Institutului National de Cercetare a Afacerilor din Statele Unite, organizatie care se ocupa de cercetarea mediului de afaceri si de consultanta in acest domeniu, a identificat cinci factori de care depinde eficienta unui angajat la birou - atitudinea generala, performanta managerilor din fiecare departament, instrumentele utilizate, starea de sanatate a angajatilor si deciziile de externalizare sau de restructurare. In topul preocuparilor angajatorilor se numara, alaturi de cresterea productivitatii, si taierea costurilor sau mentinerea lor la un nivel scazut.

Iata, asadar, trei modalitati prin care eficienta salariatilor are de castigat, fara ca asta sa se traduca prin cheltuieli mari pentru companii.

1. Schimbarea echipamentelor din aria IT&C prin achizitia de produse resigilate

Cand vorbim despre performanta unui salariat, angajatorii trebuie sa fie constienti ca o persoana este pe cat de productiva ii permit ustensilele sa fie. Un programator, un copywriter sau un contabil – toti lucreaza cu computerul si depind de performantele lui. Schimbarea echipamentelor este mai ieftina decat cred companiile, iar una dintre solutii este achizitionarea produselor resigilate. Aceste produse au fost expuse in showroom sau au fost desfacute de unii clienti care isi doreau sa le vada, dispun de o garantie de doi ani si insa preturi mult mai mici.

Cand vorbim despre produse resigilate nu discutam despre unele second hand sau fara garantie, ci doar produse care au cutii deteriorate sau mici zgarieturi. Preturile sunt insa si de cateva ori mai mici decat in cazul celor noi, asa ca se pot schimba toate produsele IT&C dintr-o companie cu o cheltuiala minima. Pe acest site se gasesc cateva exemple concludente in acest sens, din sfera telefoanelor mobile. Preturile mici permit schimbarea tuturor telefoanelor vechi de serviciu ale angajatilor, iar castigul pentru angajator este dublu pentru ca si angajatii vor fi stimulati. Ele vor fi de folos si pentru a bifa punctul al doilea

2. Stimulente mici si sub orice forma

Un studiu citat de fortune.com a scos la iveala faptul ca angajatii multumiti sunt mai productivi. Fericirea angajatilor nu depinde insa doar de salariu, asa cum am fi tentati sa credem. Stimulentele mici, sub orice forma, vor face angajatii multumiti de locul de munca, iar asta se va traduce prin performante crescute. Un telefon de serviciu nou, un voucher la un magazin sau la un salon SPA, o zi libera in plus – acestea nu presupun cheltuieli mari, dar se vor vedea in eficienta angajatilor.

Mai mult decat atat, una dintre greselile foarte des facute de companii este acordarea de stimulente doar persoanelor din functii de conducere, in conditiile in care de cele din functiile de executie depinde in cea mai mare masura performanta companiei.

3. Un program flexibil si posibilitatea de a lucra de acasa

In ultimii ani tot mai multe companii mari au inceput sa adopte trendul lucratului de acasa si al programului flexibil. Este foarte important ca angajatorii sa realizeze ca fiecare persoana are propriul lui ritm de lucru si propriile perioade din zi in care este mai productiva – unii angajati prefera sa lucreze incepand cu 7-8 dimineata, in vreme ce altii se concentreaza mai bine daca dorm pana la 10 si incep lucrul la orele pranzului. Ideea unui program fix incepe deja sa devina perimata, mai ales in domeniile in care nu se lucreaza cu publicul, iar multe companii vad deja rezultatele acestei masuri.

Un studiu citat de Harvard Business Review a scos in evidenta si faptul ca angajatii care lucreaza de acasa sunt mai productivi decat cei care merg la birou. Acordand posibilitatea lucrului remote, ambele parti au de castigat, iar trendul a devenit tot mai popular pe piata muncii. In plus, s-a observat ca daca angajatorii acorda posibilitatea salariatilor de a lucra de acasa, acestia nu isi mai iau concendiu medical, preferand sa lucreze oricum.

Un alt factor important de care managerii ar trebui sa tina cont este si impulsionarea angajatilor prin recunoasterea rezultatelor pozitive, atunci cand acestia le au. Simpla mentionare a faptului ca angajatul a rezolvat bine un task sau ca a gasit o modalitate inventiva de a face fata unei probleme aparute e suficient pentru a spori eficienta, dar si loialitatea lui.

Sursa foto: goodluz/Shutterstock, racorn/Shutterstock, wavebreakmedia/Shutterstok