Toate aceste schimbari de locatii se produc pe fondul crizei, cand angajatorii care au disponibilizat cauta sa foloseasca eficient spatiul, iar cei care si-au pastrat personalul se axeaza pe reduceri din bugetul utilitar.

“Majoritatea clientilor nostri cauta sa minimizeze costurile de personal sau cele destinate intretinerii”, sustine Tom Polucci, vicepresedintele companiei furnizoare de servicii de design interior, HOK Group Inc.

El spune ca o companie ocupa in prezent cu 20 de metri patrati mai putin decat obisnuia sa acopere cu cinci ani in urma. Rivalii de la Stantec, o alta firma de inchiriere spatii pentru birouri, sustin ca numarul de metri patrati per angajat s-a injumatatit, in timp ce totalul suprafetei ocupate de o companie a sazut cu peste o patrime de la inceputul crizei.

Unele companii au optat pentru mutarea in spatii deschise, de dimensiunea unui intreg etaj, in timp ce alte corporatii prefera sa asigure un birou stabil numai pentru angajatii al caror job tine de locul de munca, in timp ce restul pot lucra de acasa.

De exemplu, compania de asigurari MetLife a mutat cei 1200 de angajati intr-un spatiu cu 25% mai mic decat cel ocupat inainte de criza. “Angajatii vin la munca, se aseaza unde gasesc loc si astfel economisim in privinta chiriei”, sustine John Vazquez, vicepresedintele diviziei corporate a MetLife.

Pentru alte companii, redefinirea spatiului de lucru a imbunatatit climatul comunicational si a facilitate activitatea de training livrata unor angajati, in aceeasi locatie, fata de acum un an, cand compania colabora cu mai multe companii de training, alese in functie de servicii si locatie.