Potrivit Livescience, mai multe cercetari psihologice au aratat ca incompetenta ii priveaza pe oameni de abilitatea de a-si recunoaste propriile greseli. La fel cum oamenii care nu au un simt al umorului dezvoltat nu inteleg glumele si nici nu se pricep sa le faca. Aceasta deconectare de propriul sine poate fi responsabila pentru multe dintre problemele sociale pe care le intampinam.

In urma unui deceniu de cercetari, David Dunning, psiholog la Universitatea Cornell, a demonstrat ca oamenii reusesc mult mai greu sa isi dea seama de lucrurile pe care nu le stiu. Chiar daca o persoana nu sta bine la capitolul inteligenta emotionala, nu stie sa joace sah sau nu prea are umor tot va avea tendinta sa isi evalueze abilitatile peste medie.

La urma urmei, daca esti incompetent, este mult mai probabil sa nu fii in masura sa te autoevaluezi sau sa evaluezi persoanele cu care te compari. Nu doar ca vei ajunge la concluzii eronate si vei face alegeri gresite, dar mai mult decat atat, incompetenta te va priva de posibilitatea de a realiza toate aceste lucruri.

O analiza de succes a vietii de zi cu zi implica o evaluare profunda a abilitatilor intelectuale si sociale.

Oamenii ignora multe dintre problemele pe care le au si nu sunt constienti de lucrurile pe care le fac gresit. Astfel ajunga sa creada ca au anumite competente care, de regula, nu se bazeaza pe realizari reale si efective.

Citeste si:

incompetenta
Foto: Sergey Nivens, Shutterstock

Acest studiu privind problema incompetentei are implicatii interesante pentru manageri, scrie Inc.com. In primul rand, intareste ideea ca trebuie sa fie expliciti cu angajatii care nu indeplinesc asteptarile, in special cu privire la gravitatea problemei si care sunt posibilele consecinte. De multe ori, angajatorii presupun ca angajatii ar trebui sa stie atunci cand sunt in pericol de a fi concediati, avand in vedere toate avertismentele si discutiile la care au fost supusi. Cu toate acestea angajatii sunt socati atunci cand raman fara locul de munca.

In realitate, un angajat cu performante reduse nu intelege ca feedback-ul negativ pe care l-a primit a fost cu adevarat ceva important, cu atat mai mult cu cat nu este pentru prima data. Acest lucru l-a facut sa nu vada o discutie serioasa ca pe un semn de pericol sau ca pe o problema grava. De aceea, managerii ar trebui sa avertizeze atunci cand munca unui angajat este in pericol daca nu isi imbunatateste performantele. Daca o persoana este intr-adevar atat de incompetenta precum pare, exista marea posibilitate sa nu fie constienta de asta.

Aroganta provenita din ignoranta te poate face sa nu observi multe din problemele cu care esti nevoit sa te confrunti. Ar trebui sa incercam din cand in cand sa ne oprim si sa ne intrebam daca suntem cu adevarat atat de grozavi pe cat ne imaginam si daca toate lucrurile pe care le credem despre noi sunt reale.

Foto main: Imilian, Shutterstock