Cercetarea The DNA of the CFO, care are la baza o cercetare derulata la nivel global, in randurile a 769 de directori financiari.

Conform studiului, rolul directorului financiar in cadrul unei organizatii este mult mai amplu in prezent, fiind din ce in ce mai dificila realizarea unei fise a postului corecte si cuprinzatoare. De altfel, 64% dintre directorii financiari sunt de parere ca rolul lor presupune o arie mult mai larga decat aspectele si operatiunile financiare.

Astfel, asteptarile in ceea ce ii priveste pe directorii financiari sunt din ce in ce mai crescute. Acestia au devenit multidisciplinari, nevoiti sa isi dedice timpul nu doar analizelor financiare ci si dezvoltarii liniilor strategice ale companiei, fiind in egala masura prezenti in prima linie de comunicare cu partile direct interesate.

Transformarea digitala redefineste rolul directorului financiar

Asteptarile avute de la directorii financiari si tranzitia catre un rol mult mai important al acestora in cadrul organizatiilor au fost influentate de trecerea catre mediul digital, disponibilitatea si natura informatiilor furnizate, riscurile si nesiguranta existente si controlul autoritatilor si partilor interesate.

Tranzitia catre mediul digital, devenita prioritate in toate industriile, a impus gasirea un echilibru intre cresterea bazata pe inovatie si o gestionare corecta a riscurilor. Astfel, 58% dintre directorii financiari considera ca trebuie sa isi consolideze cunostintele in legatura cu mediul digital, noile tehnologii si tehnicile de analiza.

Informatia este esentiala, fiind fundamentul consilierii strategice in orice afacere. Programele specializate de colectare a datelor si inregistrare in timp real a tranzactiilor sunt instrumente ce ofera avantaje atat din punct de vedere al transparentei organizatiilor cu privire la informatiile furnizate cat si al costurilor implicate, simtitor mai mici. 57 % dintre directorii financiari sunt de parere ca furnizarea de informatii corecte si complete este un atu decisiv al acestei functii. 

CFO 2.0?

Profilul directorului financiar de succes difera, in functie de varsta si de domeniul de activitate. Dintre cei tineri (sub 39 de ani), doar 23% detin o specializare in contabilitate (spre deosebire de 46%, din generatia 40-49 de ani). Majoritatea directorilor financiari tineri considera ca pozitia lor e importanta in managementul riscului si in etica luarii deciziilor. In plus, ei simt ca au nevoie sa-si dezvolte abilitatile de conducere si de a forma echipe.

Citeste si:

Cum se poate pregati un CFO pentru viitor? Concentrandu-se pe trei elemente: competentele personale, consideratiile strategice si fortele externe. In general, un director financiar are expertiza in operatiuni, finante si strategie, dar, in functie de preferintele sale, de nevoile companiei, se poate concentra doar pe una dintre ele. Insa capacitatea de a conduce sta la baza tuturor celor trei elemente.

Intrucat rolul directorului financiar devine din ce in ce mai complex, acesta trebuie sa fie intr-un proces continuu de invatare. Pe de alta parte, exista profesionisti care cred ca, in contextul in care responsabilitatile unui CFO sunt foarte diverse, e nevoie de mai multi oameni din cadrul organizatiei care sa si le asume.

Cum isi va pastra directorul financiar puterea de decizie?

In economia de azi, regulile strategiei si alte competitiei sunt intr-o permanenta schimbare. E suficient sa ne gandim la Amazon, Google sau Uber. Prin urmare, unul dintre rolurile directorului financiar este acela de a identifica strategii alternative - colaborari cu antreprenori si start-up-uri sau investitii in zona de digital.

In concluzie, mediul de lucru al directorului financiar este cel mai complex, mai imprevizibil si mai interconectat de pana acum. Si, pentru ca acesta va continua sa se schimbe, un CFO de succes trebuie sa-si defineasca singur, in mod proactiv, rolul pe care il va juca in acest mediu si in conducerea organizatiei pentru care lucreaza. Riscul neadaptarii la aceasta noua realitate este eliminarea din cercul factorilor de decizie.

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 212.000 de angajati in peste 700 de birouri din 150 de tari. Cei peste 650 angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit, asistenta fiscala, asistenta in tranzactii si servicii de asistenta in afaceri catre companii multinationale si locale.

Sursa foto: ptnphoto, Shutterstock