Liderul confederatiei sindicatelor BNS, Costin Dumitru, ce reprezinta muncitorii din sectorul de automobile si cel naval, a descris greva ca pe o "lectie acordata multinationalelor".

"Primul argument pentru companiile ce intra pe piata din Romania este costul scazut al fortei de munca si al salariilor", a declarat Dumitru.

Greva de la Dacia, subsidiara grupului Renault ce produce autoturismul Logan, ar putea prevesti posibile proteste in alte sectoare. "Vor exista mai multe proteste", a adaugat Dumitru.

Protestele sunt un semn care arata ca Romania nu mai doreste sa fie privita ca o economie emergenta, a declarat Liviu Voinea, un economist al think-tank-ului Grupul pentru Economie Aplicata.

"Nu mai putem sa ramanem China Europei", a spus Voinea.

Muncitorii de la Dacia au acceptat sa puna capat grevei, dupa ce compania a fost de acord sa majoreze salariile cu 22%.

Sindicatul Solidaritatea a anuntat ca a primit sprijinul membrilor pentru a organiza o greva la uzina ArcelorMittal din Galati, pentru a cere o marire de peste 19%, dublu fata de cat oferise conducerea grupului.

Romania a atras anul trecut investitii straine directe de 7 miliarde de euro (11 miliarde dolari) si peste opt miliarde euro in 2006.

La inceputul anului 2008, Nokia a anuntat ca va muta productia de la fabrica din orasul Bochum, Germania, la noua fabrica de 200 milioane euro din Cluj.

Citeste si:

In plus, luna trecuta, grupul Ford a achizitionat o fosta fabrica a companiei Daewoo din Romania, unde intentioneaza sa produca autoturisme mai ieftine incepand cu 2010.

Compania Daimler ia in calcul, si ea, posibile relocari ale productiei in Romania si Polonia.

"In ultimul an, deprecierea monedei nationale a redus puterea de cumparare, in timp ce inflatia a urcat", a mai sustinut Voinea.

Insa, cererea pentru salarii mai mari nu se limiteaza la sectorul de automobile.

CEZ, compania de electricitate din Cehia, a acceptat de curand sa majoreze salariile muncitorilor bulgari cu 25%, pentru a evita o posibila greva.

Cautarea unor tari care sa permita costuri de productie reduse nu este un lucru nou in industria autoturismelor.

La jumatatea anilor 1970, una dintre tarile favorite pentru productia de autoturisme europene si americane era Spania, urmata de Portugalia.

Acelasi lucru pare ca se intampla acum in Europa de Est, iar companiile producatoare de autoturisme ar putea fi nevoite sa caute mai departe solutii pe termen lung.