1. Una din patru companii americane sustin ca vor renunta la o parte din angajatii lor. Credeti ca, in contextul crizei, vor avea loc disponibilizari de personal si in Romania?

Cu siguranta ca nu.

2. De ce?

Nu vor avea loc, pentru ca Romania este inca in stadiul de „emerging merket” (n.r.: piata in dezvoltare). De altfel, am auzit ca americanii ne-au catalogat ca fiind inca o piata primitiva, deci nu vom si afectati atat de repede de criza financiara. Nu vad acest lucru petrecandu-se in Romania si nu cred ca se vor face disponibilizari.

3. Cu toate acestea, companii, asa cum este Dacia, si-au sistat activitatea pentru o scurta perioada de timp…

Nu cred, totusi, ca vor fi disponibilizari. Sigur ca institutiile financiar-bancare vor fi foarte afectate. Asta s-a vazut foarte mult la populatia care solicita credite si de aceea se pare ca si Dacia a fost afectata. Le scad vanzarile pentru ca populatia nu mai are capacitatea de a lua credite la banci.

4. Credeti ca Ericsson Telecommunications va fi afectata de criza?

Cu siguranta ca nu va fi afectata in mod negativ de aceasta criza. Dezvoltarea noastra, asa cum este prevazuta anul trecut, cand s-a infiintat Ericsson si in Romania, va continua cel putin o perioada de patru-cinci ani.

5. Despre ce fel de dezvoltare vorbim?

Ericsson Romania este o companie de servicii globale IT. Trebuie sa ne dezvoltam activitatea si trebuie sa ne dezvoltam si ca numar de personal pentru ca avem numeroase solicitari de servicii de la companii internationale.

6. Daca insa aceasta criza va ajunge si in Romania care credeti ca vor fi primele sectoare de activitate amenintate?

Noi cei din resurse umane vom resimti un efect pozitiv in piata, si anume stabilizarea salariilor care si asa au luat-o razna in ultimii ani, si aici ma refer la mediul privat, nu la salariile bugetarilor. Au crescut intr-un ritm accelerat si nerealist. Primul domeniu pe care il vad afectat este domeniul asigurarilor. Probabil ca vor fi multi consultanti in asigurari care vor ramane fara job-uri, dar nu in acest an, ci probabil in anii urmatori. De asemena, ar putea fi afectata cota de vanzari directe din banci.

7. In Spania, domeniul constructiilor deja este afectat de criza. Avem multi romani plecati sa munceasca in constructii in Spania. Daca acestia vor reveni in tara, are piata muncii capacitatea de absorbtie adecvata?

Noi de-abia asteptam sa se intample acest lucru. S-au facut si targuri de job-uri pentru a-i aduce inapoi in tara. Constructorii din Romania vor fi mai mult decat bucurosi ca acesti romani se intorc acasa, pentru ca cei cu care constructorii romani lucreaza acum sunt in curs de specializare, ca sa nu spun ca sunt necalificati.

8. Ati constatat o tendinta a strainilor care vin sa isi gaseasca job-uri pe piata romaneasca de munca?

In acest moment, nu. Exista o tendinta de outsourcing pe pietele din China si India, in special in domeniul serviciilor. Sunt cateva companii care ofera servicii si care au adus forta de munca din aceste tari. Nu mi se pare insa ca vorbim de un fenomen de amploare.

9. Unii specialisti in HR sustin ca, pentru a preveni criza, angajatorii vor trebui sa reduca din costuri. Beneficiile extrasalariale intra in planul reducerii de costuri?

Sunt anumite companii multinationale care au exagerat cu training-urile, cu teambuilding-uri foarte dese, care intra tot in categoria training-urilor, si cu training-uri de soft skills care erau mai mult sau mai putin necesare. Probabil ca acesta este unul dintre punctele in care vor face reduceri de cheltuieli, dar nu cred ca angajatii vor fi in vreun fel afectati. Daca ne referim la beneficii, probabil ca se va renunta la petreceri. Nu vor renunta la beneficii de tipul serviciilor medicale, bonuri de masa, sau cele asociate cu job-ul – telefon, laptop, masina.

10. Ce tip de bonusuri extrasalariale ofera Ericsson?

Exista un bonus anual care se bazeaza pe performanta.

