Daca ti s-a intamplat sa te pregatesti temeinic pentru o prezentare, ai avut cifre, strategie si un discurs atent scris, insa in final ai ajuns sa-ti uiti jumatate dintre idei, sa vorbesti prea repede sau sa incurci ordinea subiectelor, e limpede ca ai de lucrat la vorbitul in public si la stapanirea emotiilor. Iti vom arata cateva ponturi utile pentru ca data viitoare cand vei sustine o prezentare sa captezi atentia intregii sali.

1. Exerseaza acasa si inregistreaza-te

Exercitiul este foarte important pentru a-ti stapani emotiile si pentru a-ti perfectiona discursul. Nu este suficient sa lucrezi la alegerea cuvintelor potrivite sau a imaginilor pentru prezentare, este esential sa exersezi tu insuti cu voce tare.

Inregistreaza-te folosind un astfel de reportofon pentru a observa tonul, inflexiunile, dictia si coerenta ideilor. Este esential sa iti asculti cu atentie discursul facand abstractie de gesticulatie sau de imaginile pe care eventual le-ai pregatit pentru prezentare. Dupa cum vezi, reportofoanele de mai sus sunt foarte usor de utilizat si le poti folosi inclusiv pentru a retine unele idei care ti se par utile, mai ales ca unele dintre ele pot fi chiar purtate sub forma de bratara.

Discursul este cel la care trebuie sa lucrezi cel mai mult. Vei observa, ascultandu-te, ca nu pronunti foarte bine unele cuvinte, ca vorbesti prea repede sau prea rar, ca ai prea multe pauze etc.

2. Priveste, noteaza si „fura“

Urmareste cu atentie alte discursuri, noteaza ce ti s-a parut interesant la ele si pune si tu in aplicare tehnicile pe care le-ai observat. Asa cum nu poti deveni un scriitor bun fara sa citesti cateva romane, nici un orator foarte bun nu poti deveni inainte sa-i asculti pe altii. Este recomandat sa urmaresti discursurile persoanelor din domeniul in care activezi si tu. Participa la conferinte sau urmareste online discursuri TED Talks.

3. Lucreaza cel mai mult la primele si la ultimele propozitii

Lucreaza la prezentarea ta si lasa pe final primele propozitii. Doar dupa ce vei termina de abordat subiectul vei putea concepe o propozitie care sa capteze esenta prezentarii. Lasa-ti timp sa lucrezi mai mult la primele si la ultimele propozitii, poate chiar pe parcursul mai multor zile. Scrie intr-o zi cateva variante, cateva zile ocupa-te de cu totul altceva si revin-o apoi la ele. Vei putea sa vezi cu mai multa obiectivitate puterea lor si sa le slefuiesti cat mai bine.

Primele propozitii sunt foarte importante pentru ca seteaza tonul intregii prezentari si, daca nu sunt bine alese, jumatate din public este pierdut din start. Finalul este si el cel putin la fel de important, pentru ca este de obicei partea care ramane in mintea publicului.

4. Gandeste din perspectiva audientei tale

Nu te detasa de public, fii parte din el, noteaza cei de la Entrepreneur.com. Fa o gluma care sa le arate ca va uneste un anumit lucru. Nimeni nu vrea sa urmareasca o persoana care ii vorbeste de sus, asa ca nu ar trebui sa cazi in aceasta capcana si sa ignori in totalitate oamenii din public.

Oamenii vor sa asculte si sa vada in fata lor un potential model de urmat, care pare o persoana ca si ei, dar care a acumulat mai multe cunostinte, asadar, o atitudine relaxata si in care prin discursul tau te plasezi de aceeasi baricada cu audienta va da mereu roade. Nu uita ca un discurs bun nu se masoara in numarul de minute pe care le-ai umplut, ci in senzaia pe care le-ai lasat-o oamenilor dupa ce ai incheiat discursul.

5. Gaseste-ti „zona de confort“

Cand esti in fata unei audiente (fie ea si una mica, de cateva persoane) te simti expus si judecat. Este important, asadar, sa gasesti pozitia in care sa te simti cel mai bine si in care sa nu te simti inchistat. Aici intervine parte despre care vorbeam la primul punct – exercitiul. Ca sa-ti dai seama daca te simti mai bine vorbind in timp ce mergi, in timp ce stai jos, sau in timp de stai drept in fata publicului, trebuie sa exersezi.

Daca esti manager sau tintesti catre aceasta functie si inca ai retineri cand vine vorba despre vorbitul in public, e cazul sa pui in aplicare aceste trucuri de public speaking. Este vital sa poti sustine prezentari si sa-ti mobilizezi echipa cu discursuri atent gandite. Care dintre trucurile de mai sus ti se pare cel mai util?

Sursa foto: VGstockstudio/Shutterstock, Monkey Business Images/Shutterstock, Pressmaster/ Shutterstock