Companiile au inclus, in ultimii ani, in programul lor de instruire, cel putin o data, un curs legat de a oferi si a primi feedback. Angajatii au participat la curs si s-au intors cu aparente instrumente si invataminte despre cum se face acest lucru, pe calea dezvoltarii oamenilor. Dar, rar, am intalnit astfel de sesiuni care amintesc despre o serie de aspecte critice, legate de feedback.

Pentru ca feedback-ul presupune existenta unei relatii intre transmitator si receptor, orice curs legat de acest subiect ar necesita adresarea, cel putin, a punctelor de mai jos:

  • dinamica transfer - contratransfer
  • problema prezentei in moment
  • rolul (menirea) si starea in care se afla cel care ofera feedback
  • sustinerea continua
  • parerea de rau, mila si compasiunea
  • abordarea problemelor legate de putere
  • feedback constructiv pentru cine?
  • ce indica nevoia excesiva de feedback.

Este foarte adevarat ca managerii nu sunt psihologi organizationali, dar este la fel de adevarat ca pot invata o sumedenie de lucruri folositoare de la acestia. Iar daca organizatiile nu au un psiholog, sa isi ia, pentru ca patiile fenomenului mimare si bifare de feedback sunt patiile (problemele n.red) relatiilor din organizatie. Si acestea nu se repara "dupa ureche".

Dincolo de simplul sandwich, momentul feedback-ului este un moment de crestere si o oportunitate de a fi imbunatatit, de atunci incolo. Acest lucru e important pentru cei care ofera feedback. Daca nu te stii destul de lucrat cu tine, echilibrat emotional, matur si dispus sa fii prezent in moment, acolo pentru omul caruia ii oferi feedback-ul, nu-l da. Faci mai mult rau! Nu bifa! E o insulta la adresa timpului amandurora si inca o actiune de a face un dezavantaj acestei practici.

Daca insa esti dispus ca tu sa te micsorezi pentru ca celalalt sa creasca, daca ai de spus ceva ce-l ajuta si ii si zici cum sa faca ceea ce are de facut pe mai departe (macar sub forma de sugestie sau de exemplu), daca esti suficient de capabil sa intrevezi potentialul de dezvoltare al ACELUI om si nu al tau sau al vreunui coleg cu care-l compari si, mai ales, daca agenda ta coincide cu cea a celui din fata ta, iar aceasta agenda e pe planul secund, ofera feedback! Este atat de necesar ca fiecare dintre noi sa percepem ca suntem vazuti si suntem intelesi ca fiinte speciale, incat merita orice efort, inclusiv un efort organizational concertat, pentru a particulariza acest demers si a-l trai implicat.

Sursa foto: goodluz, Shutterstock