Pentru cea de-a douasprezecea luna consecutiva firmele mici au concediat un numar consistent de angajati. Potrivit cotidianului, companiile cu mai putin de 500 de angajati au disponibilizat in total 430.000 de persoane.

Aceste tipuri de companii sunt de obicei ultimele care ar renunta la oamenii lor si primele cand vine vorba de crearea a noi locuri de munca, dar cifrele din luna ianuarie sunt un semn ingrijorator pentru viitorul apropiat al fortei de munca. Specialistii in macroeconomie citati de WSJ au facut previziuni negative.

“Suntem de parere ca pentru prima jumatate a lui 2009, economia va continua sa sufere. Este posibil sa asistam la o redresare la sfarsitul anului, dar aceasta nu va fi semnificativa”, au declarat acestia. La mai bine de un an de la inceperea recesiunii in S.U.A., atat micii, cat si marii intreprinzatori nu mai au de unde sa disponibilizeze asa incat sa isi mentina calitatea business-ului.

“Ultimul lucru pe care ni-l dorim e sa reducem numarul personalului. Facem sacrificii pentru a ne mentine oamenii si pentru a le pastra neatins nivelul salarial si beneficiile”, a declarat, pentru WSJ, Nan Gehlen, sefa unei firme de construit ambarcatiuni din aluminiu din statul Washington.

Insa in ultimele sase luni Gehlen s-a vazut nevoita sa-si reduca numarul de angajati de la 15 la 5. Cererea dinspre persoanele fizice de barci de aluminiu a scazut aproape la zero – oamenii nemaivrand sa investeasca 40.000 de dolari intr-o barca atunci cand sunt consumati de grijile zilei de maine.
Cererile din partea persoanelor juridice au scazut, de asemenea, asa ca Gehlen se bazeaza pe contracte guvernamentale. Dar pentru ca bancile refuza sa-i acorde credit, aceasta trebuie sa sustina prin cheltuieli proprii onorarea contractelor.

Citeste si:

In aceeasi situatie este si Sarah Penewell din Denver care detine un mic butic cu haine. Aceasta s-a vazut nevoita sa concedieze un angajat full-time si alti doi part-time. Acum munceste aproape 60 de ore pe saptamana pentru ca nu o mai ajuta nimeni sa vanda si sa faca aprovizionarea pentru butic. Penewell crede ca atat timp cat situatia nu se va inrautati simtitor isi va mentine afacerea pe linia de plutire.

“Au scazut cu 20% vanzarile, dar trebuie sa ne pastram o atitudine pozitiva”, a spus aceasta. Pentru inventarul din primavara a cerut furnizorilor reducerea costurilor de transport sau 10% discount, asa incat sa fie incurajat consumul si sa isi poata reangaja personalul.

“Cel mai important lucru pentru o firma mica este sa isi mentina clientii. Daca ei isi pierd increderea, nu va mai conta daca firma obtine sau nu un imprumut de la banca, a mai adaugat Penewell pentru WSJ.
Specialistii in macroeconomie citati de WSJ prevad inca trei milioane de disponibilizari, ceea ce inseamna ca si anul viitor vom vedea la fel de multi disponibilizati ca in acest an.

Cateva saptamani mai tarziu, Gehlen a declarat pentru WSJ ca inca se zbate sa isi mentina afacerea cu construirea de barci inceputa acum patru ani. A oprit cererile pentru materiale de la furnizori, nu isi mai plateste salariul, se gandeste sa schimbe actuala locatie pe una mai mica si mai ieftina, mai ales ca cererile pentru barci de mari dimensiuni s-au redus aproape la zero. In acelasi timp incearca sa-si faca vazuta firma prin afise la targuri locale.