Sectia Comerciala a Ambasadei Austriei impreuna cu alte sase companii multinationale (Billa, C&A, Deichmann, Hervis, Humanic, Kika si Telekom Romania) au dezvoltat in Romania programul Scolii Comerciale Austriece din Romania o`SCAR, dedicat invatamantului profesional dual, care a debutat in anul 2015.

Prima clasa de elevi a Scolii Comerciale Austriece din Romania a fost axata pe specializarea comerciant – vanzator, in domeniile alimentar, incaltaminte, fashion, sport, mobilier si telecomunicatii. Cei 18 elevi, care acum finalizeaza primul an de studiu, au parcurs orele teoretice organizate in cadrul Colegiului Economic Costin C. Kiritescu si orele de practica in cadrul companiilor multinationale partenere.

Societatea nu mai crede ca o meserie poate asigura viitorul

Rudolf Lukavsky sustine ca in ciuda avantajelor pe care le ofera o scoala profesionala, in care tinerii invata o meserie, parintii au inca retinerii cand vine vorba despre inscrierea elevilor in acest sistem.

"In mod neasteptat, nu asigurarea cadrului institutional sau legislativ au fost cele mai dificile etape, asa cum ne asteptam. Pragul cel mai greu de depasit intr-o astfel de initiativa este, paradoxal, prejudecata din partea societatii de astazi ca o meserie nu mai poate oferi un viitor profesional solid. Am constatat ca multi parinti le seteaza copiilor lor ca obiectiv invatamantul teoretic, fara a avea in vedere planurile pe termen lung si oportunitatile pe care acesta le ofera", a explicat Rudolf Lukavsky, reprezentant al Ambasadei Austriei la Bucuresti.

In prezent, in Romania absolventii clasei a opta au in prezent doua posibilitati de continuare a studilor, fie inscriindu-se in invatamantul liceal, fie in cel profesional.

Invatamantul profesional se organizeaza pentru calificari stabilite in functie de nevoile pietei muncii, pe baza unui contract de pegatire tehnica, incheiat intre scoala si o companie. In anul 2014, a fost introdusa posibilitatea de organizare a invatamantului profesional in sistem dual, dupa invatamantul obligatoriu, pe baza unui contract de munca.

Probabil mentalitatea romanilor va fi principalul factor care va ingreuna procesul de adoptare al scolilor profesionale

Lukavsky a adaugat ca urmand cursurile unei scoli profesionale care colaboreaza cu diferite companii de pe piata, elevii sunt pregatiti pentru meseria respectiva, iar la finalul cursurilor exista oportunitatea de angajare.

Acest lucru este extrem de important in contextul in care una dintre principalele probleme ale companii din Romania este lipsa fortei de munca calificate.

Beneficiarii programului sunt, in primul rand, tinerii care vor finaliza programul, si in al doilea rand, industria locala de retail care ar trebui sa inregistreze o crestere a competitivitatii si a calitatii fortei de munca. Numai cu o mai buna calificare absolventii pot obtine salarii mai mari si au perspective de cariera pe termen lung in cadrul companiilor

"Mai mult decat atat, tinerii pot alege ca la finalul celor trei ani sa isi continue studiile la un liceu teoretic, pot sustine examenul de bacalureat si, ulterior, pot alege sa se inscrie la o facultate. Pe de alta parte, elevii au posibilitatea de a urma cursurile unui liceu teoretic la seral, astfel incat, in acelasi timp pot deja intra pe piata muncii", a explicat Rudolf Lukavsky.

Sursa foto: Tyler Olson, Shutterstock

Numarul elevilor care se orienteaza catre invatamantul profesional a fost in scadere ani la rand. Astfel, cifra elevilor cuprinsi in scolile profesionale a scazut de la 250.000 de persoane in anul scolar 2005-2006, la 55.000 in anul scolar 2010-2011 si, mai apoi, a urcat la aproximativ 70.000 de persoane, potrivit datelor Ministerului Educatiei.

