Teach for Romania este o organizatie non-guvernamentala (ONG) care isi propune, dupa model american, sa schimbe educatia romaneasca de la radacina si sa ofere astfel optiuni de viata prin educatie de calitate, in special copiilor din zonele defavorizate.

ONG-ul recruteaza tineri absolventi si angajati din multinationale, pe care ii pregateste si apoi ii plaseaza in scoli care inregistreaza deficit de cadre didactice.

Pentru program sunt eligibili tinerii cetateni romani, care au absolvit o facultate sau sunt in an final si care sunt dispusi ca timp de doi ani sa devina profesori si invatatori cu impact asupra comunitatilor in care urmeaza sa intre.

"Am inceput proiectul in urma cu 2 ani si jumatate. 800 de persoane s-au inscris, din care am ales 18 profesori, care au predat in prima etapa. Ei o medie de varsta de 24,5 ani, sunt in mare parte absolventi de facultati, mastere sau doctorate si mai avem si cativa «young professionals», care au avut experienta in anterioara in companii precum IBM sau Coca-Cola", a declarat pentru wall-street.ro Corina Puiu, CEO la Teach for Romania.

Potrivit acesteia, proiectul transformarii educatiei s-a dovedit unul necesar, in contexul in care fenomenul abandonului scolar timpuriu are dimensiuni ingrijoratoare in Romania, cei mai multi dintre copiii care nu ajung sa isi incheie ciclul scolar primar sau gimnazial, provenind din mediul rural sau din cartierele defavorizate. Conform celor mai recente statistici UNICEF, copiii de la sate renunta la scoala cu 30% mai frecvent decat cei din mediul urban.

Exista multe cazuri in care copiii ajung in clasa a sasea si nu pot spune inca propozitii simple

Acest lucru ar putea avea urmari deosebit de grave pentru intreaga societate, educatia din primii 15 ani de viata determinand parcursul profesional si personal al tanarului respectiv. Incapacitatea de a-si gasi un loc de munca, de a-si intemeia o familie sau chiar delicventa infantila sunt doar cateva dintre urmarile lipsei unei forme elementare de educatie.

"Oricine poate preda in scoli, insa pe posturi necalificate"

Tinerii alesi sa fie profesori sunt pregatiti intr-o tabara, timp de patru saptamani, iar alte doua saptamani fac practica in scoli similare cu cele pe care urmeaza sa le primeasca.

De asemenea, timp de doi ani ei au parte de traininguri cu o valoare estimata la 17.000 de euro.

Pasionati de educatie, tinerii ajung sa predea in scoli din localitati defavorizate, situate chiar si la doua ore distanta de ei, sau chiar in orase mari, insa primesc clase pe care nimeni nu le vrea.

"Majoritatea profesorilor nostri sunt considerati de sistem necalificati. Noi am reusit sa accesam un Erasmus + (programul Uniunii Europene pentru educatie, formare, tineret si sport in perioada 2014-2020 - n.red), impreuna cu Ministerul Educatiei si Universitatea Bucuresti, impreuna cu alte sase tari, care va certifica generatia a treia de profesori, pentru ca pe parcursul celor doi ani de zile ei sa devina profesori certificati, pentru egalarea facultatii de Pedagogie. Oricine poate preda in scolile din Romania, insa intra pe posturi necalificate", a explicat Corina Puiu.

Citeste si:

Astfel, profesorii Teach for Romania primesc de la stat salarii care nu depasesc 1.000 de lei si o bursa din partea organizatiei timp de doi ani. In unele cazuri, primariile se ofera sa asigure cazarea lor.

"Nu stim de posturile disponibile"

Corina Puiu a aratat ca desi exista deschidere spre acoperirea posturilor pe care nu le doreste nimeni, de multe ori pentru organizatie este imposibil sa afle care sunt acestea.

"Profesorii de la stat sunt incadrati pe posturi, insa unii dintre ei ajung in localitati unde nu isi doresc sa ramana si pleaca dupa 2 saptamani, insa pozitia apare in continuare ca fiind luata. In cele mai multe cazuri, in aceste conditii directorul de scoala suna fostii invatatori sau profesori pensionati sau vin in scoli profesori nepregatiti. De aici si cazurile cu profesori de limba engleza, dar care nu stiu limba engleza. Iar noi nu aflam despre aceste locuri in care am putea plasa profesori Teach pregatiti", a precizat Puiu.

Sansa de a pune o caramida la imbunatatirea sistemului educational si oportunitatile de dezvoltare profesionala sunt factorii care ii motiveaza pe tineri sa accepte aceasta provocarea si sa intre in sistemul de invatamant pentru cel putin doi ani.

Sunt motivati sa intre in program datorita programului de pregatire, programa pe care noi are o valoare echivalenta unui MBA in educatie

Nu este vorba doar despre transfer de cunostinte

Corina Puiu a adaugat ca un aspect important al activitatii profesorilor Teach este faptul ca ei nu mizeaza in principal pe transferul de cunostinte, ci pe a le oferi copiilor o educatie a valorilor proprii, si sa ii ajute sa isi imbunatateasca abilitatile de a se descurca in viata si in cariera.

"Profesorii le arata ca prin colaborare ai rezultate mai bune decat prin competite, ca lucru cu colegii este mai valoros decat sa isi piarda timpul cu batjocuri si batai", a mentionat reprezentantul ONG-ului.

Ea a precizat ca isi doreste ca rezultatele proiectului sa fie similare cu cele din alte tari cu traditie, precum Bulgaria sau UK, unde 25% dintre absolventii de universitatilor de prestigiu Cambridge si Oxford se inscriu, ceea ce a adus la avansul sistemului de invatamant.

In prezent, 38 de profesori Teach predau in scoli din 11 judete din Romania, a treia generatie urmand sa intre in scoli incepand cu anul scolar 2016-2017.

Teach for Romania este o organizatie non-profit care se ocupa de recrutarea si pregatirea celor mai valorosi tineri romani, pentru a deveni invatatori sau profesori model si pentru a avea un impact pozitiv asupra educatiei romanesti. Organizatia face parte din reteaua globala Teach for All care uneste sub aceeasi misiune a reducerii inechitatii educationale membri din 36 de tari.

Programul, dezvoltat initial in 1990 de catre Teach for America in Statele Unite, atrage absolventi de top care nu ar fi considerat in mod normal, ca optiuni de viitor profesional, meseria de profesor.