Dorinta de a economisi bani le determina pe companii sa tina de bugete si sa nu investeasca in formarea debutantilor, mizand pe ideea ca pot invata din experienta angajatilor seniori. Insa o pregatire inca de la angajare poate fi mult mai avantajoasa.

"Fiecare angajat ar trebui sa urmeze o serie de cursuri, care duc la crearea unei baze, a unui limbaj comun a ceea ce au de facut in cadrul ogranizatiei. De exemplu, intr-o sedinta nu mai trebuie sa discute despre cum vor fi abordate proiecte, pentru ca oamenii stiu deja, au fost pregatiti la cursuri. Este timp castigat si scade tensiunea generata de nealinierea unora. De aceea formarea este cel mai important lucru pentru oamenii aflati la inceput pe piata muncii, ar trebui sa fie un standard, pentru ca economia din Romania sa prospere", a declarat pentru wall-street.ro Adrian Barbu, fondatorul companiei de consultanta in resurse umane, training si coaching.

In general, companiile nu investesc nimic sau investesc foarte putin in angajatii aflati la inceput de drum. De obicei, se investeste in oamenii importanti, din disperare, ca sa ii impiedice sa plece, insa aceasta nu este o strategie buna

Dezvolarea personala, prima pe lista

Adrian Barbu sustine ca primele cursuri pe care ar trebui sa le urmeze un angajat nou sunt cele de dezvoltare personala, importante pentru echilibrarea angajatului, si de antrenare a competentelor interpersonale (soft skills).

El a adaugat ca in prezent organizatiile contracteaza astfel de cursuri de dezvoltare personala intr-o oarecare masura, insa sunt privite, de cele mai multe ori, drept cadouri oferite angajatilor.

"Se cer traininguri de dezvoltare personala, dar sunt privite mai mult ca niste cadouri oferite angajatilor, adica sunt relationate mai mult la ideea de team building. Insa sunt importante, pentru ca fiecare angajat ar trebui sa se cunosca pe sine, sa se echilibreze si sa fie in control asupra sa. Pentru ca altfel nu am are sa relationeze sanatos si este stiut ca cele mai mari probleme vin din starea emotionala cu care opereaza oamenii", a explicat Barbu.

Dupa ce un angajat este dezvoltat personal, urmeaza antrenarea competentelor interpersonale, adica a modului in care interactioneaza cu ceilalti

Managerul a estimat investitia pentru astfel de cursuri de dezvoltare personala si soft skills la 500 de euro per angajat.

Citeste si:

Importante pentru angajatii debutanti sunt si cursurile de management de proiect (100 de euro) si prezentare profesionala (150 de euro).

"Toata lumea ar trebui la inceput sa faca project managent, sa inteleaga ca un proiect are niste obiective, niste pasi, niste termeni, sa stie cat de importante sunt corelarile celor implicati, verificarea stadiului proiectului si a factorilor care il influenteaza. (...) De asemenea, angajatul trebuie sa stie sa faca o prezentare, care poate fi extrem de importanta, de exemplu, cand in urma unei prezentari se decide acordarea unui buget", a spus fondatorul theConsultants.

Daca imparti la 12 luni, vin cativa zeci de euro pe luna. De multe ori, se maresc salariile cu 150 de euro, insa fara a se investi deloc in angajati.

Numarul de candidati a scazut dramatic

Toate investitiile de mai sus ar trebui luate in calcul de angajatori, deoarece pot sa isi aduca aportul in retentia angajatilor, importanta in contextul reducerii masive a numarului de candidati la un job nou deschis, din ultima vreme.

"In urma cu 2-3 ani dadeai un anunt de angajare vinerea, pana luni aveai 300 de candidati, iar pana la finalul lunii se inscriau 3.000. Acum sunt intre 3 si 30 candidati pana la final de luna. Tinerii au avut atatea esecuri, ca nu mai raspund la anunturi", a subliniat Adrian Barbu.

Grupul theConsultants, infiintat in anul 2002, a raportat in 2015 o cifra de afaceri totala de 2,5 milioane de lei (aproximativ 0,56 milioane de euro). Cu o experienta de 14 ani pe piata de perfectionare a resurselor umane si o echipa de 24 de persoane, compania a antrenat si sustinut profesional peste 2.800 de persoane in 2015, manageri din top si middle management, angajati cheie, dar si antreprenori din domenii precum FMCG, farma, fashion, IT & C, cosmetice, automotive, finante, amenajari si materiale de constructii.

Sursa foto: racorn, Shutterstock