Robert Chetreanu are 38 de ani si de zece ani asculta „glasul rotilor de tren” din cabina locomotivei. In cazul sau, pasiunea pentru aceasta meserie a fost mostenita de la tata, care a batut, la randul sau, zeci de ani caile ferate din Romania. Cu toate ca statea mai tot timpul departe de familie, parintele sau nu a incercat nicio secunda sa il convinga sa faca altceva. I-a expus avantajele si dezavantajele meseriei de mecanic de locomotiva si l-a lasat sa isi urmeze visul.

Intai il inveti pana la ultimul surub, apoi il conduci. Prin „parcare”

Cariera unui mecanic de locomotiva incepe de jos, de la nivelul sinelor. Pana sa ajunga la inaltimea de doi metri a postului de comanda, acesta trebuie sa parcurga teancuri de carti, sa se murdareasca pe maini „pana la coate”, sa invete fiecare particica a masinariei de sute de tone. Abia apoi, incep manevrele de conducere, in gara. Dupa ce locomotiva a devenit o prelungire a corpului tau, iesi pe „traseu”. Acesta este, de fapt, adevaratul test. Daca esti slab de inger, mai bine renunti. Daca nu te pierzi usor cu firea si reusesti sa stai cu simturile in alerta continuu, felicitari! Tocmai ai obtinut permisul de mecanic de locomotiva si dreptul de a transporta pasageri. „Cand m-am hotarat sa fac asta, te angajai intai mecanic, la revizii. Incepeai de jos si era gratuita obtinerea permisului. Acum, te inscrii la Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana - ASFR, platesti o taxa de scolarizare si te pui direct cu burta pe carte”, povesteste Chetreanu,in timp ce isi face gimnastica de dimineata - urcarea pe treptele inalte ale locomotivei.

Citeste articolul integral pe Revista Cariere.