In Romania exista un stil de leadership preponderent autocratic, genul sefului atotputernic care “le stie pe toate”, ia decizii arbitrare si asteapta, in schimb, loialitate din partea subordonatilor sai, o arata studiile de specialitate. Speakerul international Jim Bagnola, expert in leadership, considera acest stil de a conduce unul pagubos pentru companie. Solutia lui este un sistem bazat pe parteneriat, in care toti membrii organizatiei sa fie, la randul lor, lideri.

In studiul “Management in Eastern Europe”, economistii britanici Vincent Edwards si Peter Lawrence sustin ca managerii din Romania adopta un stil de a conduce bazat pe conceptul de “mana forte”, considerat cel mai potrivit pentru stabilitatea companiei. Stilul autocratic produce, intr-adevar, stabilitate, dar este si garantul succesului? Americanul Jim Bagnola considera ca nu, ba dimpotriva, se poate dovedi perdant pe termen lung.

“Cand vorbim de succes in afaceri, tindem sa ne raportam la departamentele de marketing, vanzari, finante si tehnologie, insa as vrea sa uitam de aceasta reteta veche, deoarece cele mai multe organizatii esueaza. Nu neaparat din cauza acestor departamente dar nici nu obtin un avantaj competitiv daca aplica metodele bine cunoscute”, spune Jim Bagnola, trainer international cu o experienta de peste 10 ani in lucrul cu managerii romani.

La nivel global, Bagnola identifica doua mari sisteme de leadership, egalitarist si ierarhic. Stilul egalitarist este cel in care managerul este un facilitator intre angajati. “Organizatia tinde sa aiba o structura mai plata si sare de multe ori de nivelurile ierarhice. In acest caz, este in regula sa-mi contrazic seful, chiar si in public. Este posibil ca project managerii unui department sa demareze proiecte fara aprobarea managerului. Este acceptat sa comunici pe e-mail cu manageri pe pozitii mai inalte sau mai joase decat tine”, explica specialistul.

La polul opus este stilul ierarhic. “In acest caz managerul este puternic si este totodata conducatorul. Raportarea este foarte importanta si organizatia are mai multe niveluri ierarhice. Comunicarea urmeaza de multe ori linii prestabilite. Angajatii subscriu la parerea managerului in public. Au nevoie de aprobarea sa inainte de a demara un proiect”, afirma Bagnola.

Pana in ultimii ani, in Romania s-a adoptat stilul ierarhic, dar acest mod de a conduce este pe cale de a se shimba, odata cu deschiderea fata de valorile occidentale, crede trainerul american. “In ultima perioada, am cunoscut mai multi manageri romani care au adoptat un stil de mijloc, situat intre cele doua extreme (stilul ierarhic si stilul egalitarist). De ce? Pentru ca in 1989 s-au mutat din comunism in democratie. Au adoptat engleza ca a doua, a treia si chiar a patra limba. La fel ca olandezii, nu vorbesc doar o engleza excelenta, dar stiu de asemenea si multe alte limbi”, mai spune specialistul.

Un nou stil de a conduce

Jim Bagnola propune managerilor romani un stil nou de a conduce, pe care el il denumeste “Leading is everybody’s business”. “Este stilul pe care il propun si care inclina spre stilul egalitarist, dar poate include elemente ale mai multor stiluri enumerate mai sus. “Prima provocare este de a privi leadership-ul dintr-o alta perspectiva. Ce este de fapt leadership-ul ca stiinta? Amintiti-va ca o stiinta trebuie sa fie transferabila si sa ramana cat mai intacta in cat mai multe culturi. Pune-ti-va aceasta intrebare: Care este acea conditie absolut necesara pentru ca o persoana sa fie lider? Raspuns: Un adept sau adepti. Un lider adevarat are persoane care il urmeaza (followers). Aceasta este prima premiza stiintifica”, precizeaza Jim Bagnola.

Premiza numarul doi reiese din raspunsul la urmatoarea intrebare: ce urmeaza oamenii de fapt, titlurile sau alti oameni? “Ei urmeaza persoana. Oamenii nu urmeaza titluri. Ei pot respecta titluri. Titlurile nu garanteaza faptul ca oamenii te vor urma. Pentru a avea adepti, un lider trebuie sa aiba abilitati de a construi relatii interumane”, adauga trainerul.

Premiza numarul trei: Leadership-ul nu inseamna doar un grup de directori ai unei organizatii. “La o analiza mai atenta a acestei stiinte, constatam ca leadership-ul este un domeniu de interactiune permanenta intre lider si adepti. Leadership-ul nu se refera doar la lider. Liderul nu poate face nimic fara adeptii. In acest sens, un alt cuvant pentru leadership este parteneriat. Leadership-ul este un parteneriat intre lider si adepti”, concluzioneaza Bagnola.

In luna mai, Jim Bagnola revine in Romania pentru a sustine 3 masterclass-uri cu tema "Leading is everybody's business" (http://www.jimbagnola.ro/evenimente/leadership/) in Cluj-Napoca (24 mai), Timisoara (27 mai) si Bucuresti (31 mai). Scopul acestor cursuri organizate de Human Performance Development International (HPDI) este depasirea mitologiei eronate cu privire la lideri si leadership si asumarea de noi cunostinte menite sa maximizeze leadershipul autentic si, implicit, sa duca la cresterea productivitatii.

“Leadership-ul este despre oameni, nu despre bani”

O dovada ca stilul de leadership a inceput sa se schimbe in Romania este si Paul Caramidaru, manager in cadrul Honeywell, o companie internationala cu peste 127.000 de angajati in intreaga lume. Paul Caramidaru a invatat ca stilul specific romanesc de a conduce, cel autocrat, nu produce rezultatele scontate. Paul este unul dintre elevii lui Jim Bagnola. De la el stie ca mana forte nu e o solutie de leadership, ci mai degraba calea rapida de-a ramane fara adepti. “Uneori sunt chiar eu un follower, uneori sunt leader, uneori sunt manager. Insa, in toate aceste ipostaze, ma straduiesc sa fiu om. Un om care accepta ca nu le stie pe toate si ca mai si greseste”, marturiseste Paul Caramidaru.

Managerul crede ca educatia este pe primul loc in alcatuirea unui lider veritabil. “Cand spun educatie ma refer la educatia morala, nu la cea «stiintifica». Nu matematica sau fizica te face un lider mai bun, ci dorinta de a-i ajuta pe altii sa obtina ceea ce-si doresc, relationarea cu ceilalti, interesul sincer pentru ceilalti. Curajul de a spune lucrurilor pe nume intr-un mod in care sa imbunatateasca relatia, curajul de a cere, curajul de a renunta la «rebuie» si a folosi «vreau, vrei». Curajul de a vedea si a vorbi intai despre lucrurile bune care se intampla, si a vedea in cele rele oportunitati. Leadership-ul este despre oameni, nu despre lucruri. Si includ si banii aici”, spune Paul.

Jim Bagnola, speaker international si executive coach, este expert in domeniul leadershipului si in „Body-Mind Management”, cu accent pe influenta modelelor de gandire asupra sanatatii, fericirii, succesului si capacitatii de a conduce.

Printre clientii cu care a colaborat de-a lungul timpului se numara Shell Oil Company, Kroger Company, NASA, US Secret Service, U.S. Department of State, Departamentul Fortelor Aeriene, NATO, Hotelurile Marriott, Siemens, Motorola, Scotiabank (Canada), McEearney Alstons Ltd. (Trinidad), PT ISPAT (Indonezia), Hella, Ecolab, Castle & Cooke (Hawai) si Universitatea din Texas.

Sursa foto: Phovoir, Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri