Wall Street: Cum ati ajuns la Electrolux Romania si ce v-a determinat sa va schimbati vechiul loc de munca?

Acum mai bine de 10 – 11 ani am primit un telefon de la o prietena care lucra in publicitate si care fusese solicitata sa vina la un interviu la Electrolux. Ea lucra deja in publicitate si nu isi dorea sa vina in alt domeniu. Mi-a spus ca asta este o oportunitate sa renunt la ce am pentru ca este o oferta mult mai buna. La momentul respectiv am fost reticenta, nu vroiam sa plec de la o pozitie buna in cadrul unei companii de comert si sa vin secretara la Electrolux. Dar am riscat si dupa 11 ani sunt inca aici. Cred ca este cel mai bun exemplu, atunci cand esti daruit si vrei sa faci ceva poti sa avansezi. Desi acum 11 ani posibilitatile de a avansa erau diferite, a fost un drum lung.

Wall Street: Cum a fost parcursul de la un job de entry level la un job de top?

Totul s-a petrecut destul de repede, in prima luna am fost secretara, a doua luna am fost asistenta, practic era acelasi lucru numai ca preluasem din lucru de pe vanzari. dupa aceasta etapa am inceput sa lucrez si cu clientii importanti ai companiei. Imi amintesc ca in septembrie 1996 unul din clienti era retailerul Metro, care abia intrase pe piata romaneasca. De asemenea, la vremea respectiva lucram si cu Interexpo, actualul Domo, clienti cu care am inceput si am continuat de-a lungul anilor. Am intrat pe vanzari, dupa aceea pe logistica, iar in 1997 am inceput sa lucrez direct cu fabricile.

Wall Street: Cum ati ajuns sa lucrati la departamentul de marketing?

La vremea aceea nu exista un departament de marketing, si atunci superiorii mei au considerat, tinand cont de faptul ca piata o cerea, sa cream un departament specializat, iar eu am fost desemnata sa-l conduc.

Astfel, pentru o perioada am facut atat marketing cat si vanzari. A fost o perioada deficila. Practic eu am fost deschizator de drumuri. Intram intr-un domeniu nou, ramaneam acolo pana cand era totul bine si dupa aceea intram intr-un alt domeniu. Ma simteam la un moment dat ca Alice in Tara Minunilor. Fiind de formatie sunt inginer, ceea ce ma face sa fiu calculata, ordonata, nu eram nici pe departe potrivita pe partea de creativitate. La mine totul era foarte calculat cu cifre, asa ca la inceput nu intelegeam ce se intampla, partea de media o mai intelegeam, dar in rest a fost foarte greu.

Wall Street: Cum ati caracteriza stilul dumneavoastra de management?

Incerc sa ii ascult pe toti cei cu care lucrez si abia apoi sa iau o decizie concreta. Incerc sa nu iau o decizie de una singura si sa nu fiu genul de manager care detine adevarul absolut. Consider ca nimeni nu este atotstiutor. Cu cat asculti mai multe pareri, cu atat ai sanse mai mari sa iei decizia corecta, iar in special pe partea de marketing ideile pot veni de oriunde. Ideile bune pot veni chiar de la cei care nu sunt implicati direct in acea activitate, pentru ca nu sunt rutinati.

Wall Street: Care este strategia de promovare a companiei? Putem vorbi de o politica proprie Electrolux?

Se incearca o promovare interna. Tocmai din cauza faptului ca ai lucrat pentru o perioada intr-unul din departamente, ai experienta necesara pentru a putea merge mai departe si a evolua. Persoana respectiva are deja contactele necesare, stie ce strategie trebuie adoptata, iar ca angajator tii cont de aceste avantaje dar si timpul si resursele financiare investite in persoana respectiva chiar daca a urmat cursuri de formare pentru o pozitie de entry level. Cei care lucreaza deja aici stiu deja standardele si strategia companiei dar si toate lucrurile pe care nu le inveti din prima zi de lucru. Si atunci este mai usor.

Wall Street: Care este salariul pentru o pozitie de entry level in cadrul Electrolux?

Salariul este unul motivant. Cel mai important este ca un angajat nou sa vada care sunt perspectivele pe care le va avea in cadrul unei companii. Chiar daca intra pe o pozitie de entry level, sa zicem ca secretara, este important sa gandeasca in perspectiva.

Wall Street: Este bine sa incepi pe o pozitie de entry level in cadrul unei companii? Care sunt avantajele?

Parerea mea este ca da. Este bine sa acumulezi pe parcurs pentru ca, de exemplu, mie imi este foarte greu sa cred cand cineva vine la mine si imi spune ca nu se poate. Daca eu am trecut prin experienta respectiva si stiu ca se poate, atunci el de ce nu poate? Nu exista „nu pot” exista doar „nu vreau” sau „nu vreau sa ma implic suficient”. Si atunci e bine sa incepi de jos. Nimeni nu s-a nascut manager. Toate lucrurile se invata. Cred ca mai de apreciat este cineva care nu stie si este dispus sa invete decat care stie si spune ca nu e treaba mea.

