Alexander Hughes a analizat componenta consiliilor de administratie ale marilor companii la nivel international, prin prisma unor puncte esentiale: gen, varsta, expatriere, nivel de educatie, mobilitate interna si durata serviciului.

Executivii si managerii de top din marile companii au, in marea majoritate, niveluri superioare de educatie in management general sau in domenii tehnice, in special managerii si excutivii din domenii precum bio-stiinte, servicii financiare si industrie.

"Bio-stiintele sunt categoria cu cea mai inalta educatie, 46% dintre executivi avand studii post-universitare, ceea ce este, probabil, explicabil prin orientarea catre activitati de cercetare, care atrag multi absolventi de doctorat. De asemenea, domeniul serviciilor financiare are unele din cele mai inalte standarde educationale pentru directori de board si executivi, 42% avand studii post-universitare", se arata in studiu.

Factorul educatie va continua sa fie un criteriu necesar de selectie pentru generatiile viitoare de lideri, estimeaza expertii Alexander Hughes.

Cati ani stau la conducere executivii companiilor

Executivii de top din consiliile de administratie ale marilor companii asigura mandate care variaza ca medie intre 18 ani (Grecia), 16 ani (Germania, SUA) si doar 5 ani (Rusia, Danemarca).

"Experienta intr-un consiliu de administratie este un activ valoros pentru companii, dar la fel este si entuziasmul liderilor noi. Executivii experimentati, care au traversat mai multe cicluri de business, au o perspectiva complexa, care le permite sa ofere indrumare si leadership companiilor in perioade dificile. La randul lor, liderii nou-numiti in consilii, in ascensiune a carierei, pot pune sub semnul intrebarii «gandirea de grup» si, prin urmare, contribuie la transformarea metodelor de lucru in companiile lor", potrivit Alexander Hughes.

Femei versus barbati : diversitatea de gen este in crestere

Tendinta generala in mediul de afaceri este de diminuare a diferentelor de gen pentru manageri si executivi de top, desi balanta se inclina in continuare semnificativ in favoarea barbatilor. Cea mai mare pondere a femeilor cu functii de top se regaseste in America de Nord, unde acestea ocupa 20% din totalul general. In Europa de Vest, 17% dintre membrii consiliilor de management sunt femei, comparativ cu Europa Centrala si de Est, unde totalul acestora este cu 7% mai scazut.

Daca in Franta procentul femeilor depaseste media pe regiune, 20% dintre directori fiind femei, in Cehia lucrurile stau cu totul altfel - doar 8% dintre managerii de top sunt femei.

Citeste si:

Industria bunurilor de consum angajeaza pe plan international cele mai multe femei in posturi de conducere (20%), urmata de sectorul bio-stiintelor, unde 18% din membrii board-urilor sunt femei. Cel mai mic procent de reprezentare a femeilor in posturi de conducere este intalnit in servicii profesionale si industrie: 13%, respectiv 12%.

Una din trei companii romanesti are o femeie in actionariat

"In Romania, stim ca 34% din actionarii companiilor sunt femei, deci o rata de reprezentare teoretic buna in cadrul afacerilor locale. La nivel de prezenta in board-urile marilor companii, estimam ca diversitatea de gen este peste media de 10% a Europei de Est. Exista multe exemple absolut remarcabile de femei care conduc unele din cele mai mari companii din Romania. Romania este o tara atipica in regiune – desi reprezentarea femeilor la nivel politic si in administratia publica este foarte scazuta la nivel inalt, in mediul de business femeile sunt active, performante si au succese durabile in companiile in care activeaza", a spus Dana Noujeim.

Varsta – un factor important

Diversitatea de generatii in componenta consiliilor de administratie ale companiilor confera echilibru si o mai buna stabilitate, prin experienta seniorilor si curajul inovator al liderilor tineri.

Cei mai tineri directori si manageri de top se afla in Europa Centrala si de Est, cu o medie de varsta de doar 53 de ani, in timp ce la polul opus se afla regiunea Asia/Pacific cu 62 de ani.

“Cu oameni de diferite varste la conducere , este mai usor pentru managementul superior sa inteleaga nevoile in schimbare ale consumatorilor, in diversitatea lor. Acest lucru le confera un avantaj competitiv in dezvoltarea de produse si servicii inovatoare pe care le doresc consumatorii, ajuta la stimularea si mentinerea cresterii Avand in vedere generatia de millenials, care se estimeaza ca va reprezenta 75 % din forta de munca pana in 2025, punctele de vedere ale managerilor mai tineri ar putea influenta strategiile si practicile de resurse umane, generand in acelasi timp inovatii in produsele si marketing-ul adresat acestui grup de consumatori, care este in crestere", spune Noujeim.

Infiintata in 1957, Alexander Hughes este una din cele mai mari companii internationale de executive search, activand in 46 de tari. In Romania, Alexander Hughes este prezenta din 1996 si ofera servicii de executive search destinate pietei locale in 10 sectoare: industrie, tehnologie, FMCG, servicii profesionale, telecomunicatii, pharma, inginerie, constructii, media, servicii financiare.

Studiul Alexander Hughes a cuprins peste 9.600 de persoane cu functii de conducere din companii din Europa Centrala si de Est, Europa de Vest, precum si din America de Nord si Asia/Pacific. Au fost analizate 8 sectoare diferite de activitate : energie, utilitati si servicii; industrie; tehnologie, media, telecom; imobiliare, constructii, infrastructura, inginerie; servicii financiare; piete de consum; bio-stiinte; servicii profesionale.

Sursa foto: manageri, Shutterstock