Foarte multe companii din Romania, fie ca este vorba de jucatori din domeniul productiei (auto, confectii, energie) ori al serviciilor (alimentare, de infrumusetare), au nevoie de meseriasi si ajung sa faca isi pregateasca singure specialistii din cauza lipsei acestora. Solutia ar fi ca sistemul profesional sa fie modernizat complet si sa ii acorde atentia care i se ofera in strainatate, a declarat pentru wall-street.ro, Mona Nicolici, manager de sustenabilitate in cadrul Petrom, cel mai mare producator de petrol si gaze la nivel local.

Petrom a lansat anul trecut Romania Meseriasa, un proiect care face parte din Tara lui Andrei, platforma de sustenabilitate a companiei. Din aceasta mai fac parte proiecte precum Idei din Tara lui Andrei sau Fabricat in Tara lui Andrei. Scopul acestui program este de a schimba invatamantul profesional din Romania prin reorientarea tinerilor catre scoli de meserii si cresterea respectului atat al acestora pentru profesia lor cat si a celor din jur. Principalele doua programe derulate pana acum prin Romania Meseriasa sunt Scoala Petrolistilor si Tabara Meseriasilor (fosta “Tabara din Tara lui Andrei”).

"Am facut studii la nivel national si am aflat ca 90% dintre scolile profesionale au fost inchise, iar cei care se duc catre acestea nu vor sa invete acolo, dar au rezultate atat de slabe incat este singura lor varianta. Pe de alta parte, cei care invata din pasiune, nu nimeresc in aceste scoli pentru ca sistemul ii aduce la faculate. Pentru ca parintii acestor copii le spun: <<Nu te duce la scoala profesionala pentru ca nu vei fi respectat, mergi la facultate!>>. Si de cele mai multe ori se duc la facultate si nu o termina sau nu isi gasesc un loc de munca. In timp ce angajatorii din Romania spun: <<Nu mai avem meseriasi, avem locuri de munca, dar nu gasim oameni>>", afirma Nicolici.

Companiile investesc in scoli pentru a-si pregati oamenii

Astfel, printre companiile care au spus public de-a lungul anilor ca nu reusesc sa gaseasca specialisti se numara mai ales producatorii de componente auto, producatorii de confectii, dar si retailerii. De exemplu, anul trecut Ambasada Austriei impreuna cu sapte companii private (Billa, C&A, Deichmann, dm drogerie markt, Hervis, Humani si Kika) au lansat o scoala de comert pentru elevii care vor sa invete o meserie in retail.

"Este o problema la nivel national, pe care o au toate companiile din Romania si multe au ajuns sa isi creeze singure mijloace de pregatire a specialistilor: sustin o clasa, o scoala. Dar este o problema care daca ar fi rezolvata si lucrurile ar fi facute la niste standarde precum cele din afara, unde se pune foarte mult pret pe educatie vocationala, schimbarile ar fi majore", spune Mona Nicolici.

Wall-Street.ro a lansat proiectul: #RomaniaProfesionista. Avand in minte tragedia de la Colectiv si schimbarile produse atunci in fiecare dintre noi si in societate, in ansamblu, ne dorim sa fim parte din schimbare. Mai mult, ne dorim sa contribuim, sa conturam acea Romanie profesionista in care sa ne regasim, sa propunem solutii concrete pentru reforma reala de care avem nevoie. Astfel, vom lansa permanent solutii, propuneri si idei ale oamenilor de afaceri, managerilor, antreprenorilor - specialistii care sustin economia reala.

Citeste si: Cum vrea Petrom sa schimbe invatamantul profesional prin programul Romania Meseriasa


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri