Un studiu realizat de Millward Brown impreuna cu Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei si Ejobs pune in evidenta un nivel semnificativ de nemultumire al angajatorilor pentru calitatea absolventilor de studii superioare.

Astfel, potrivit cercetarii 7 angajatori din 10 afirma ca le-a fost greu sau foarte greu sa gaseasca angajatul potrivit pentru o pozitie entry level care necesita studii superioare. Chiar si in cazul firmelor mari (peste 500 de angajati), cu sisteme de recrutare bine puse la punct, exista un grad inalt de dificultate in gasirea persoanelor potrivite, una din doua entitati de acest gen intampinand dificultati.

14 candidati evaluati pentru o pozitie

Cercetarea mai arata ca in medie sunt evaluate 14 persoane pentru selectia candidatului potrivit.

Productia si Vanzarile sunt departamentele in care procesul este semnificativ mai dificil. De asemenea, in cazul firmelor mici efortul este resimtit mai mult decat in cazul firmelor de talie medie sau mare

Mai mult, 8 din 10 companii se declara nemultumite in ceea ce priveste modul in care angajatii se prezinta la interviurile de angajare.

Odata angajati, durata medie de formare a unui tanar absolvent pe o pozitie entry level este de 8 luni. De asemenea, costurile cu pregatirea oamenilor in aceasta perioada sunt foarte ridicate.

Astfel, durata mare de timp pentru formare si costurile mari cu pregatirea le determina pe companii sa apeleze la solutia recrutarii unui specialist de la companii concurente”, au declarat reprezentantii Millward Brown.

Absolventii de la Matematica, preferatii angajatorilor

In ceea ce priveste calitatea candidatilor, nivelul lor de pregatire, dupa absolvirea facultatii, doar 4 din 10 angajatori se declara multumiti, cei mai apreciati fiind candidatii proveniti de la facultatile de matematica, informatica si stiinte naturale (57% dintre angajatori sunt multumiti si foarte multumiti). La polul opus, absolventii de stiinte economice sunt cel mai slab evaluati (36% dintre angajatori sunt multumiti sau foarte multumiti)

Candidatii au fost evaluati cel mai bine la abilitatea de utilizare a calculatorului, valorile personale si dorinta de dezvoltare, si cel mai prost la capacitatea de decizie, aplicabilitatea cunostintelor teoretice in practica si initiativa.

Daca in firmele mici cele mai apreciate sunt aplicabilitatea cunostintelor teoretice in practica si valorile personale, companiile mari pun pe primele planuri compententele de limbi straine si capacitatea candidatilor de a comunica corect si eficient.

Citeste si:

"Companiile isi doresc ca sistemul de invatamant romanesc sa scoata mai putini absolventi, dar mai bine pregatiti", au explicat reprezentantii Millward Brown.

In acest context, angajatorii recomanda facultatilor sa puna mai mult accent pe partea practica (stagii de practica si internship-uri), dezvoltarea inca de pe bancile scolii a capacitatilor "soft" (comunicare, negociere), precum si actualizarea continutului teoretic.

Potrivit membrilor Coalitiei pentru Dezvoltarea Romaniei, pentru o educatie de calitate in tara noastra este nevoie, printre altele, de dezvoltarea invatamantului tehnic si profesonal, cu accent pe parteneriate reale cu companiile, formarea elevilor in meserii cautate pe piata muncii si cadre didactice cu pregatire adecvata fiecarui domeniu.

De asemenea, este necesara dezvoltarea STEM (Stiinte, Tehnologie, Inginerie si Matematica) cu accent pe aplicabilitate, scaderea analfabetismului, pregatirea studentilor in concordanta cu cerintele pietei muncii si formarea, prin educatie, a valorilor care stau la baza societatii (cultura muncii, integritatea, responsabilitatea, respectul).

Studiul Millward Brown a fost realizat pe un esantion de 439 de companii.

Sursa foto: baranq, Shutterstock