Studiul realizat ce cercetatorii englezi au luat in calcul pentru prima data problema implicarii profesionale din unghiul cultural si nu doar din cel individual. „Institutia noastra colaboreaza cu diverse multinationale. In acest cadru, am putut observa diferente de comportament de la o tara la alta, si nu de la compania la alta”, sustine, citat de publicatia Le Temps, Garry Gelade, coautor al studiului.

Rezultatele studiului au aratat ca nivelul loialitatii variaza de la o tara la alta si depinde incontestabil de factori ca valorile culturale sau caracterul national. Astfel, implicarea profesionala este mai ridicata in tarile unde populatia este mai fericita si extravertita, si mai scazuta in tarile unde populatia se caracterizeaza prin anxietate sau cinism.

Cercetatorii britanici sustin ca acest fenomen se datoreaza pe de o parte emotiilor care sunt „contagioase” si pe de alta parte oamenilor care au tendinta de a se implica mai mult atunci cand au sarcini in care vad o finalitate pozitiva. In plus, persoanele extravertite au tendinta de a vedea partea pozitiva a evenimentelor.

Angajamentul afectiv se traduce, de exemplu, prin atasamentul pe care salariatul il simte fata de organizatia pentru care lucreaza, prin intermediul senzatiei de a avea o doua familie in randul colegilor dar si prin tendinta de a-si apara compania in exteriorul acesteia.

In schimb, cercetatorii britanici nu au gasit decat o corelare slaba intre conditiile socio-economice si implicarea angajatilor. „Aceasta este mai puternica in tarile cu o economie solida, unde rata somajului este scazuta, dar si in acest caz nu este legata de produsul national brut pe locuitor”, au declarat cercetatorii.

Studiul au aratat ca Brazilia, Israel si Cipru sunt tarile cu cei mai loiali angajati, la polul opus situandu-se Rusia si Japonia.

Citeste si:

"Factorii culturali specifici anumitor popoare, cum ar fi nivelul ridicat al loialitatii de grup in tari precum Japonia, nu au nicio legatura cu nivelul angajamentului asumat de lucratori fata de angajator in cazul acestor popoare", a spus Gelade.

Australia, Olanda si Elvetia ocupa primele locuri in topul celor mai "fericite" tari, in timp ce Letonia, Bulgaria si Rusia se situeaza la capatul opus al clasamentului.

Forta de munca din Australia, formata din aproximativ zece milioane de persoane, se caracterizeaza prin diversitate.

Rata de alfabetizare in Olanda se ridica la 99%, iar majoritatea angajatilor din aceasta tara vorbesc mai multe limbi straine.

Studiul a aratat de asemenea ca personalitatea nu conteaza decat in proportie de 15% in ceea ce priveste gradul de satisfactie la locul de munca, in timp ce 85 de procente provin din buna comunicare interna si conducerea participativa.

Cele cinci reactii afective luate in considerare de cercetatorii britanici au fost : loialitatea (sentimentul de a face parte dintr-o organizatie, angajatul loial caracterizandu-se prin devotament si rolul sau de ambasador al companiei), fericirea (nivelul de satisfactie general in raport cu viata de zi cu zi), sociabilitatea (optimism, capacitatea de a comunica, experimentarea senzatiilor pozitive), anxietatea (nelinistea difuza si permanenta care se traduce prin diferite indispozitii) si cinismul (tradus ca dimensiunea unei culturi nationale in interiorul careia oamenii nu au incredere in propriile institutii)
Studiul a fost realizat in 49 de tari, pe un esantion reprezantiv de la 410 la 1200 de persoane pentru fiecare tara.