Fuziunile si Achizitiile intrerup operatiunile companiilor timp de peste doi ani de zile, in timp ce cfompaniile care fuzioneaza au nevoie in medie de 74 de zile pentru numirea unei noi chipe de management, conform declaratiilor managerilor seniori cu experienta in Fuziuni si Achizitii.

Aceasta intarziere lasa companiile nou fuzionate fara lideri si fara o directie strategica timp de doua luni si jumatate, aceasta perioada fiind foarte ingrijoratoare. Un al doilea factor ingrijoratori, potrivit studiului il reprezinta repercursiunile care se fac simtite inca mult timp dupa aceasta perioada, fuziunile intrerupand operatiunile principale pentru mai mult de doi ani si jumatate.

Una din patru firme (25%) studiate au reusit sa obtina o integrare totala chiar si la trei ani dupa ce afacerea a fost incheiata. Printre firmele analizate care au realizat o integrare completa timpul mediu a fost de peste un an si jumatate, iar costurile au fost semnificative in opinia Hay Group.

Conform liderilor din business, fuziunile corporatiste esueaza in indeplinirea obiectivelor strategice intr-o proportie de 91% in atingerea obiectivelor care au stat inca de la inceput la baza afacerii, in timp ce aproximativ trei sferturi (78%) dintre organizatiile studiate erau inca departe de a genera valoare noua adaugata.

“Leadership-ul reprezinta lucrul vital care lipseste in Fuziunile si Achizitiile europene. Capacitatea de a integra in mod eficient organizatiile fuzionare se afla in primul rand in mainile echipei din conducere. Firmele pierd prea mult timp pentru a pune in ordine noile echipe manageriale, acest lucru avand un efect devastator asupra operatiunilor si a capacitatii de livrare”, a declarat David Derain, director in cadrul Hay Group si responsabil pentru Studiul Fuziuni si Achizitii in zona EMEA.

Lipsa concentrarii asupra nevoii de leadership

Mai mult de jumatate (52%) dintre companiile care au achizitionat nu au reusit sa evalueze capabilitatile de leadership ca fiind parte integranta din procesul de evaluare a achizitiei, in vreme ce un sfert dintre companii au considerat alegerea unei noi echipe manageriale ca fiind o inalta prioritate post Fuziune/ Achizitie, subliniaza studiul.

Leadership-ul are un impact critici asupra succesului general al afacerii, asupra productivitatii angajatilor si asupra climatului organizational. Companiile care au facut o prioritate din identificarea capacitatii de leadership in etapa de evaluare a achizitiei au avut un success de patru ori mai mare in atingerea obiectivelor fuziunii.

Citeste si:

Aproximativ o cincime (19%) dintre aceste companii au declarat faptul ca tranzactia lor s-a bucurat de un succes deplin. Acest lucru reprezinta aproape de doua ori media celor 200 de companii studiate si se compara cu doar 5% dintre companiile care nu au evaluat si capacitatile de leadership in timpul analizei complete a achizitiei.

Mai mult decat atat, companiile care au realizat evaluari de leadership au raportat o crestere a nivelurilor motivationale ale angajatilor cu pana 10% peste medie, in vreme ce un sfert dintre companiile care nu au studiat capabilitatile de leadership au inregistrat o scadere a nivelului de implicare in randul angajatilor.

Schimbarea climatului organizational

Mai mult de doua treimi (67%) dintre companiile care au prioritizat procesul de evaluare a leadershipului au fost multumiti de climatul organizational din noua companie post – fuziune. Aproape jumatate dintre companii (47%) au descris primele 100 de zile ca fiind “o lume noua si interesanta plina de oportunitati”, in vreme ce o cincime (20%) nu au experimentat nimic neobisnuit.

Prin contrast, aproape jumatate dintre organizatiile care au neglijat evaluarea capacitatilor de leadership s-au lovit de un climat organizational destructiv. Un sfert (24%) au descris noul climat ca fiind un “un soc cultural”, iar acelasi procent a mers atat de departe incat l-a comparat cu adevarate “transee de razboi”.

“Lectia pentru fuziunile corporatiste este limpede. Leadershipul trebuie sa fie un factor cheie al procesului de evaluare a achizitiei inainte ca fuziunea sa se nasca si trebuie sa i se acorde cea mai inalta prioritate o data ce procesul integrarii a inceput, daca se doreste ca achizitia si fuziunea sa fie un succes deplin”, sustine David Derain.

Studiul Hay Group, “Legaturi periculoase: Fuziuni & Achizitii – Jocul integrarii”, a analizat peste 200 dintre cele mai mari Fuziuni & Achizitii din Europa incepand cu anul 2003, unind rezultatele unui program de trei studii prelungite. 200 dintre liderii seniori din organizatii europene care au experimentat o fuziune sau o achizitie mare in ultimii trei ani au fost intervievati. Dupa aceasta etapa au avut loc cercetari asupra celor mai mari 100 achizitii si fuziuni care urmau sa aiba loc in Europa in aceeasi perioada. In final, au avut loc studii calitative asupra unui numar de 300 de anagajati la nivel global din organizatii fuzionare conduse in numele Hay Group de catre La Sorbonne.