Ce inseamna, insa, o investitie profitabila?

Paradoxul posesiilor

Un studiu realizat timp de 20 de ani de profesorul de psihologie Thomas Gilovich de la Universitatea Cronell, SUA, a oferit o concluzie surprinzatoare: nu cheltui banii pe lucruri. Daca vei face asta, fericirea pe care ti-o provoaca acele obiecte va rezista foarte putin. Exista trei cauze majore ale acestui femonen:

1. Ne obisnuim cu noile obiecte pe care le detinem. Ceea ce la un moment dat parea ceva frumos se transforma in ceva obisnuit;

2. Continuam sa „ridicam stacheta”. Noile achizitii genereaza noi asteptari. De indata ce ne obisnuim cu un lucru, ne dorim o varianta mai buna a lucrului respectiv;

3. Lucrurile genereaza tendinta de a compara. Achizitionam o masina noua si suntem incantati de ea, pana cand un prieten cumpara o masina mult mai buna. Si intotdeauna cineva are o masina mai buna decat a noastra.

„Unul dintre inamicii fericirii este adaptarea. Cumparam lucruri pentru a fi fericiti si reusim sa facem asta. Insa doar pentru putin timp. Noile achizitii ne incanta la inceput, apoi ne obisnuim cu ele”, spune Thomas Gilowich.

Paradoxul posesiunii este cel conform caruia noi credem ca fericirea pe care o obtinem atunci cand cumparam un lucru va rezista la fel de mult ca obiectul respectiv. Pare intuitiv faptul ca investitia in lucruri pe care le vedem, le auzim si le putem atinge este cea mai buna. Insa gresim.

Puterea experientelor

Gilovich a aflat ca experientele, indiferent cat de trecatoare ti se par in acest moment, te fac mult mai fericit pe termen lung.

In plus, inclusiv companiile sunt din ce in ce mai constiente de faptul ca investitiile in experientele angajatilor sunt mult mai benefice pentru spiritul de echipa si pentru eficientizarea productivitatii la locul de munca prin relaxare si detasare. Din fericire, si in Romania au aparut astfel de ateliere creative inedite, care au rolul de a fideliza, destinde si consolida relatiile dintre angajatii unei companii. Toate activitatile se ghideaza, astfel, dupa motto-ul: „Imaginatia este sursa oricarei forme de realizare umana”.
In plus, argumentele pentru care ar trebui sa investesti mai mult in experiente decat in lucruri sunt urmatoarele, conform entrepreneur.com:

1. Experientele devin o parte a identitatii noastre

Nu suntem o suma a lucrurilor pe care le detinem, ci o acumulare a tot ceea ce am auzit, am simtit, a lucrurilor pe care le-am facut si a locurilor pe care le-am vazut. Faptul ca vei cumpara un ceas foarte scump nu va schimba ceea ce esti, insa urcarea pe un munte de peste 5.000 de metri altitudine iti va oferi, cu siguranta, noi perspective.

2. Comparatiile devin irelevante

Nu vom compara experientele in aceeasi masura in care vom compara lucrurile. Este greu sa cuantificam valoarea experientelor, deoarece ele sunt percepute in mod specific de fiecare persoana in parte.

3. Anticiparea evenimentului conteaza

Gilovich a descoperit ca anticiparea unei experiente provoaca emotie si bucurie, in timp ce anticiparea cumpararii unui lucru provoaca nerabdare. Experientele sunt placute din momentul in care incepem sa ne gandim la ele, in clipele in care le traim cu adevarat, pana cand imbatranim si ni le amintim cu placere.

4. Experientele sunt trecatoare (ceea ce este un lucru bun)

Atunci cand cumperi un lucru si esti dezamagit de el, ramai cu obiectul respectiv in posesia ta. Atunci cand investesti intr-o experienta si nu este la fel de placuta cum te-ai fi asteptat, te consolezi cu gandul ca este trecatoare. Insa, atunci cand nu ne dezamagesc, pretuim foarte mult experientele traite, in special pentru ca dureaza putin.

Sursa foto: pexels.com