Citeste si:

La Electrolux am apreciat intotdeauna incredera acordata. De exemplu, eu nu am avut backround de marketing, am facut studii de specializare dar nu si facultatea de marketing. Cei din conducere au avut incredere ca datorita felului meu de a fi pot sa ma descurc. Cred ca asta e cel mai important, sa vezi ca omul vrea sa faca ceva, ca este un luptator si se implica. Este foarte greu sa lucrezi cu oameni care nu sunt deschisi si nu vor sa se implice in ceea ce fac. De asemenea este foarte greu sa lucrezi cu oameni care sunt de genul: serviciul meu este de 8 ore, la ora 17 „am spart usa”. Programul nu se termina la 17 si nu incepe mereu la ora 9, daca ai un client si are nevoie nevoie de ajutorul tau la ora 18 sau 19 trebuie sa fii deschis sa il ajuti. Sau daca se intampla ceva la ora 19 trebuie sa poti sa il ajuti si vrei sa il ajuti, dar daca tu pleci la ora 17 de la serviciu si se inchide o portita si nu il ajuti, nu este chiar asa de bine. Probabil ca sunt genul acela de angajat care stau o luna, doua trei, maxim un an si dupa aceea pleaca.

Wall Street: Cat de mult conteaza studiile superioare?

Sunt foarte importante, fiindca iti structureaza gandirea in primul rand, dupa sapte ani de studii tehnice nu stiu cat imi mai amintesc cum se fac colorantii. Am avut momente cand intram intr-o farmacie si stiam care sunt substantele care compun produsul respectiv. Nu mai stiu aceste lucruri dar m-au ajutat mult sa imi strucutrez gandirea. Facultatea te organizeaza, iti da niste informatii pe care ca om si ca student poti sa le primesti sau nu, poti sa iei o nota de cinci si sa zici gata am trecut si de acest examen sau poti sa aprofundezi un anumit domeniu care iti place si te atrage. Consider ca este o etapa importanta din viata fiindca este ca o caramida care se adauga.

Wall Street: Cati salariati erau la Electrolux cand v-ati angajat?

Sa zicem ca atunci erau 5 sau 6 angajati iar acum sunt in jur de 1 700 - 1 800, pentru ca intre timp s-a achizitionat si fabrica de la Satu Mare. Ca sales division in Bucuresti suntem 28, insa Electrolux la nivel national numara peste 1.700 de angajati.

Wall Street: Care a fost investitia realizata la Satu Mare?

Fabrica de la Satu Mare a devenit Electrolux in 1997, prin preluarea treptata a pachetului majoritar de actiuni Samus. De-a lungul timpului au fost investiti aproximativ 30 milioane de euro, vizand introducerea si dezvoltarea de noi tehnologii, dezvoltarea de bunuri competitive, imbunatatirea conditilor de lucru, imbunatatirea si siguranta mediului inconjurator dar si reorganizarea sistemului de management.

Wall Street: Care sunt obiectivele propuse pentru anul 2007?

Pentru anul 2007 ne-am propus dezvoltarea intregii game de produse pentru a raspunde cererii, dezvoltarea fabricii si a procesului muncii, implementarea cu succes a sistemului EMS dar si pastrarea celui mai bun procentaj al SCR (service call rate - aragaze care nu necesita reparatii in perioada de garantie).

Wall Street: Ce sfaturi ati da unui tanar absolvent de facultate care doreste sa isi gaseasca un loc de munca?

Sa nu astepte sa termine facultatea pentru a avea un loc de munca, este mult prea tarziu. Este bine sa incepi cat mai devreme, daca astepti pana la 24 de ani deja mi se pare tarziu, deja la 24 de ani esti, ai anumite tabieturi. Daca incepi la 18 – 20 de ani esti foarte deschis ca minte si atunci vezi ce aptitudini ai. Poate esti la facultatea de comert si pe parcurs iti dai seama ca nu vrei sa faci asta. Degeaba faci facultatea de marketing daca nu ai practicat. Nimeni nu spune sa le stii pe toate dar macar sa fii incercat ceva. Atunci cand cineva vine la un interviu si vezi ca inainte persoana respectiva a mai lucrat intr-un domeniu este total diferit fata o persoana care a stat pana la 24 de ani la mama acasa. Acest aspect da deja impresia de comoditate.

Compania este prezenta in Romania din 1995. La sfarsitul anului 1997, Electrolux a devenit actionar majoritar al societatii Samus din Satu Mare cand a achizitionat 97% din pachetul de actiuni. Compania a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 498 de milioane lei (141 milioane euro), in scadere cu 7% fata de anul precedent. Principalii concurenti ai Electrolux in Romania sunt Indesit Company, Arctic, Whirlpool si Bosch Siemens.

Grupul Electrolux este al doilea producator de electrocasnice din lume, avand mai mult de 40 milioane produse vandute in 150 de tari anual. Electrolux este producator de aspiratoare, masini de spalat, congelatoare si frigidere, iar printre brandurile sale se numara AEG, Zanussi, Eureka si Frigidaire.