Istericul

Istericul

Acesta este cel mai usor de recunoscut tip de "bully" la locul de munca. Tipa la toata lumea, este mereu nemultumit de ceilalti, desi, in afara de crizele de isterie, el nu face mai nimic.

Scopul lui este de a-si umili colegii, spre propria-i satisfactie.

Foto: pathdoc, Shutterstock

Cele opt tipuri de agresor la locul de munca sunt identificate de Anton Hout, fondatorul OvercomeBullying.org.

Sarpele cu doua capete

Sarpele cu doua capete

Este cel care, in fata, te asigura de prietenia si de loialitatea lui. Critica sefii si te indeamna sa faci la fel, tragandu-te de limba. Imediat ce i-ai intors spatele, se va grabi sa dea barfa mai departe si sa-ti distruga reputatia.

Urmatorul pas va fi sa-si asume munca ta.

Foto: pathdoc, Shutterstock

Criticul neobosit

Criticul neobosit

Obiectivul principal: desfiintarea increderii in sine a celorlalti, prin critici constante si nejustificate. Nu se va odihni pana nu va fi sigur ca a ucis definitiv credibilitatea “tintei” sale.

Acesta va merge atat de departe, incat va falsifica documente sau va crea dovezi pentru a periclita imaginea altor colegi.

Foto:Alex Brylov, Shutterstock

Gardianul

Gardianul

Este genul de personaj care se transforma intr-un tiran imediat ce i se dau in grija anumite obiective sau resurse logistice. El este stapanul absolut al hartiei de imprimanta, al paharelor de plastic pentru water-cooler, al fiselor de cafea, al usii de la intrare daca el e pus acolo s-o pazeasca.

Nimeni nu trece de el si nimeni nu are acces la resursele ce i se cuvin, daca gardianul nu este intr-o zi tocmai buna.

Foto: Alliance, Shutterstock

Vedeta

Vedeta

Cauta sa fie in centrul actiunii in orice moment. Vedetele sunt regii si reginele dramelor, tot ceea ce li se intampla, indiferent cat de banal, are proportii apocaliptice si asta pentru a cersi simpatie din partea celorlalti.

Aceste persoane au, de asemenea, dorinta „prieteneasca” de a afla cat mai multe informatii despre colegii lor pentru a le folosi mai tarziu impotriva acestora.

Foto:lassedesignen, Shutterstock

Indispensabilul

Indispensabilul

Da, se crede indispesabil companiei si asteapta recunoastere pentru absolut tot ceea ce face, chiar daca activitatea respectiva intra oricum in fisa postului.

Indispensabilul va bate cu pumnul in masa ca lucrurile sa se intample asa cum vor ei chiar daca exista si alte solutii mai bune. Ei se opun automat la ideile altora si vor face tot posibilul pentru ca acele idei sa nu se implementeze.

Foto: mavo, Shutterstock

Guru

Guru

In general, acesta este expert in zona sa de nisa. Insa pe cat este de pregatit tehnic, pe atat de mult ii lipseste inteligenta emotionala. Se considera superior colegilor, drept urmare nu se gandeste in ce mod ii va afecta pe ceilalti actiunile lui, nu ia in considerare faptul ca poate gresi si nu-si asuma responsabilitatea pentru nimic.

In plus, pentru ca acest gen de tiran se simte mai presus de ceilalti, considera ca regulile nu li se aplica si lui.

Foto: Pan JJ, Shutterstock

Sociopatul

Sociopatul

Inteligent si carismatic, sociopatul sunt cel mai periculos dintre colegii toxici. Motivul: ii lipseste empatia si, in acelasi timp, este expert in manipularea emotiilor altora, in scopul de a obtine ceea ce doreste.

Sociopatul ajunge adesea in pozitii de conducere in cadrul companiei, ceea ce amplifica riscul asupra colegilor si organizatiei.

Foto: jorgen mcleman, Shutterstock

Solutii pentru companii

Solutii pentru companii

Cea mai buna aparare pe care o poate avea o companie impotriva agresiunii la locul de munca este o politica clar formulata, care interzice orice tip de comportament agresiv, sustin specialistii in resurse umane. Iata cateva componente pe care fiecare politica impotriva comportamentului agresiv ar trebui sa o aiba:

  • O definitie clara pentru ceea ce este considerat agresiune - impreuna cu o lista a unora dintre comportamentele reale care corespund definitiei.
  • O modalitate in care angajatii pot raporta actele de agresiune, inclusiv orientari cu privire la ce sa faca atunci cand agresorul este chiar managerul.
  • O explicatie detaliata a procesului de reclamatii si de investigare care va avea loc.
  • O clauza care sa nu implice represalii, clauza care sa ajute angajatii sa se simta in siguranta cu privire la raportarea comportamentului problema si o lista cu consecintele incalcarii regulilor anti-agresiune.

Foto: goodluz, Shutterstock

Sursa foto: jorgen mcleman, Shutterstock