Citeste si:

11. Asta inseamna ca aveti o politica de promovare din interior a personalului?

Sigur ca da. In primul rand incercam sa recrutam din interiorul companiei. Doar daca nu avem resurse interne apelam la recrutare externa. Preferam oameni din interior care cunosc foarte bine compania, cultura noastra, valorile noastre, si care au dovedit ca sunt compatibili cu aceste valori.

12. Care sunt domeniile de activitate din care recrutati cu preponderenta oameni?

Managerii nostri sunt in general specialisti care au avut skills-urile necesare sa fie si manageri, mai degraba decat sa angajam manageri care stiu sa faca people managenent, dar care nu au background similar cu cel al companiei.

13. Care este media de varsta a angajatilor din compania dumneavoastra?

Media de varsta este foarte scazuta, este de 28 de ani. Si este foarte bine asa, pentru ca avem un suflu proaspat, pentru ca ii angajam pe baza atitudinilor in primul rand, pentru ca invata foarte repede si pentru ca au energia de care avem nevoie sa mergem mai departe. Investim foarte mult in angajati si in training-uri.

14. Nu va este teama sa investiti in training-uri cu oameni tineri, care isi pot gasi alt job si pot pleca imediat? Nu pierdeti astfel timp si bani?

Un angajat la Ericsson are un plan de cariera. Pe baza domeniului in care il angajam si pe baza a ceea ce vrea el sa invete, noi ii conturam un plan de cariera si stabilim ce tip de traning i se potriveste. Astfel, omul intelege de la bun inceput ca i-ai promis ceva, ca te tii de cuvant si vede ca pe parcurs face training-urile pe care i le-ai promis si isi da seama ca isi poate contura o cariera. Atunci intelege ca nu are rost sa plece imediat cum a terminat training-ul pentru ca, dupa ce trece de o anumita etapa, poate sa promoveze si poate sa aiba acces la pozitiile pe care si le doreste.

15. Cand evaluati un candidat cat de mult conteaza ce numar de job-uri a avut inainte? Ce decizie luati in cazul „job-jumpers-ilor”?

Sigur ca ma uit si la asta, dar nu iau o decizie inainte sa fi intervievat persoana respectiva sau inainte ca aceasta sa-mi dea o motivatie pentru numarul de job-uri avute si de ce a plecat de la fiecare din acele job-uri.

16. Cat de mult conteaza intr-un CV un master facut la o facultate in tara? Dar o diploma de la o universitate din strainatate?

Am impresia clara ca tinerii din Romania tind sa se supraspecializeze. Chiar exagereaza cu specializarea si mai ales cu bursele in afara. Este un lucru foarte bun, dar chiar si acolo le este greu sa gaseasca un job bine platit imediat ce au terminat specializarea. Daca se intorc in tara au solicitari salariale nerealiste in contextul pietei de munca din Romania si din Europa si in contextul in care ei nu au nici o experienta in munca.

17. Ce ati recomanda unui student? Sa se angajeze din timpul facultatii sau sa astepte sa-si termine studiile si eventual un master si abia apoi sa-si caute un loc de munca?

E bine sa se angajeze in ultimul an de facultate. Cel mai tarziu in ultimul an. Daca poate face fata sa muncesca si sa-si termine si studiile, nu ar trebui sa aiba nici un fel de probleme. Nu recomand sa faca si masteratul si abia dupa aceea sa se angajeze.

18. Care sunt calitatile pe care le cautati in primul rand la un angajat?

Tot timpul caut atitudinea, dorinta de a invata si de a munci si disponibilitatea angajatului de a se perfectiona.

19. Dintre oamenii pe care ii intervievati cati indeplinesc aceste criterii?

Nu foarte multi. Maxim 50%. Sunt foarte multi care nu stiu ce vor, sunt foarte rezervati si nu pot defini ce fel de cariera urmaresc.

Ruxandra Lupsa si-a inceput cariera in televiziune (ProTV si Prima TV), dupa ce a absolvit, in paralel cu facultatea, cursurile Centrului de Jurnalism Independent. A lucrat apoi in sectorul bancar: ABN Amro (Recruitment Manager), Egnatia Bank (Human Resources Manager) si BRD Group Societe Generale (PR Specialist). Incepand cu anul 2007, este HR Business Partner GSDC, in cadrul Ericsson Telecommunications Romania.