Oratoria este definita drept arta de a tine un discurs, iar succesul de a transmite mesajul dorit tine de numerosi factori.

Este adevarat ca unele persoane sunt in mod natural mai eficiente in comunicare si reusesc sa tina discursuri puternice, memorabile si persuasive cu usurinta, insa la fel de adevarat este ca oratoria se poate si invata. Chiar si cei care au trac si se tem sa vorbeasca in fata unei multimi pot exersa pentru a-si depasi fobia si pentru a deveni oratori remarcabili. Un lucru este cert: persoanele care ajung sa se simta confortabil atunci cand tin un discurs sau o prezentare au o calitate in comun: inteligenta. Pe langa acest lucru, mai este necesara deprinderea unor obiceiuri de vorbire care pot transforma si cel mai timid om intr-un comunicator bun.

Exista patru tipuri de vorbitori in public, observa Business Insider:

1. Incoerentul, care foloseste multe cuvinte din jargon si vorbeste, in mare parte, despre lucrurile care il intereseaza pe el.

2. Coerentul, care poate comunica verbal fapte si opinii, dar ale carui discursuri nu sunt neaparat memorabile.

3. Articulatul, care vorbeste succint si clar, dar ale carui fraze rareori au un caracter persuasiv.

4. Elocventul, acele persoane care par inteligente, au cuvintele la ele si se folosesc si de limbajul non-verbal pentru a castiga atentia si aprecierea publicului lor.

O persoana incoerenta nu este neaparat lipsita de inteligenta, la fel cum un om elocvent nu este intotdeauna istet, ci doar suna ca si cand ar fi. Elocventa este o calitate care poate fi invatata.

Au o dictie impecabila si exemplara

Prima regula pentru a transmite un mesaj este ca publicul sa inteleaga ceea ce spui. Dictia impecabila se obtine prin foarte mult exercitiu si este nevoie sa iei lectii de la un profesionist, care va sti exact ce tip de antrenament este indicat pentru fiecare persoana in parte. Oratorii buni sunt indispensabili si in companii, indiferent ca este vorba despre angajatii din departamentele de vanzari, care merg la intalniri cu clientii, despre oamenii de marketing sau despre managerii care trebuie sa tina discursuri in fata partenerilor de afaceri, dar si a salariatilor. De aceea, astfel de lectii de dictie pentru companii sunt nelipsite din corporatiile care se respecta si care vor sa se pozitioneze drept lideri pe piata si in viitor.

Au o postura dreapta, dar relaxata

Limbajul non-verbal ne da de gol, de multe ori. Oricat de increzatoare ar incerca o persoana sa para, daca sta cu umerii aplecati si cocosata, mesajul transmis va fi ca nu se simte confortabil in postura de orator. Astfel, pozitia corecta este una in care coloana este dreapta, umerii drepti, dar postura nu arata fortat, ci pare naturala. Aceasta pozitie trebuie exersata cat mai des, astfel incat atunci cand vorbesti in public sa nu mai fie nevoie sa iti amintesti ca trebuie sa stai drept. Un exercitiu deja consacrat este cel in care tii in echilibru o carte pe cap. Asta te va ajuta sa obtii pozitia corecta si sa o mentii un timp indelungat.

Urmaresc reactia publicului si isi adapteaza discursul in functie de ea

Un discurs memorabil este unul pe care publicul il asculta, il intelege si ii ramane intiparit in minte. De aceea, cand ai in fata o audienta plictisita, un truc este sa le captezi atentia cu ajutorul unei anecdote, a unei ghicitori sau a unei glume cu substrat si care sa se lege cu tema despre care vorbesti. Alternarea frazelor scurte cu cele lungi te va ajuta sa mentii interesul audientei si sa nu ai senzatia ca vorbesti cu peretii. In plus, tonalitatea trebuie sa fie una suficient de inalta astfel incat sa te faci auzit, dar fara ca oamenii sa aiba impresia ca tipi la ei.

Isi privesc publicul in ansamblul lui

Un orator bun stie cum sa faca fiecare persoana din public sa simta ca i se adreseaza direct. Asta inseamna sa privesti direct in multime, fara sa iti fixezi un punct din care sa nu iti mai dezlipesti ochii si sa te adresezi tuturor. Contactul vizual este foarte important, asa ca, daca ai nevoie sa iti verifici notitele, trebuie sa faci asta discret, coborand doar privirea, nu tot capul. Pentru ca acest lucru sa iti iasa cat mai bine, poti exersa in fata oglinzii sau te poti filma in timp ce iti repeti discursul. Asa vei observa tot ceea ce faci gresit si iti vei da seama exact unde este loc de imbunatatiri.

Folosesc un limbaj pe intelesul tuturor

Cliseele sunt opusul unui discurs elocvent, la fel cum este si un discurs incarcat de cuvinte pretioase, pe care publicul tau nu le va intelege. Un limbaj elitist nu te face sa pari mai inteligent, ci doar ii plictiseste pe cei din public si iti da un aer de superioritate care distrage atentia de la miezul discursului tau. Daca trebuie sa vorbesti despre un concept anume, mai putin cunoscut, este important sa il introduci cu ajutorul unei definitii pe intelesul oamenilor, folosind comparatii neaose, in care oamenii se regasesc adeseori.

Vorbesc la viteze diferite

Asa cum este esential sa alternezi lungimea frazelor si sa folosesti tonul potrivit, un alt lucru de mare importanta este viteza cu care vorbesti. Dictia te invata si care este viteza ideala pentru un discurs, insa este recomandat sa o alternezi, pentru a crea dinamism si a capta atentia audientei.

Folosesc pauze pentru a crea suspans

Un discurs reusit le da timp celor din public sa proceseze o informatie si creeaza suspans inainte de a atinge un punct-cheie. Un bun orator va face o mica pauza inainte de a-si expune un punct de vedere important, astfel incat audienta sa fie curioasa si sa astepte cu sufletul la gura un raspuns sau o reactie. Acelasi lucru este valabil si dupa ce ti-ai expus parerea. O pauza scurta ii ajuta pe oameni sa inteleaga mai bine ceea ce ai spus si sa se pozitioneze de partea ta.

Toate aceste deprinderi pot fi invatate in timp, insa ele necesita antrenament in mod regulat pentru a le folosi cat mai natural. Cei care reusesc sa prinda aceste obiceiuri reusesc sa isi depaseasca teama de a vorbi in public si sa tina discursuri sau prezentari elocvente, relevante si memorabile si sa transmita, in acelasi timp, un mesaj persuasiv si corect.

Sursa foto: Shutterstock, Copyright: Evan El-Amin

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri