Ce sunt asumptiile?

Asumptiile ne ajuta sa explicam, sa validam, sa percepem si sa dam sens la ce se intampla in jurul nostru. Ele sunt bazate pe experienta proprie si sunt influentate de cultura si mediul inconjurator, inclusiv oamenii si mass-media, de ce citim, urmarim sau ascultam. Asumptiile sunt, de obicei, la nivel subconstient si influenteaza, fara sa ne dam seama, comportamentele noastre. Ele pot fi eficiente sau ineficiente in a ne ajuta sa reusim ceea ce ne-am propus.

De fiecare data cand suntem pusi in fata unei provocari, venim si cu propriile noastre asumptii despre situatia respectiva. Incercand sa dam un sens la ceea ce vedem sau auzim acceptam ca fiind adevarata o presupunere proprie, fara a avea o dovada reala. Ajungem sa facem asumptii incorecte despre situatii aparent similare dar diferite in realitate. Liderii care inoveaza si creaza schimbarea sunt cei ce sunt constienti de presupunerile sau prejudecatile lor si le confrunta/testeaza.

Diferenta dintre asumptie si perspectiva, este ca prima e un lucru acceptat ca adevarat sau ca urmeaza sa se intample, dar fara a avea o dovada clara, in schimb, cea de-a doua reprezinta felul in care privim acel lucru, un mod de a ne uita la situatia data. Cand spun ca simt echipa pe care o coordonez ca fiind unita si motivata, aceasta este o perspectiva. Faptul ca echipa functioneaza foarte bine pentru ca oamenii au vechime in lucrul impreuna si vin din domenii similare, aceasta este o asumptie.

Una dintre teoriile sustinute de oamenii de stiinta, inclusiv de Einstein, a fost ca Universul este static: nu se extinde si nici nu se contracta. Edwin Hublle a fost primul astronom care in anii ’20 a testat aceasta presupunere si a descoperit ca obiectele aflate la o distanta mai mare in Univers se indeparteaza mai rapid decat cele mai din apropiere. Destul de recent, oamenii de stiinta au descoperit ca Universul nu numai ca se extinde, dar ca acest fenomen este unul accelerat.

Testand asumptiile inviti la curiozitate si creativitate, astfel ideile si solutiile inovatoare pot aparea.

In business gasim exemple multiple: Apple a confruntat presupunerea ca functionalitatea si nu estetica este importanta la un calculator. Linia aeriana Southwest a provocat asumptia ca pentru emiterea biletelor de avion trebuie sa aloci loc fix pasagerilor.

Asumptiile ne guverneaza de la situatii macro, legate de produs, piata si clienti, pana la conversatiile zilnice cu membrii echipei pe care o conducem. Presupunem ca o situatie similara cu una prin care am trecut se simte si se rezolva in acelasi fel cu precedenta. Presupunem ca cel din fata noastra nu a actionat intr-un anumit fel sau ca nu a incercat suficiente variante. Dar raspunsul interlocutorului este de multe ori: “Am facut deja asta.”, “Am incercat aceste abordari si nu au functionat”. Astfel de conversatii blocheaza ideile, inovatia. Ne blocheaza pe noi, ca lideri, sa fim detasati de situatie si concentrati pe dezvoltarea interlocutorului.

Este important sa testam mereu propiile asumptii pentru a intelege oamenii cu care lucram, situatia in fata carei ne aflam sau calitatea si performanta muncii. Este un antrenament de a sta intr-o continua schimbare, de a invata si progresa. Este o invitatie catre oamenii din echipa de a colabora, de a dialoga si a se asculta reciproc fara a judeca opiniile si sentimentele celorlalti.

Citeste si:

Pentru a avea solutii si idei creative, asumptiile trebuie in permanenta provocate. Cum putem face asta?

1. Folosirea cat mai des in conversatii a intrebarilor deschise, care invita la explorare. Acestea au rolul de a debloca presupunerile atat ale noastre cat si ale interlocutorului. Ele aduc claritate si aliniere in dialog, fara a te baza pe asumptii nevalidate. “Care sunt optiunile pe care le-ai luat in calcul?”, “Cum sprijina aceasta decizie strategia de dezvoltare a companiei?”, “Ce alta resursa la care nu te-ai gandit ar mai putea fi angrenata in realizarea obiectivului?”, acestea sunt cateva exemple de intrebari deschise, care pot aduce informatii noi in analiza si luarea unei decizii.

2. Crearea unei liste a asumptiilor existente in acest moment in mediul de lucru prezent. Pentru fiecare punct din lista, intreaba-te cum s-ar schimba lucrurile daca ai “incalca” acea presupunere. Daca exista asumptia ca pentru angajati e mai eficient sa aiba un program fix de lucru, o pot provoca intreband cum s-ar schimba angajamentul lor daca ar avea program flexibil?

3. Reducerea situatiilor pana la componentele de baza, simple in asa fel incat sa putem vedea provocarea scoasa din contextul incarcat. Daca exista asumptia ca organizatia nu este pregatita de o expansiune regionala, o pot provoca intreband care este elementul cheie ce odata introdus schimba aceasta perceptie?

4. Identificarea tiparelor de comportament care mentin o anumita asumptie. Fiecare intalnire cu echipa o incep prin a reaminti sarcinile care trebuie realizate in saptamana curenta. In acest fel ii tin concentrati pe ce au de facut. Cum s-ar schimba dinamica si angajamentul echipei daca ar prelua ei acest moment al intalnirii?

5. Acceptarea ca fiecare individ in parte are propriile asumptii despre situatia in care se afla. Ele nu pot fi judecate ca fiind bune sau rele. Sunt doar presupuneri diferite si atat. Ele pot fi in schimb eficiente sau ineficiente. Prin provocatoarea asumptiilor ineficiente si transformarea lor in unele eficiente, cream si mentinem o mentalitate de succes, deschisa oportunitatilor.

6. Crearea unui spatiu optim pentru a purta conversatii de coaching. Prin acest tip de proces iti poti asculta propriile asumptii, ti le poti clarifica, testa si gasi modalitati mai largi si creative de a vedea lucrurile. Este procesul prin care poti invata constant despre tine si poti gasi modalitati de a transforma o presupunere ineficienta intr-una eficienta.

Asumptiile sunt cele care determina atitudinea noastra, asteptarile, ceea ce credem ca este sau nu posibil, si nu in cele din urma, deciziile si actiunile noastre. Intr-o lume in continua schimbare asumptiile trebuie in permanenta testate. Daca traim pe baza unor asumptii autentice si eficiente vom avea mentalitatea unui performer de varf. Ele sunt filtrele care determina modul in care vedem lumea. Daca ne gandim ca o sa credem cand o sa vedem, sa nu uitam ca exista si asumptia ca vom vedea cand o sa credem.