Specialistii consultati de cotidianul Wall Street Journal au intocmit o lista cu pasi de urmat cand incepi programul la un nou loc de munca.

1. Slefuieste-ti aptitudinile si fii la curent cu noutatile din domeniul de activitate.
Specialistii in resurse umane recomanda o documentare temeinica asupra dinamicii pietei in care persoana urmeaza sa activeze. Ei incurajeaza viitorii angajati sa citeasca publicatii de business sau bloguri ale specialistilor in domeniu, pentru a se pune la punct cu tendintele si problemele industriei. Inainte de prezentarea in prima zi la munca cere explicatii cat mai detaliate referitoare la fisa postului, pentru a putea descoperi segmentele pentru care ar trebui sa va informati suplimentar, sustine Roy Cohen, consilier in cariera.

El da exemplul unuia dintre clientii sai, un manager de risc, care si-a achizitionat licenta pentru un program de evaluare a deciziilor de creditare, inainte de a-si incepe munca intr-o banca. “Intrebati-va intotdeauna superiorii daca exista vreo informatie pe care trebuie sa o stiti inainte de a va incepe activitatea. Asigurati-va ca aveti o lista de persoane de la care sa invatati pentru ca mediul de business se schimba cu rapiditate si totul trebuie invatat din mers”, adauga Cohen.

2. Obisnuiti-va cu programul de opt ore si cu rutina. Daca te-ai dezobisnuit de un program matinal si de traficul de la ora opt, incearca sa reconstitui traseul cu cateva zile inainte sa incepi munca. Calculeaza cat timp este necesar pentru a te pregati de drum si evalueaza situatia traficului.

3. Pregateste-te de noi experiente si greutati in ceea ce priveste adaptarea la noul loc de munca.
Specialistii in resurse umane considera ca un angajat va trece printr-o perioada dificila in incercarea de a se adapta atat culturii organizationale, cat si sarcinilor de serviciu. “Persoanele introvertite vor avea dificultati in a stabili noi relatii de munca in primele cateva luni”, spune Barbara LaRock, consilier in cariera.

4. Decide-te cum vei aborda intrebarile despre vechiul loc de munca. Noii colegi te vor intreba despre job-ul anterior, despre experienta in munca, astfel incat s-ar putea sa fii nevoit sa furnizezi informatii despre disponibilizare. “Nu trebuie sa arati ca ai resentimente in ceea ce priveste disponibilizarea. Nici nu trebuie sa dai detalii daca te simti inconfortabil”, argumenteaza Linda Dominguez, consilier in cariera.

5. Reconstruieste-ti reteaua de cunostinte. Cunoscuta adesea sub numele de networking, reteaua de cunostinte te ajuta sa iti intri in ritm la locul de munca. Fa cunostinta cu fiecare coleg din departament. Stabileste o legatura de munca astfel incat sa poti cere oricand ajutorul cuiva.

6. Nu face aceeasi greseala de doua ori. Chiar daca decizia de a fi disponibilizat a fost luata din cauza contextului economic nefavorabil, noul angajat trebuie sa evalueze punctele slabe, manifestate in relatia de serviciu si in relatia cu colegii la locul de munca anterior.