Esti interesat de domeniul resurselor umane? Te invitam sa participi in cadrul conferintei HR 2.0: 2016 Mobilitatea si retentia in HR: cum sa iti faci angajatii fericiti?, eveniment aflat la editia a V-a, joi, 17 martie.

Romania Meseriasa este un program lansat anul trecut de Petrom si face parte din Tara lui Andrei, platforma de sustenabilitate a companiei din care mai fac parte proiecte precum Idei din Tara lui Andrei sau Fabricat in Tara lui Andrei. Scopul acestui program este de a schimba invatamantul profesional din Romania prin reorientarea tinerilor catre scoli de meserii si cresterea respectului atat al acestora pentru profesia lor cat si a celor din jur.

Principalele doua programe derulate pana acum prin Romania Meseriasa sunt Scoala Petrolistilor si Tabara Meseriasilor (fosta “Tabara din Tara lui Andrei”).

Cei care ar invata meserii din pasiune sunt impinsi de sistem catre facultate

"Anul acesta vom extinde activitatile, dar tot din punct de vedere al educatiei profesionale, pentru ca daca toate scolile sunt precum cele din domeniul nostru avem o problema. Iar daca rezolvam aceasta problema vom crea si locuri de munca. Pentru ca dupa ce am creat Scoala Petrolistilor am mers catre comunitati si oamenii ne-au spus: <<Este foarte frumos ca sustineti educatia, dar noi am vrea un loc de munca pentru copiii nostril>>. Am facut studii la nivel national si am aflat ca 90% dintre scolile profesionale au fost inchise, iar cei care se duc catre acestea nu vor sa invete acolo, dar au rezultate atat de slabe incat este singura lor varianta. Pe de alta parte, cei care invata din pasiune, nu nimeresc in aceste scoli pentru ca sistemul ii aduce la faculate. Pentru ca parintii acestor copii le spun: <<Nu te duce la scoala profesionala pentru ca nu vei fi respectat, mergi la facultate!>>. Si de cele mai multe ori se duc la facultate si nu o termina sau nu isi gasesc un loc de munca. In timp ce angajatorii din Romania spun: <<Nu mai avem meseriasi, avem locuri de munca, dar nu gasim oameni>>", afirma Mona Nicolici.

Lipsa de specialisti, o problema majora pentru companii

Astfel, printre companiile care au spus public de-a lungul anilor ca nu reusesc sa gaseasca specialisti se numara mai ales producatorii de componente auto, producatorii de confectii, dar si retailerii. De exemplu, anul trecut Ambasada Austriei impreuna cu sapte companii private (Billa, C&A, Deichmann, dm drogerie markt, Hervis, Humani si Kika) au lansat o scoala de comert pentru elevii care vor sa invete o meserie in retail.

Citeste si:

"Lipsa de specialisti este o problema la nivel national, pe care o au toate companiile din Romania si multe au ajuns sa isi creeze singure mijloace de pregatire a oamenilor: sustin o clasa, o scoala. Dar este o problema care daca ar fi rezolvata si lucrurile ar fi facute la niste standarde precum cele din afara, unde se pune foarte mult pret pe educatie vocationala, schimbarile ar fi majore", spune Nicolici.

Afla mai multe din textul: Cum vrea Petrom sa schimbe invatamantul profesional prin programul Romania Meseriasa

Managerul care vrea sa schimbe invatamantul profesional din Romania

Managerul care vrea sa schimbe invatamantul profesional din Romania