Indiferent de experienta profesionala pe care ai acumulat-o de-a lungul timpului, fara sa iti dezvolti si inteligenta emotionala este destul de greu sa avansezi in cariera. Faptul ca stapanesti bine capacitatea de a-ti gestiona emotiile cu succes te poate determina sa iei decizii bune pentru a obtine ceea ce ti-ai propus.

Scriitorul Travis Bradberry sustine in una dintre cartile sale faptul ca spre deosebire de IQ, inteligenta emotionala este formata, de fapt, din acele abilitati pe care ti le poti insusi pe parcurs si pe care le poti imbunatati cu timpul. Iata cateva strategii prin care iti poti dezvolta aceasta latura atat de importanta pentru jobul tau.

1. Accepta feedback-ul negativ

Conform Harvard Business Review, inteligenta emotionala implica si abilitatea de a recunoaste acele trasaturi care pot fi imbunatatite la tine. Critica constructiva la locul de munca reprezinta oportunitatea perfecta de a te trezi la realitate; poti alege sa accepti situatia si sa faci o schimbare sau sa stagnezi si sa nu ajungi prea departe. Pentru a te putea schimba este nevoie sa privesti situatia dintr-o perspectiva obiectiva, renuntand la argumentele prin care incerci sa iti justifici comportamentul.

2. Acorda atentie autoanalizei

Inteligenta emotionala este strans legata de evaluarea resurselor interioare de care te poti folosi pentru a te dezvolta pe plan personal si profesional. Uneori cel mai bun mod de a-ti da seama ce anume trebuie sa faci pentru a obtine o cariera de succes este sa ajungi sa te cunosti mai bine.

Cand esti constient de slabiciunile tale dar si de punctele forte, de modul in care faptele tale ii afecteaza pe ceilalti dar si de impactul pe care actiunile altora il au asupra ta, te descurci mai usor in situatiile critice conform Entrepreneur.com. Solutia pentru provocarile cu care te confrunti se gaseste de cele mai multe ori in analiza constanta a emotiilor si gandurilor tale.

3. Exprima-ti emotiile fara teama

Fiecare are propriul mod de a face fata emotiilor, asta insemnand ca ceea ce merge pentru tine s-ar putea sa nu fie valabil si pentru colegul tau. Insa, pentru multi comunicarea emotiilor intr-un mod matur poate fi o metoda buna de a le gestiona cu succes. Data viitoare cand anumite situatii legate de jobul tau iti creeaza o stare negativa incearca sa iti exprimi sentimentele fata de echipa ta astfel incat aceasta sa inteleaga ce anume te deranjeaza. Impreuna puteti gasi astfel o rezolvare. Incearca sa le comunici colegilor sau sefului ceea ce te framanta incercand sa ii tratezi cu respect in acelasi timp.

4. Invata sa asculti

Conform Fastcompany.com, pentru a-ti putea da seama cum va reactiona echipa ta in anumite situatii este nevoie de multa empatie dar si de abilitatea de a-i asculta cu atentie pe ceilalti. Asta inseamna ca trebuie sa treci dincolo de cuvintele colegilor, sa le intelegi nevoile si emotiile. Astfel contribui la stabilirea unui echilibru la munca care te va face sa lucrezi eficient; mediul de lucru placut si comunicarea deschisa cu echipa te pot stimula sa fii mai implicat.

5. Gaseste-ti singur motivatia

Sunt momente in care simti ca pur si simplu ai nevoie de un factor exterior care sa te motiveze; ne asteptam sa gasim sursa de motivatie in incurajarile managerului, familiei, prietenilor desi cunoastem foarte bine solutia de care toata lumea a auzit: puterea motivatiei trebuie sa vina din noi. Acest fapt ne face sa ne intrebam de ce este atat de dificil sa cautam motivatia in noi insine.

Se poate intampla sa uitam ca sentimentele noastre sunt esentiale pentru executarea unui plan; doar pentru ca detii anumite informatii nu este de ajuns sa si actionezi. Emotiile sunt cele care ne imping sa actionam. Potrivit cartii Principiul progresului care a fost scrisa de cercetatoarea de la Harvard, Teresa Amabile, cel mai bun mod de a ramane motivati este sa ne bucuram de progresul pe care il facem, de micile obiective pe care le atingem in drumul nostru spre succes.

6. Renunta la ideea de perfectiune

Desi la inceput standardele inalte pe care vrei sa le atingi te vor motiva sa muncesti cat mai mult, pe parcurs eforturile tale vor parea inutile in cazul in care lucrurile nu vor merge asa cum ti-ai dorit tu, rezultand astfel sentimentele de descurajare si neputinta. Vei fi imobilizat de aceste emotii. Daca iti dai silinta ca totul sa fie mereu perfect, incercarile tale te pot extenua dupa un anumit timp iar posibilul esec va genera un sentiment intens de frustrare, potrivit Inc.com.

7. Gaseste-ti echilibrul

Cu totii cautam un anumit echilibru intre viata personala si cea profesionala; este probabil unul dintre acele obiective evidente care nu pot fi atinse decat investind mult timp si efort. Dar sa nu uitam de inteligenta emotionala; stabilirea oricarui echilibru nu ar fi posibila fara abilitatea de a-ti gestiona emotiile. Fiind atent la reactiile pe care le ai in anumite situatii, ai oportunitatea de a-ti descoperi limitele. In functie de aceste limite vei lua decizii importante privind munca ta.

Sursa foto: Johnhain, Pixabay.com