"Traim intr-o lume cu multe incertitudini, viteza si scala schimbarilor produse de evolutia tehnologiei se vor accelera in urmatorii 4-5 ani. In acest context, se va vorbi mai mult despre roluri decat despre joburi. Joburile sunt o paradigma veche, iar, in contextul influentei tehnologiei (digitalizare, inteligenta artificiala), se va schimba complet modul in care lucram", a spus Stefano Scabbio, presedinte pe zonele Mediterana si Europa de Est in cadrul ManpowerGroup, cu activitate pe piata de HR.

Potrivit acestuia, evolutia tehnologica va produce o mutare a accentului de pe productie pe consum, pe experienta oferita cumparatorului, iar cele mai cautate abilitati in randul angajatilor vor fi cele de a fi creativ, capacitatea de a lucra in echipa si cele de comunicare.

"Am facut un studiu in randul celor din baza noastra de date si am constatat ca, intr-un interviu de angajare, soft skills (abilitatile comportamentale n. red) conteaza in procent de 63%. Vorbim aici despre creativitate, munca in echipa, inteligenta cognitiva, leadership si abilitati de comunicare", a explicat Stefano Scabbio, prezent in Romania.

In acest context, angajatii trebuie sa se preocupe sa isi imbunatatesca aceste calitati, companiile trebuie sa investeasca in dezvoltarea oamenilor, iar sistemul educational sa introduca materii prin care sa sustina aceste imbunatatiri.

Conceptul invatarii continue va deveni cel mai important element in cariera unui individ

Seniorii, categoria care va simti cel mai acut schimbarile

"In ceea ce ii priveste pe seniori, in fata acestor schimbari, pot spune ca nu este tocmai momentul lor. Ei sunt obisnuiti cu ierarhii, insa vor trebui sa invete sa lucreze in echipa, sa inteleaga ca sefii s-au transformat in manageri de proiecte, ca se munceste pe proiecte. Vor trebui sa se adapteze schimbarilor, altfel risca sa fie inlocuiti", a aratat Stefano Scabbio.

Partea buna, sustine acesta, este ca organizatiile sunt deschise sa spirijine angajatii in procesul de transformare a modului de lucru.

La polul opus se afla tinerii, reprezentantii generatiei Z (nascuti dupa anul 2000 n. red.), aflati de multe ori in fata primului job din cariera, care au o structura total diferita de seniori. Ei isi doresc sa lucreze cu tehnologii noi, vor flexibilitate la locul de munca si prefera sa munceasca pe proiecte.

Citeste si:

Tot ei sunt cei care isi vor schimba joburile mult mai repede decat celelalte generatii, iar companiile vor trebui sa faca eforturi pentru a-i retine cat mai mult timp.

"Oamenii isi vor schimba joburile mult mai des in viitor, nu vor mai sta 10-20 de ani intr-o companie. Companiile trebuie sa puna la dispozitie toate instrumentele pentru a-i retine pe angajatii talentati si sa inteleaga ca talentul este mai important decat banii. Si doar prin angajatii talentati se vor diferentia in piata", a adaugat managerul.

ManpowerGroup, prezent si in Romania, intervieveaza anual aproximativ 12 milioane de angajati si angajeaza 3,4 milioane de oameni la nivel global.

ManpowerGroup Romania, companie de resurse umane, a incheiat 2014 cu o cifra de afaceri de 47 milioane euro (peste 210 milioane lei), in crestere cu 10% fata de 2013. Compania este specializata in: recrutare permanenta si pe baza de contract, evaluare si selectie, munca temporara, payroll, gestiune si administrare de contracte, externalizare si consultanta in domeniul resurselor umane.

ManpowerGroup este prezenta pe piata locala din 2003, avand agentii active in Bucuresti, Timisoara, Brasov, Cluj-Napoca, Craiova, Iasi, Ploiesti, Pitesti si Sibiu.

Principalii competitori pe piata de recrutare sunt Adecco, Lugera, GiGroup, APT si Agentia Professional.