel de programe a crescut, implicit si bugetele.

Intre industriile, din portofoliul de clienti al Trend Consult, care au investit peste 50.000 euro in pregatirea angajatilor se numara: auto, financiar-bancar, energy, FMCG, IT&C si retail.

In opinia acestuia, in toate domeniile de activitate companiile ar trebui sa investeasca in programe de crestere a performantei angajatilor.

Citeste si:

"Ne referim la acele programe care se adreseaza echipelor de management si celor de vanzari, programe ce presupun asumarea unui model de leadership responsabil si a unei echipe de vanzari dispusa sa valorifice potentialul pietei in care activeaza", considera Marius Decuseara-Brandenburg.

Tendinte in piata de training

Noutatea anului in domeniul trainingului sunt platformele online si offline de gamification, prin intermediul carora angajatii participa la programe de pregatire axate pe joc.

Gamification-ul presupune folosirea mecanicii si a dinamicii de joc in activitati care nu au legatura cu jocul. Mai exact, gamification-ul utilizeaza elemente de joc precum clasamente, sisteme de punctaj, insigne, recompense, avatare. In training, programele de gamification au rolul de a sustine procesul de invatare si au aplicabilitate atat in offline prin programe punctuale sau activitati de lunga durata, dar si online prin crearea unor platforme sau aplicatii care respecta principiile de mai sus.

"Programele de «gamification» si tendinta de digitalizare a acestora au dus la dezvoltarea unor platforme complexe implementate in online si offline. Observam un trend atat din partea companiilor de servicii de training, care dezvolta sau au deja in portofoliu astfel de platforme, dar si o deschidere din partea clientilor pentru un mix de interventii ce au in componenta si o astfel de abordare", a precizat seful Trend Consult.

Trend Consult, companie de consultanta in vanzari si training, estimeaza ca va incheia anul cu o cifra de afaceri de 1,4 milioane de euro, in crestere de la 1,3 milioane de euro in 2014.

Principalii concurenti pe piata de training din Romania sunt CBC Romania, Ascendis, Equatorial (Achieve Global), Human Invest, Dale Carnegie Training Romania, Qualians, Hart Consulting, Accelera.