"Piata de training isi continua procesul de maturizare, isi creste standardele si arata tot mai multa indrazneala si curaj prin faptul ca pune accentul pe consolidarea si crestera calitatii proceselor organizationale esentiale, a tot ce inseamna «basics», mult mai receptiva si deschisa sa invete din experientele si greselile din trecut", a declarat Panaite.

Potrivit sefului Human Invest, industriile din care companiile manifesta interes ridicat pentru programele de pregatire a angajatilor sunt Productie, Asigurari, IT, Telecom si Farma. Acestea sunt domenii care cresc, in care se angajeaza multi oameni noi, in care sunt promovati in pozitii manageriale multi tineri.

Suma pe care trebuie sa o investesti pentru a-ti creste compania

"Companiile antreprenoriale medii aflate in plin proces de crestere ar avea multe de castigat daca ar dezvolta parteneriate cu companiile de consultanta. Un buget de aproximativ 20.000 - 30.000 euro bine alocat anual pentru sustinerea proceselor cheie, a echipelor si a oamenilor cheie ar face o diferenta vizibila in vitalitatea si in increderea colectiva fata de cresterea pe care compania o urmareste", a explicat Panaite.

Intre programele solicitate cel mai des de catre companiile client ale Human Invest se numara trei categorii:

  • programe de exersare a unor competente individuale specifice (ex. practica abilitatilor de ascultare, practica abilitatilor de activare a motivatiei optime, practica abilitatilor de construire a increderii, practica abilitatilor pentru cresterea autonomiei) – programe care sunt de 1 zi;
  • programe pentru intarirea unor procese de echipa ( team chartering, team leadership – programe care dureaza intre 4 – 6 ore in sala de clasa si se continua cu asistenta in timpul sedintelor operationale de zi cu zi ale echipei);
  • facilitarea unor proiecte de schimbare sau a gasirii unor solutii in echipa la provocarile din business pe care le au (folosid metode precum “graphic facilitation”, “ecocycle planning”, “appreciative inquiry”, “leading people through change”)

Panaite a mai spus ca in piata se poate observa un nivel mult mai inalt de pregatire al decidentilor cu care compania de training intra in contact, fiind mai rigurosi in asigurarea coerentei, si reusind sa puna mai mult accentul pe cresterea calitatii in procesele organizationale de baza.

Citeste si:

In plus, beneficiarii programelor de dezvoltare, adica organizatia in ansamblu si oamenii care o servesc, apreciaza tot mai mult un interlocutor de dialog care sa ii indrume si sa ii ghideze in depasirea provocarilor si asigurarea alinierii in deciziile si activitatilor operationale de zi cu zi.

Teme precum valori si scop comun, alinierea actiunilor operationale la valori si la scopul comun, sunt parca mai prezente si mai vii in design-ul unor proiecte si interventii de dezvoltare organizationala. Furnizorii de solutii de dezvoltare organizationala isi intaresc identitatea si elementele care ii definesc, chiar daca unii par ca se fragmenteaza, altii par ca se reinventeaza, altii par ca se consolideaza.

Ce lipseste in piata de training

"Cred ca ne lipseste disciplina si rabdarea de a construi colaborativ cu decidentii si alti actori impactati, proiecte coerente de sustinere a dezvoltarii organizationale. Mijloacele folosite, programele, cursurile, instrumentele au un rol mai putin relevant si pe primul loc am putea aseza mai bine atentia pentru cresterea nivelului si a calitatii dialogului de parteneriat", a precizat seful Human Invest.

Din totdeauna oamenii au dorit sa invete si sa creasca. Doresc asta si acum, vor dori si in viitor. Pentru asta e insa nevoie de crearea unui context si a unui spatiu onest si autentic – e prima conditie pentru a activa curiozitatea si motivatia sanatoasa a unui individ pentru un proces de crestere. Atunci cand exista rezistenta, dezinteres, retineri – sunt elemente care reflecta ca spatiul si contextul create de partenerii implicati au doze mici de onestitate si autenticitate.

Viorel Panaite are o experienta de peste 13 ani in industria de training si consultanta in dezvoltare organizationala, fiind unul dintre cei mai cunoscuti si apreciati traineri din Romania. Impreuna cu Richard Reese, a fondat Human Invest – companie de training si consultanta in dezvoltare organizationala. In 2014, compania a avut o cifra de afaceri in valoare de aproximativ 630.000 euro.

Piata programelor de instruire a angajatilor a fost estimata la valoarea de 30- 40 de milioane de euro in Romania in 2014. Principalii concurenti pe piata de training din Romania sunt CBC Romania, Ascendis, Trend Consult, Equatorial (Achieve Global), Dale Carnegie Training Romania, Qualians, Hart Consulting, Accelera.

Foto: training, Shutterstock