Insa perioada de recesiune impinge in sus cererea in alte domenii, de exemplu cursurile proiectate pentru senior managerii care vor sa invete cum sa depaseasca vremurile financiare turbulente.

Astfel, un numar considerabil de universitati cu departamente de business au incropit cursuri special adaptate acestor cereri „de criza”, unele dintre ele deja combinand informatiile clasice de economie cu rezultatele unor cercetari recente in ceea ce priveste mediul financiar actual.

Toate aceste modificari ale setului de materii vin in intampinarea cererii masive din partea celor care s-au inscris in toamna anului 2008, hotarati sa invete totul despre tactici si masuri aplicabile in conditii economice extreme.

„Vrem sa introducem in pregatirea pe managerilor informatii pe care sa le poata aplica imediat in departamentul pe care il conduc”, a declarat, pentru WSJ, Nancy Tennant, vicepresedintele departamentului de leadership si strategie al Whirlpool Corp, care trimite anual 500 de angajati sa participe la cursuri de business.

Nici anul acesta Tennant nu renunta la practica de a-si trimite angajatii la scoala. „Oamenii trebuie sa se concentreze pe ceea ce ii intereseaza. La Whirlpool ne intereseaza sa invatam si sa inovam pentru a trece mai usor prin recesiune”, a mai spus aceasta.

In aceste conditii, scolile de business lanseaza noi cursuri la foc automat. Unul dintre acestea – Cum sa ridicam IQ-ul leadership-ului – este un curs de cinci zile oferit de New York University care tinteste sa invete cursantii sa se descurce intr-o situatie incerta si sa inteleaga angajatii prin constientizarea IQ-ului emotional.

„Una dintre cele mai mari griji ale managerilor este aceea ca nu isi vor da seama ce trebuie sa faca pentru a stabili tipul optim de decizii care sa ii ajute sa isi indeplineasca bine rolul de conducere”, a declarat, pentru WSJ, Anat Lechner, profesoara la New York University si cea care va preda noul curs de business in aceasta primavara. In urma anuntului noului set de materii, universitatea si-a dublat numarul de cereri de inscriere la scoala de business.

Pentru a explora subiecte specifice, cu care managerii deja se confrunta in aceste vremuri, London Business School, una dintre cele mai prestigioase universitati de acest tip din lume, va lansa „ Cum ne descurcam in criza” – o serie de cursuri scurte care vor incepe in luna martie si care vor include rolul consiliului director in institutii care disponibilizeaza in masa si alegerea unei strategii optime pentru a lua decizii pentru viitorul companiei.

Rory Simpson, profesor asociat pentru scoala de business, sustine ca firmele cauta cursuri care sa le faca sa-si dea seama de schimbarile rapide produse in peisajul economic si refuza sa invete metode predate la cursurile clasice – invatarea experientiala sau exercitii in echipa. „Studentii vor programe serioase si cuprinzatoare pentru un climat economic la fel de serios”, spune acesta pentru WSJ. Pentru a inlesni managerierea bugetelor de trening si asa micsorate ale companiilor, cursul tine doua zile si costa in jur de 4.000 de dolari, o treime din pretul unui curs traditional de cinci zile.

Un alt curs, denumit „Conducand o organizatie puternica” si care va incepe in aceasta primavara la University of Pennsylvania, incearca sa ajute participantii sa isi analizeze propria cultura organizationala si sa dezvolte un mediu propice exercitarii leadership-ului intr-un climat schimbator.

Bineinteles, mai multe universitati au oferit si in trecut cursuri pentru leadership si managementul schimbarii, pentru care cererea a ramas constanta in ciuda declinului altor materii. Stuart McGeechan - vicepresedintele NDS Americas Inc, o companie detinuta partial de News Corp. - a participat in vara lui 2008 la un astfel de seminar – intitulat „Schimbare si renovare organizationala” - de sase zile sustinut de Harvard Business School si de Standford School of Business.

In afara introducerii a noi informatii, universitatile schimba si modul de predare a acestor seminarii. Steve Mahaley, directorul departamentului de tehnologia invatarii de la Duke Corporate Education, ajuta companiile intresate de a dezvolta programe de invatare la distanta. Prin folosirea canalului de comunicare electronic, compania poate economisi costurile pentru transport si cheltuielile adiacente care pot ajunge sa coste cat 60% din valoarea cursului.

Mahaley spune ca unele corporatii care ii sunt clienti au acum acces la cursuri de pe telefonul mobil sau jocuri virtuale educationale. „Companiile sustin ca au nevoie in continuare sa isi instruiasca angajatii, dar ca nu isi permit sa ii trimita la cursuri in alte tari sau orase”, a declarat Mahaley pentru WSJ, care va furniza incepand din primavara lui 2009 cursuri on-line pentru trei mari clienti.