Presedinte al Coaching Institute, dar si profesor la UNATC, Horea Murgu isi dedica majoritatea timpului coaching-ului, un fenomen relativ nou in mediul de business romanesc.
Wall-Street: Ce inseamna coaching-ul in peisajul romanesc?

Ca business, coachingul este probabil ceva de ordinul catorva sute de mii euro anual (400.000 – 700.000 de euro), dar cu o crestere remarcabila la fiecare semestru.

Ca solutie pentru Dezvoltare Organizationala, coachingul reprezinta foarte, foarte mult, in special calitativ si specific, unic ca solutie, daca e bine diagnosticat ca solutie, daca are obiective clare si e livrat profesional, daca nu e facut ca “panaceu” universal si ca solutie “la moda” sau daca nu e un “inlocuitor” al altor tipuri de interventii necesare.

Wall-Street: Putem vorbi de coaching ca o piata emergenta in Romania?

Da. Romania e in acest domeniu relativ nou al serviciilor pentru Dezvoltare Organizationala decalata cu doar 5 – 10 ani, fata de SUA, Marea Britanie, Franta, dar cred ca va recupera repede, formand profesionisti autohtoni care in 3 – 5 ani pot consolida experienta necesara unor contractari pe probleme mai dificile.

Wall-Street: Cum ati putea descrie coachingul in trei cuvinte?

Un “dialog” specific – profesional in urma caruia se transfera o “competenta metodica”, o oglinda care poate sa determine schimbari de “cadre de referinta” si prin consecinta determina actiuni eficiente inclusiv in zone inabordabile si cu resurse nebanuite de client.

Wall-Street: De ce avem nevoie de un coach?

Pentru ca de multe ori ne e greu sa ne vedem din afara. Ceea ce fiecare – individ si/sau organizatie – vede ca “problema”, e de foarte multe ori “prost pusa, incomplet / inconsistent formulata”.

Wall-Street: Cand apeleaza managerii romani, in general, la un coach?

Cei din internationale stiu deja cand si pentru ce. Multe sisteme de evaluare a culturii si eficientei organizationale indica clar cand solutia e una de Coaching. Ma astept ca tot mai multe firme relativ mai mici (2 – 500 angajati) cu dinamica de crestere spectaculoasa, sa vada eficacitatea unei interventii profesionale, inclusiv cu solutii de coaching.

Wall-Street: Care ar fi principalele atribute ale unui coach bun?

Abilitati de ascultare activa, posturi adecvate (body language, eye contact, blinking, nodding etc), punctuatii verbale, “last word and key-word repetition”, positive reinforcement (feed-forward), validation, reformulation, metaphors si nu in ultima instanta Umor. Multa Practica si Supervizare din partea unui Master Coach.

Wall-Street: La cat se ridica castigul unui coach pe sedinta, in Romania?

Daca vorbim de business si executive coaching, contractarea se face intr-un context mai larg al interventiei institutionale. O zi de team coaching poate “costa” intre 1500 si 3000 de euro, in functie de valoarea coach-ului. Daca vorbim de life coaching, vorbim in primul rand de sesiuni considerabil mai scurte (20 – 50 de minute), iar sumele “care se platesc” deocamdata in Romania variaza intre 75 si 150 Euro/sedinta, dar vor ajunge curand la tarifele din vest care sunt duble, pe masura ce rezultatele acestui serviciu vor fi mai evidente clientilor.

Wall-Street: Cat “costa” sa devii coach in Romania?

Cursul lui Alain Cardon, Master Certified Coach ICF costa la Coaching Institute 2400 Euro (+ TVA) si iti ofera doar “creditele” strict necesare pentru a aplica in fata Federatiei Internationale de Coaching, pentru a solicita o certificare de practica profesionala. Cursul singur nu te “face” coach. Sunt necesare alte ore de practica de supervizari si confirmari de la clienti (vezi www.coach.ro). Cam in doi ani – cu mare ambitie - te poti aseza in pozitia de incepator promitator.

Wall-Street: Cui se adreseaza in primul rand coaching-ul?

Oricui. In primul rand coachilor in formare, dar desigur oricui care vizeaza o depasire a performantei pe care o are la un moment dat.

Wall-Street: Cum poate ajuta coaching-ul un business?

Coachingul nu este un “panaceu universal” si nu este o solutie in sine, fara o diagnoza atenta si profesional implinita. Fara o contractare clara si atenta a obiectivelor sale concrete pentru fiecare client poate fi o vitamina inutila. Contractarea in coaching este in sine coaching, pentru ca de cele mai multe ori contractul este “triunghiular”: sponsor, coach, client.

Wall-Street: Ce aduce coachingul in plus fata de consultanta? Care considerati ca ofera mai multe beneficii in acest sens, coachingul sau consultanta?

Fiecare isi face treaba sa. Nu sunt in concurenta, dar pot fi sinergice cand sunt profesional aplicate, de cele mai multe ori de catre persoane distincte. Abilitatile si competentele pentru fiecare sunt, omeneste vorbind, destul de diagonale ca pozitionare.

Wall-Street: Cum poate influenta coachingul cariera unui manager?

Nemasurabil. Literatura in domeniu – la dispozitie pe Internet, dar si in limba romana – o sustine cu exemple si marturii consistente. Exemplu: Graham Lee, “Coaching pentru Leaderi”, editura CODECS, 2007 sau „Coaching pentru un coach, Dezvoltare personala pentru specialistii în dezvoltare personala”, din colectie coordonata de Coaching Institute, Autori: Alison Hardingham împreuna cu Mike Brearley, Adrian Moorhouse si Brendan Venter. Pana la sfarsitul acestui an vom publica alte doua “manuale’ de coaching - daca poate exista asa ceva – ale uneia din cele mai semnificative scoli de coaching : 1to1coaching school din Australia.

Wall-Street: Ce ii sfatuiti, in primul rand, pe cei care vor sa imbratiseze profesia de coach?

Sa se informeze ce este in fapt ceea ce doresc. Sa-si asume in primul rand o mare transformare personala. Sa urmeze o forma acreditata de formare profesionala si – cum spune instructorul meu Alain Cardon, Master Coach : practica, practica, practica.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri