"In adancul sufletului probabil ca fiecare dintre noi recunoastem ca un profesionist bun (si aici nu vorbesc doar de domeniul IT) este foarte valoros si greu de gasit pe piata muncii, dar in acelasi timp sunt foarte importante si rezultatele muncii in echipa", a declarat Delia Lungu, psiholog si trainer in cadrul Mind Education & Health.

Bonusurile individuale si de echipa

Bonusurile individuale. Avantajul lor este ca aceia care muncesc din greu sunt rasplatiti. Acest tip de bonus se potriveste foarte bine pentru job-urile in care angajatul lucreaza independent si nu depinde de alti colegi care sa-i ofere informatii sau orice alt tip de resursa. Ce facem insa in celelalte situatii (care reprezinta de fapt majoritatea) in care este nevoie de munca in echipa pentru a asigura rezultatul final? Adevarul este ca in aceste situatii exista un interes minim in a-i ajuta pe ceilalti colegi din echipa. Si de aici pana la critica, lipsa de empatie, invinuire, manipulare si alte relatii toxice intre colegi nu mai este decat un singur pas.

Bonusurile de echipa. Daca la nivel de echipa targetul a fost atins, atunci fiecare primeste cate un bonus de valoare egala sau in functie de nivelul salariului sau a pozitiei pe care o are in companie. In aceasta situatie, oamenii cei mai performanti sunt „pedepsiti”: daca targetul echipei este atins si se primesc bonusurile, cei care au muncit cel mai mult vor primi acelasi bonus ca si cei care nu s-au implicat atat de mult. Daca targetul nu este atins si nu primeste nimeni bonus, atunci cei care sunt mai performanti vor fi demotivati gandindu-se ca daca s-ar fi implicat toti membrii echipei poate ar fi primit bonusul.

Bonusuri individuale si bonusuri de echipa. Acest sistem, in care se acorda atat bonusuri individuale cat si bonusuri de echipa, asigura celui care este implicat in activitatea de zi cu zi ca va beneficia de pe urma muncii lui, dar isi va maximiza venitul doar daca ii va ajuta si pe ceilalti din echipa sa-si atinga scopurile. Este o metoda mai potrivita astfel incat oamenii sa se sprijine reciproc.

Citeste si:

"Ideea generala nu este neaparat sa se creasca valoarea bonusului, ci sa se schimbe criteriile dupa care se acorda bonusul. De exemplu, se pot oferi doua treimi din bonus in functie de rezultatele individuale si o treime pentru rezultatele echipei. Acest lucru ajuta angajatul sa aiba in vedere activitatile care-i determina performanta si, in acelesi timp, sa nu piarda din vedere nici nevoile echipei", a explicat Delia Lungu.

Sistemul de bonusare este doar un prim pas in crearea unei culturi organizationale care sa asigure initiativa individuala, dar si implicarea in succesul echipei

Potrivit acesteia, foarte importante sunt si relatiile intre membrii aceleiasi echipe prin diminuarea comportamantelor problematice ( critica, amanare, manipulare, evitare, etc.), feedback –ul si relatia cu managerul direct, incarcarea postului, cat de mult control are angajatul in modul in care lucreaza si nu in ultimul rand cum isi intelege fiecare rolul in cadrul companiei.

In concluzie, la intrebarea care bonusuri sunt mai motivante: cele individuale sau cele de echipa, raspunsul este „da” pentru ambele. Organizatiile au nevoie sa fie atente la ambele. La nivel individual avem nevoie sa ne fie recunoscuta munca. De asemenea, avem nevoie sa recunoastem si munca in echipa, deoarece perfomanta la nivel de grup depinde in mare masura de aceasta.

Delia Lungu, psiholog si trainer ofera consultanta psihologica si se implica in programe de tip well-being in companii in ceea ce priveste relatiile intre angajati la locul de munca, parenting si relatii de cuplu prin Mind Education Health.

Sursa foto: Gajus, Shutterstock