Practica, cuvantul de ordine in scolile profesionale

Oficialul Ambasadei Austriei la Bucuresti a aratat ca intre avantajele sistemului de invatamant profesional se numara, in primul rand, din faptul ca in scoli se pune acentul pe partea practica.

Citeste si:

"Elevii au ocazia inca din primul an sa mearga in unele dintre cele mai mari companii, sa invete despre industria respectiva chiar din interior si de la profesionisti. Astfel, in momentul angajarii, ei vor avea deja cunostinte despre domeniu, companie, produse etc. Spre exemplu, la Scoala Comerciala Austriaca din Romania orice tanar care va urma studiile de profil va primi informatiile de baza despre domeniul in care se va specializa, urmand sa aplice totul in orele de practica", a explicat Rudolf Lukavsky.

De exemplu, la finalizarea cursurilor, elevii Scolii Comerciale Austriece din Romania o`SCAR vor avea o privire completa asupra meseriei in care se specilizeaza fiind pregatiti sa ocupe un post intr-o companie din domeniul comercial. De asemenea, fiecare absolvent va avea prioritate in procesele de recrutare in compania unde si-a desfasurat practica.

In anul scolar urmator, vor fi deschise doua clase in cadrul scolii o`SCAR. Inscrierile pentru anul scolar 2016-2017 se vor desfasura in trei etape, prima etapa de inscrieri a avut loc in perioada 13-17 iunie si 21 iunie, a II etapa are loc intre 16 si 17 august 2016 si a III-a etapa in perioada 1-2 septembrie 2016.

Ministerul Educatiei aduce modificari in invatamantul profesional

Ministerul Educatiei vrea sa aduca o serie de modificari sistemului de invatamant profesional din Romania, dupa ce a constatat ca absolventii nu detin abilitatile cautate de angajatori, iar numarul celor care aleg acest sistem de invatamant este in scadere de la an la an. Astfel, din 2016, ministerul de resort vrea sa introduca, printre altele, niveluri superioare de calificari pentru abolventi.

Astfel, una dintre propunerile de modificare a invatamantului profesional este de adaugare a doua niveluri superioare de calificare, care se vor adauga calificarii de muncitor calificat.

"Pe traiectoria profesionala care pana acum putea sa ofere doar posibilitatea nivelului de calificare 3, adica muncitor calificat, venim cu doua etaje superioare, respectiv nivelul de calificare 4 (tehnician) si nivelul de calificare 5 (tehnician specialist). (...) Pana la aceasta initiativa, acel muncitor calificat nu putea sa urmeze un nivel superior pentru ca nu exista", a explicat in urma cu cateva saptamani ministrul Adrian Curaj.

Concret, elevii care finalizeaza primii trei ani de scoala profesionala pot opta sa isi continue studiile pentru calificarea de nivelul superior 4, respectiv de tehnician, pentru care va mai trebui sa se formeze inca 1-3 ani, in functie de specificul calificarii. In aceasta perioada un elev va primi o bursa de studii de 200 de lei pe luna de la statul roman, asa cum se intampla la nivelul 3, si, in majoritatea cazurilor, de o suma similara sau mai mare, din partea companiei unde efectueaza pregatirea practica.

Daca la invatamantul profesional de nivel trei pregatirea practica are o pondere de 45% din totalul orelor, la nivelul 4, aceasta pondere urca la 80%, potrivit propunerilor Ministerului Educatiei.

Mai mult, daca compania in care tanarul lucreaza si isi efectueaza partea practica isi doreste ca el sa aiba un nivel si mai ridicat de calificare, acesta se va putea inscrie si la nivelul 5, care, de asemenea, variaza intre 1-3 ani de formare, dupa care va primi diploma de tehnician superior. Si aici ponderea de pregatirea practica, adica de munca in companii, este insemnata, respectiv 75% din timp.

Iti recomandam sa citesti si Cum vor sapte companii private sa schimbe sistemul de invatamant: infiinteaza o scoala bazata pe practica

Privatii iau atitudine: infiinteaza o scoala bazata pe practica

Privatii iau atitudine: infiinteaza o scoala bazata pe practica

Sursa foto: Dmitrt Kalinovsky, Shutterstock